Skuren gänga aluminium/stål...

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2017 Vespa GTS300, 2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Jag bytte styr"vikter" på MT-01:an härom dagen. De nya "vikterna" är utformade som original, men gjorda i eloxerad aluminium och gängas in i styret med en M10-gänga med väldigt fin stigning. Styret är av stål och det var en del rost i de befintliga gängorna. Dum som jag var använde jag inget smörjmedel eller gänglåsning vid montering av de nya vikterna, vilket gav resultatet att en av gängorna skar brutalt när vikten nästan var helt ingängad. Nu får jag den varken in eller ut :(
Har provat med penetrerande smörjmedel, kylspray, "rostflash", lite våld, mycket våld och slående mutterknack, men vikten vrider sig inte mer än kanske 20-30 grader och sen är det stopp. Skulle verkligen behöva få loss den, då jag tänkte montera styrbreddare och styrändspeglar. Behöver alltså gängan i styret intakt.
Någon som har en idé?

Testa och värma!
Samtidigt du kör "Knackaren"........:va:va

Man vet aldrig.........

Problemet är ju tyvärr att aluminium har större värmeutvidgningskoefficient än stål, så det lär fastna ännu värre :(
Klumpen blev ordentligt varm när jag kört med knackaren ett tag, vilket inte gjorde saken bättre...snarare tvärtom.

Låt tiden arbeta för dig.
Det värsta jag haft löstes med 5-56 blandat med växellådsolja (API SAE 90) i en pöl runt skruven. Har läst att WD-40 ska vara bättre än 5-56 på grund av olja i sprayen (5-56 saknar olja) och att Biltemas Multispray X4 också ska vara riktigt bra.
Och det var först på 4.e dagen som jag fick loss den gängan.

Men har du lyckats få gängan aluminium-stål att skära, dvs det har utbildats så hög värme att materialen smält ihop, ja då kan det vara kört.
Vilken gänga är det i styret i stålet ?
Vilken gänga är det på styrvikterna ?
Jag har varit med om att det varit olika men mycket lika gängor (metric och tum) och då gick det många varv innan det blev stopp.
Men med styrvikterna i Aluminium så gissar jag du lyckats "Gänga om" den ena styrvikten i stålgängan i styret.
Men inte den andra......:huvet

Last edited:
Låt tiden arbeta för dig.
Det värsta jag haft löstes med 5-56 blandat med växellådsolja (API SAE 90) i en pöl runt skruven. Har läst att WD-40 ska vara bättre än 5-56 på grund av olja i sprayen (5-56 saknar olja) och att Biltemas Multispray X4 också ska vara riktigt bra.
Och det var först på 4.e dagen som jag fick loss den gängan.

Men har du lyckats få gängan aluminium-stål att skära, dvs det har utbildats så hög värme att materialen smält ihop, ja då kan det vara kört.
Vilken gänga är det i styret i stålet ?
Vilken gänga är det på styrvikterna ?
Jag har varit med om att det varit olika men mycket lika gängor (metric och tum) och då gick det många varv innan det blev stopp.
Men med styrvikterna i Aluminium så gissar jag du lyckats "Gänga om" den ena styrvikten i stålgängan i styret.
Men inte den andra......:huvet

Har fortsatt spraya lite krypolja dagligen, så jag får väl ge det några dagar till...
Gängan är korrekt, mitt misstag var nog att jag inte rengjorde stålgängan i styret innan montage och skruvade i aluminiumvikten torr. :huvet

I värsta fall kanske du kan såga av vikten och försiktigt borra ut aluminiumskruven?

I värsta fall kanske du kan såga av vikten och försiktigt borra ut aluminiumskruven?

Det får bli sista utvägen... jag har tyvärr ingen gängtapp hemma med rätta stigningen så jag kan rensa gängorna från aluminiumrester sen. Ett annat alternativ kan vara att byta hela styret till ett bredare, men Yamaha har ju tyvärr roat sig med att montera ett originalstyre med 1" diameter vid fästena och 22mm grepp. Inte det lättaste att hitta, så styrbyte medför även nya risers.

Det får bli sista utvägen... jag har tyvärr ingen gängtapp hemma med rätta stigningen så jag kan rensa gängorna från aluminiumrester sen. Ett annat alternativ kan vara att byta hela styret till ett bredare, men Yamaha har ju tyvärr roat sig med att montera ett originalstyre med 1" diameter vid fästena och 22mm grepp. Inte det lättaste att hitta, så styrbyte medför även nya risers.
I den här satsen ingår både M10x1,5mm och M10x1,25mm gängtappar men man vill ju inte köpa en hel sats !
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sk...verktygskruvutdragarsats-55-delar-2000018650/

Har köpt en 1/4" NPT gängtapp från
Verktygsexperten Sverige AB, Högberg 186, 693 92 Degerfors.
Hittade "honom" via tradera när jag sökte efter 1/4" NPT gängtapp.
Beställde gängtappen på söndag kväll och på tisdag låg den i brevlådan.
Han borde ha andra gängtappar också, även tex M10x1,25. För det är väl din gänga ?
Har du någon länk till Aluminiumvikten ?

Felskrivet av mig tidigare: Gängan i styret (och på vikterna förstås) är M16x1,5.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul