Skurna slicka

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
En fråga.

Hur bra fäste har man egentligen med skurna slicks??

Inte när de är dyblött. Men när asfalten har blivit blöt.

Åkte för första gången med de idag. Å så började de ju såklart regna.
 
Beror vart du åker.
Har du lera på slicksen om du kommer ut från ett grusparti så är det inge vidare fäste, skithalt faktiskt tills leran är borta.

Kör du på vissa gokartbanor så kan det vara ruggit halt pga att de har någon konstig nylonblandning i gokartdäcken.

Kör du på en rr bana eller på Örebro Supermota Racepark utan grus så kan det vara riktigt bra fäste. Dennis visade det förra året när han la ner så att fotpinnarna skrapade i när det var blött. Har hängt med snabba åkare som har kört med regndäck på örebro så visst är det skapligt fäste med slicks.

Bara att testa :)
 
Inte bara Dennis, är ganska säker på att du gjort det själv också. :)
 
De beror väl lite på vilken hoj man har, hur mycke tyngd man har på bakdäcket, däckets skick, bredd osv.? :va på min Husa har ja skurna slicks, å ja har märkt att när de e lite lite blött på vägen, knappt fuktigt, så blir de halt så fort man vrider rullen typ, å ja har ca 2mm mönsterdjup för tillfället! även på torr asfalt utan grus osv. kan de va lite halt ibland har ja märkt :tungan
 
Last edited:
De beror väl lite på vilken hoj man har, hur mycke tyngd man har på bakdäcket, däckets skick, bredd osv.? :va på min Husa har ja skurna slicks, å ja har märkt att när de e lite lite blött på vägen, knappt fuktigt, så blir de halt så fort man vrider rullen typ, å ja har ca 2mm mönsterdjup för tillfället! även på torr asfalt utan grus osv. kan de va lite halt ibland har ja märkt :tungan

Tyngden har igentligen ingen betydelse det vet alla som har läst fysik, eller hur Marcus ;)
Visst får du mindre friktion i och med att du är lättare men samtidigt har du en mindre cetripitalkraft som vill få däcket att släppa ut ur sväng eller mindre massa som ska sättas i rörelse.

Sen hurvida du har skurit slicksen eller inte anser jag inte har någon betydelse för fästet så länge det inte är vattensamlingar. Fördelen med att skära lite är att du kan få mer rörelse i slickset och därigenom mer värme som kan leda till mer fäste.

När det är kallt används den tekniken men då brukar de flesta ta en mattkniv och slittsa små ränder i däcket för att slippa skära bort gummi och tappa anläggningsyta och hållbarhet på däcket. Används framförallt på framdäck.

Oj höll på att glömma det viktigaste.
Hur du har ställt in din fjädring har stor betydelse för greppet i torrt. Har du en optimal inställning för torrt så brukar i alla fall jag släppa lite på kompritionen i både gaffel och bakdämpare, några klick. Även ett kvarts varv eller ett halvt varv på högfartscompet och ett halvt varv till 3/4 dels varv på fjäderförsänningen bak. Du kör långsammare i blött men vill fortfarande att hojen ska bete sig som i torrt. Du kan tänka att du kör som i slowmotion. Det betyder oxå att du ibland kan gå på mer med returen oxå. Inte säkert att det behövs bak beroende på hur mycket fjäderförsänning du har släppt på.
 
Last edited:
Tyngden har igentligen ingen betydelse det vet alla som har läst fysik, eller hur Marcus ;)
Visst får du mindre friktion i och med att du är lättare men samtidigt har du en mindre cetripitalkraft som vill få däcket att släppa ut ur sväng eller mindre massa som ska sättas i rörelse.

Sen hurvida du har skurit slicksen eller inte anser jag inte har någon betydelse för fästet så länge det inte är vattensamlingar. Fördelen med att skära lite är att du kan få mer rörelse i slickset och därigenom mer värme som kan leda till mer fäste.

När det är kallt används den tekniken men då brukar de flesta ta en mattkniv och slittsa små ränder i däcket för att slippa skära bort gummi och tappa anläggningsyta och hållbarhet på däcket. Används framförallt på framdäck.

Oj höll på att glömma det viktigaste.
Hur du har ställt in din fjädring har stor betydelse för greppet i torrt. Har du en optimal inställning för torrt så brukar i alla fall jag släppa lite på kompritionen i både gaffel och bakdämpare, några klick. Även ett kvarts varv eller ett halvt varv på högfartscompet och ett halvt varv till 3/4 dels varv på fjäderförsänningen bak. Du kör långsammare i blött men vill fortfarande att hojen ska bete sig som i torrt. Du kan tänka att du kör som i slowmotion. Det betyder oxå att du ibland kan gå på mer med returen oxå. Inte säkert att det behövs bak beroende på hur mycket fjäderförsänning du har släppt på.

Du hade visst mer koll än mig, men de där i början me fysiken hade ja ingen aning om faktiskt :D
 
Jag vågar påstå att kalla skurna slicks är rent livsfarligt! Tog en paus i vårkylan, däcken han kallna. Drog upp på slangen efter en stund och satte ner lite snett i typ 100blås. Trodde framhjulet skulle vika sig i sidled. Framhjulsdrifting på motard är fan inte skoj alltså!
 
råkade hissa på lite för mycket ut ur en kurva med slicksdäck...det resulterade i en ganska fet sladd med en highsider som kronan på verket!=) ..kallt slicks = snorhalt...varmt slicks= grymt fäste:tummenupp
 
kallt slicks = snorhalt...varmt slicks= grymt fäste:tummenupp
Mer korrekt uttryckt: kalla däck = halt, varma däck = ohalt. Inget specifikt för slicks då alltså.

Slicks blir varma fortare än gatdäck och har sen ett grymt fäste. Går inte att sluta åka på slicks när man en gång börjat. Körde skurna slicks året runt (så länge det inte var snö och is då alltså) på min gamla 625'a, funkande klockers. Länsman hade heller inga synpunkter annat än lite undrade påstå/fråga om varför det låg gummikorvar längst nere vid kanten.. 'Du har väl inte gjort det där på gatan va?'. 'På banan konstapeln, på banan.'

.
 
Blev mäkta förvånad över hur bra slicks funkar i blött vågar iufs inte lägga ner i kurvor när det är blött men rakt fram o lätta böjar är bra iaf.. bättre än mina gammla gatdäck tom.

Dock när det går lite fortare så får man passa sig för spåren i vägen som är vattenfyllda där känns det som man åker båt :D
 
Mer korrekt uttryckt: kalla däck = halt, varma däck = ohalt. Inget specifikt för slicks då alltså.

Slicks blir varma fortare än gatdäck och har sen ett grymt fäste. Går inte att sluta åka på slicks när man en gång börjat. Körde skurna slicks året runt (så länge det inte var snö och is då alltså) på min gamla 625'a, funkande klockers. Länsman hade heller inga synpunkter annat än lite undrade påstå/fråga om varför det låg gummikorvar längst nere vid kanten.. 'Du har väl inte gjort det där på gatan va?'. 'På banan konstapeln, på banan.'

.
jojo det e ju sant...men jag har fått känslan av att när slicksen e kalla så e dom grymt hala om jag jämför med dom vanliga gatdäcken jag har åkt på innan...fast jag kanske har fel=)...jag känner ocksa lite så att jag inte kommer åka på nå annat än skurna slicks i fortsättningen=)..synd bara att dom inte håller så länge=(
 
jojo det e ju sant...men jag har fått känslan av att när slicksen e kalla så e dom grymt hala om jag jämför med dom vanliga gatdäcken jag har åkt på innan...fast jag kanske har fel=)...jag känner ocksa lite så att jag inte kommer åka på nå annat än skurna slicks i fortsättningen=)..synd bara att dom inte håller så länge=(
Köp slickas av de som kör bana då. Är ju typ helt nya uppepå där du kör.
Skulle oxå vilja påstå att du har bättre fäste på ett slicks. Om det inte är ett flera år gammalt med torrt gummi. De som jag anser kan hända är att när man kört slickset riktigt varmt och sedan låter det stå några dagar anser jag att det typ härdar längst ut varför det är bra om man åker lite på det innna man slår på för fullt eller i alla falll värmer upp det. Men varma, nya slicks direkt från däcksvärmarna är ju het fantastiskt..... slår det mesta grabbar :)
 
Köp slickas av de som kör bana då. Är ju typ helt nya uppepå där du kör.
Skulle oxå vilja påstå att du har bättre fäste på ett slicks. Om det inte är ett flera år gammalt med torrt gummi. De som jag anser kan hända är att när man kört slickset riktigt varmt och sedan låter det stå några dagar anser jag att det typ härdar längst ut varför det är bra om man åker lite på det innna man slår på för fullt eller i alla falll värmer upp det. Men varma, nya slicks direkt från däcksvärmarna är ju het fantastiskt..... slår det mesta grabbar :)

det e ju det jag gör...däcken jag köper/får har bara gått en tävling eller en träning...kör på metzler racetech drift, bra bett som fan i dom däcken!=)..ok...det har jag inte tänkt på men så kan det nog vara , ska försöka tänka på det nästa gång jag gasar satan och låter hojjen stå ett par dagar=)... det låter tvär najs att åka på nya fina varma slicks!=)
 
var får man tag på begagnade race-däck till motard här i krokarna (skåne)?

kanske en både dum o lat fråga, som egentligen passar bättre nån annanstans... men men!
 
Kolla runt på blocket eller köpes/säljes här på sporthoj. Bara leta rätt på ngn som tävlar i motardåka o fråga om du får köpa avlagda däck ;)

Racetec K1 hade jag på Ninjan bak ett tag, sjukt fäste ;)
 
Back
Top