skurna slicks på gatan???

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
tja!

tänkte fråga hur det är o köra på skurna slicks på gatan. ser att det säljs en hel del av dom. men hur bra är dom på gatan egentligen? iom dom är billiga så lockar det o köpa. jag kör på metzler M3 bak o fram o gillar dom. men slänger jag på ett skuret slicks bak....vad bör man tänka på då? lufttryck? arbetstemp m.m?

mvh zuckan
 
slicks ger ju generellt bättre grepp.. men man kanske ska passa sig att köra när det regnar!
Jag skulle inte ha några problem att köra med skurna slicks. :)
 
jo när det är blött är dom ju inte så bra kanske :) iof så blir det lugnare tempo i regn iaf. kanske man ska köpa några o prova iaf.
 
antar att slicks har högre arbetstemp, å hur ofta kommer man upp i de högre arbetstemp på gata? mja ett bra gatdäck för gata å sen ett bandäck för bana..
 
antar att slicks har högre arbetstemp, å hur ofta kommer man upp i de högre arbetstemp på gata? mja ett bra gatdäck för gata å sen ett bandäck för bana..

Har själv funderat på detta, men så som jag förstått är slicks väldigt mjuka. Måste man ens nå full arbetstemp för att det ska greppa tillräckligt för inspirerad körning på landsväg? Det tror jag inte.
 
Ett slick-däck kräver 80°C i arbetstemperatur, ett skuret slick något lägre. Dock så är det temperaturer man inte är i närheten av ens vid hård & inspirerad körning en varm sommardag på gata.

Väljer man att köra med dessa däck på gata så måste man vara väldigt medveten om hur de beter sig. Knappast bara att ut & dra som på ett ordinarie gatdäck.
 
Dem håller inte alls länge!!!om det inte är sommartemperturer så kan du räkna med ganska många släpp.....!!!Jag hade nog sagt gatdäck på gata!!bandäck på bana med däcksvärmare tex!!!Inte kul när man inte har rätt arbetstemperatur i däcken!!!
 
Har själv funderat på detta, men så som jag förstått är slicks väldigt mjuka. Måste man ens nå full arbetstemp för att det ska greppa tillräckligt för inspirerad körning på landsväg? Det tror jag inte.

Gummits hårdhet och korrekt arbetstemperatur har inget med varandra att göra.
JA gummit i racedäck är jättemjukt men det är fortfarande halt vid gatåka. Det som avgör är stommens konstruktion vilken inte bygger värme i tillräcklig omfattning och i kombination med gummi där man inte har tillsatser för att fungera vid låg temp så har man en hal kombination.....

Gatdäck greppar betydligt bättre på gata. Slicks skall användas på bana gärna i kombination med däcksvärmare annars inte....
 
slicks ger ju generellt bättre grepp.. men man kanske ska passa sig att köra när det regnar!
Jag skulle inte ha några problem att köra med skurna slicks. :)

Slicks ger INTE generellt bättre grepp.Dem måste ha rätt arbetstemperatur.Det är ganska svårt att får när man kör gata.
 
ok ja då vet jag lite mer iaf :) får tacka för svaren. blir nog gatdäck iaf för några släpp vill man fan inte ha.
 
antar att slicks har högre arbetstemp, å hur ofta kommer man upp i de högre arbetstemp på gata? mja ett bra gatdäck för gata å sen ett bandäck för bana..

Precis, jag kör mer bana än gata så jag kör bandäck. Skurna slicks när man kör gata ? Varför ? Du får ju köra som västa ghostrodern för att få upp nån temp i dom.....:va Finns sjyssta vanliga däck typ maxxis presa sport duger fint för hård gatkörning, för bana duder dom väl om man är en rossi!
 
att köra lagligt:rolleyes:

och tänka på andra i trafiken , vi måste försöka underlätta för varandra:tungan
 
Jag kör numera alltid på antingen Pirelli eller Metzeler oftast i SC1 fram och SC2 bak kvittar om det är slicks eller sk Racetech för min del.
Funkar perfekt på gatan för min del, brukar få rejäl temp även på gatan.
 
