Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De beror väl lite på vilken hoj man har, hur mycke tyngd man har på bakdäcket, däckets skick, bredd osv.?på min Husa har ja skurna slicks, å ja har märkt att när de e lite lite blött på vägen, knappt fuktigt, så blir de halt så fort man vrider rullen typ, å ja har ca 2mm mönsterdjup för tillfället! även på torr asfalt utan grus osv. kan de va lite halt ibland har ja märkt
![]()
Tyngden har igentligen ingen betydelse det vet alla som har läst fysik, eller hur Marcus
Visst får du mindre friktion i och med att du är lättare men samtidigt har du en mindre cetripitalkraft som vill få däcket att släppa ut ur sväng eller mindre massa som ska sättas i rörelse.
Sen hurvida du har skurit slicksen eller inte anser jag inte har någon betydelse för fästet så länge det inte är vattensamlingar. Fördelen med att skära lite är att du kan få mer rörelse i slickset och därigenom mer värme som kan leda till mer fäste.
När det är kallt används den tekniken men då brukar de flesta ta en mattkniv och slittsa små ränder i däcket för att slippa skära bort gummi och tappa anläggningsyta och hållbarhet på däcket. Används framförallt på framdäck.
Oj höll på att glömma det viktigaste.
Hur du har ställt in din fjädring har stor betydelse för greppet i torrt. Har du en optimal inställning för torrt så brukar i alla fall jag släppa lite på kompritionen i både gaffel och bakdämpare, några klick. Även ett kvarts varv eller ett halvt varv på högfartscompet och ett halvt varv till 3/4 dels varv på fjäderförsänningen bak. Du kör långsammare i blött men vill fortfarande att hojen ska bete sig som i torrt. Du kan tänka att du kör som i slowmotion. Det betyder oxå att du ibland kan gå på mer med returen oxå. Inte säkert att det behövs bak beroende på hur mycket fjäderförsänning du har släppt på.
Mer korrekt uttryckt: kalla däck = halt, varma däck = ohalt. Inget specifikt för slicks då alltså.kallt slicks = snorhalt...varmt slicks= grymt fäste![]()
jojo det e ju sant...men jag har fått känslan av att när slicksen e kalla så e dom grymt hala om jag jämför med dom vanliga gatdäcken jag har åkt på innan...fast jag kanske har fel=)...jag känner ocksa lite så att jag inte kommer åka på nå annat än skurna slicks i fortsättningen=)..synd bara att dom inte håller så länge=(Mer korrekt uttryckt: kalla däck = halt, varma däck = ohalt. Inget specifikt för slicks då alltså.
Slicks blir varma fortare än gatdäck och har sen ett grymt fäste. Går inte att sluta åka på slicks när man en gång börjat. Körde skurna slicks året runt (så länge det inte var snö och is då alltså) på min gamla 625'a, funkande klockers. Länsman hade heller inga synpunkter annat än lite undrade påstå/fråga om varför det låg gummikorvar längst nere vid kanten.. 'Du har väl inte gjort det där på gatan va?'. 'På banan konstapeln, på banan.'
.
Köp slickas av de som kör bana då. Är ju typ helt nya uppepå där du kör.jojo det e ju sant...men jag har fått känslan av att när slicksen e kalla så e dom grymt hala om jag jämför med dom vanliga gatdäcken jag har åkt på innan...fast jag kanske har fel=)...jag känner ocksa lite så att jag inte kommer åka på nå annat än skurna slicks i fortsättningen=)..synd bara att dom inte håller så länge=(
Köp slickas av de som kör bana då. Är ju typ helt nya uppepå där du kör.
Skulle oxå vilja påstå att du har bättre fäste på ett slicks. Om det inte är ett flera år gammalt med torrt gummi. De som jag anser kan hända är att när man kört slickset riktigt varmt och sedan låter det stå några dagar anser jag att det typ härdar längst ut varför det är bra om man åker lite på det innna man slår på för fullt eller i alla falll värmer upp det. Men varma, nya slicks direkt från däcksvärmarna är ju het fantastiskt..... slår det mesta grabbar![]()
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |