Skurna slicks eller?

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Liten fråga ang däck, jag vill ha ett bra däck till våren med ett JÄVLIGT bra grepp i, e det skurna slicks som gäller eller e det någon som har några bra tips? Åker Triumph Speed Triple.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
de beror väl på vad du skall ha däcket till. Ja har alltid åkt micheline pilot power på gata och de har aldrig släppt för mig trotts relativt avancerad körning stundtals.....FÖrdelen med ett sådant gatdäck att du har bra grepp i ett stort temperatur intervall och du har bra grepp i blött. De håller ganska länge. Ca 300-400 mil för ett bakdäck med hårdkörning å endel skjuts.

bättre grepp får du väl i ett metzeler racetech eller pirelli diablo supercorsa. Men då är du helt plötsligt mer beroende av att ha rätt temperatur i däcket. Och även sämre våtegenskaper. dock när du har rätt temperatur då har du jväligt bra fäste. Däcket tar dessutom slut väldigt fort. Men finns å andra sidan å köpa väldigt billigt begagnat....
 

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
de skurna slicks jag kört på har varit bra, men som sagt, man får passa sig innan de blivit varma för då är dom hala som fan!
 

Karsten

Va fan..!!
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
not now...!
Jag har också köpt på mig ett par conti race till nästa säsong,, ni säger hala innan dom fått upp temp., kan man säga när ungefär de har godkänd temp.
alltså handlar det om att rulla en viss sträcka innan, eller handlar det om bra fart en viss sträcka..???
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Vill du ha sjukt bra grepp, snabb uppvärmning och inte bryr dig så väldigt mycket
om livslängd, så är Bridgestone BT002R Street ett grymt bra alternativ.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Grepp vs livslängd, blött vs torrt. :tummenupp
 

Bifogat

  • d%C3%A4ck.JPG
    d%C3%A4ck.JPG
    92.3 KB · Visningar: 271

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Jag har också köpt på mig ett par conti race till nästa säsong,, ni säger hala innan dom fått upp temp., kan man säga när ungefär de har godkänd temp.
alltså handlar det om att rulla en viss sträcka innan, eller handlar det om bra fart en viss sträcka..???

DU måste köra ganska hårt för å få upp lite temp. de räcker inte å rulla omkring.... att få upp optimal temp en 15 gradig mulen dag med 20 grader i asfalten på gatan är inte lätt. dock kan du få upp tillräcklig temp för att få tillräckligt grepp...

å andra sidan tror jag många är "för fega" för att verkligen ge så mycket gas ur en böj på vanlig väg för att greppet i däcket skall vara den bristande länken.
 

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Va kanske lite otydlig i min fråga, men jag åker ingen bana (har väl börjat fundera på det) åker ganska offensivt, jag vill bara vara säker å lita på dom däcken som sitter på hojen.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Gatdäck är tillverkade för att köras på gata. Bandäck är tillverkade för att köras på bana. Gat däck är bäst på gata och bandäck är bäst på bana. Kör du på gata kör på gatdäck. Ska du köra på bana kör på bandäck.

Luktar det fisk så är det fisk.

Å enligt Nicky så är dom här bäst. http://se.youtube.com/watch?v=47xyE1f30yk
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Va kanske lite otydlig i min fråga, men jag åker ingen bana (har väl börjat fundera på det) åker ganska offensivt, jag vill bara vara säker å lita på dom däcken som sitter på hojen.

ett gatdäck har allti okay grepp de har inte ett bandäck. så som folk säger. åker u gata åk på gatdäck...

sen ska du aldrig lita på att däcken har maximalt fäste på vägen. de kan finnas grus, diesel oljespill, sand,olika asfaltstyper etc som gör att du inte har något grepp. så förvänta dig alltid kass grepp occh bli överasskad att greppet var bättre än du trodde än tvärtom:D
 

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
Gata/Bana

Jag tror de flesta moderna sportdäck räcker till hård "offensiv" körning på gata. Det finns nog inte många som kör över dess prestanda på vanlig väg när de fått upp tempen. Och blir man sugen på att dra några varv på bana så går det alldeles utmärkt det med. Själv är jag mycket nöjd med bridgestons däck överlag.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Då kommer ju en följdfråga, om man nu inte ska satsa på slicks, vilka däck rekommenderar ni?

Ett bra allround för offensiv körning som funkar bra i alla lägen:
Michelin power.

Men kika gärna på bilden som föregående talare klistra in...
 
Last edited:

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
2007 R1
har har alltid kört på MICHELIN PILOT POWER 2CT och är jätte nöjd, kommer nog inte att byta till nått annat...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Låter idiotiskt.
Men:
Generella råd är svårt att ge.
Vissa däck funkar bra på vissa modeller.
Vet inte varför.
Ergo:
Skaffa råd från erfarna trippelåkare.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Om man tittar på däckens temperaturområden så är det mkt möjligt att ett slicks "mjuknar" mer från utgångstemperatur iom dess bättre grepp uppe i temp och sämre livslängd.

Ett större spann kan man säga till skillnad från ett gatdäck som i vissa fall kan kännas "torrare" i gummit med däckskäraren.

Pirelli superbike , Bridgestone BT002 , Metzeler racetec samtliga gatdäck , är några med gummi som upplevs väldigt likt ett slicks.
Livslängd därefter ...
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top