Jag har aldrig kört hoj med slicks men bilar med slicks har jag haft, både skurna och "blanka"

Som sagt så har slicks en högre arbetstemp än vanliga däck har vilket betyder att du inte har fullt fäste även om du skulle köra lite inspererat och att tro att en bombrepa på bulten skulle värma upp dom så har du fel krävs mycket åka innan dom kommer upp i temp och däckvärmare är att föredra. Skurna slicks får dock upp värmen mycket fortare än "blanka" däck. TÄNK på att skurna slicks kommer upp i "kokpunkt" fortare! Vilket betyder att om du pressar som fan några varv på bana så kan däcket "koka" vilket betyder att dom blir SNORHALA, men knappast nått svensson's eller "erfarna förare" behöver oroa sig för.

Körning i regn är väll sådär en del slicks fungerar faktiskt över förväntan trots att dom inte är "regndäck" men vem vill ligga och knäskrapa i vattenpölarna? Undvik vattenpölar och håll avstånd till framförvarnade fordon och ta god tid till att bromsa in till korsningar.

Men nu till det roliga när du fått upp slicksen till arbetstemperatur och ligger bra mycket fortare och du verkligen känner att du har grepp och vrider på ännu mer och det bara håller i så finns det ingen bättre känsla!

Sen till det tråkiga! Om du har fått släpp med bågen nångång med vanliga däck och blivit lite rädd så kan du glömma rädslan med slicks för du kommer nämligen ligga i diket eftersom när slicks släpper så SLÄPPER DET! av/på funktion alltså inget mellanting!

Tänk även på att sänka däcktrycket lite eftersom luften när slickset är varmt expanderar och blir mer uppumpat. Och undvik att köra i grus och kolla datumstämpeln! Jag skulle aldrig köra på mer än 2år gammalt gummi.

//Tapper
 
antar att slicks har högre arbetstemp, å hur ofta kommer man upp i de högre arbetstemp på gata? mja ett bra gatdäck för gata å sen ett bandäck för bana..

:tummenupp

Slicks har en betydligt högre arbetstemperatur (ofta ÖVER 80 grader C) medan ett gatdäck generellt börjar jobba riktigt bra (dvs. ge fullt grepp redan vid 50-55 grader C.

Ett gatdäck har också betydligt mer mönster ÄVEN om man skurit ett slicks vilket dels gör att det snabbare kommer upp i arbetstemperatur. Ringtrycket spelar dock här en viktig roll till ett slicks fördel dock (med undantaget som sagt var att arbetstemperaturen är betydligt högre, stommen i ett slicks klarar i regel lägre arbetstryck). Mönstrets uppgift är också att i kombination med däckets yttre profil (mc-däck är runda till skillnad från bildäck) att avleda vatten vid regn.

Således är de flesta gatdäck betydligt mer lämpade för all form av gatkörning jämfört med däck avsedda för tävlingsbruk (finns mönstrade sådana också förutom regndäck) exempel på detta är vissa gummiblandningar av Michelin´s Power One-serie.

Mvh!
// Niklas
 
tycker inte heller att slicks är nått att köra med på gatan. möjligen för posörerna utanför fiket då...
:D jag tror annars att det är få personer som lyckas få arbetstemp i dom på gata.

gatdäck vill ha ca 40 grader för att fungera som bäst. slicks vill ha det dubbla ungefär. (variationer förekommer men det är bra riktvärlden)
ett gatdäck som pressas hårt på bana blir lätt överhettat och ett slick som inte får arbeta hårt blir för kallt.
ett kallt däck är ett falsk däck. när kalla däck släpper så släpper det tvärt och utan förvarning. mycket otrevligt med andra ord.
testat precis det då jag inte hunnit skaffa däcksvärmare för bandagarna ännu.

varma slicks däremot är helt underbart att åka på gränsen till släpp och slajda ut ur kurvor med fullt nedlägg. trodde knappt det var sant första gången jag körde på slicks! mycket kul.

så inga slicks för gatan alltså. det är inte för att dom saknar mönster som dom är förbjudna på allmen väg.
 
Går o lägga fina lakritsremmar i kurvorna med slicks på gatan gäller bara att ha temp i dem...:)

Ja jag har både däckvärmare o stor erfarenhet av bana...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top