Skumt lagerljud?

craffe

Craffe
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
KTM 990 Supermoto -08
Har en Triumph TT600 -00 som har gått ~2500 mil.
Har ett otäckt lagerljud i den som lät som det kom från framänden.
Bytte hjullager både bak och fram, men ljudet är kvar.

Plockade bort givaren i navet till hastighetsmätaren för att se om det va det som lät illa, icke, ljudet är kvar.

Vet inte riktigt vad mer som kan låta så?

Om jag åker i 70 km/h så har jag ett skrapande ljud, ganska hårt, lite knastrande typ, låter PRECIS som ett dåligt lager.
Ljudet finns kvar även om jag slår av motorn.
Eftersom hjullagren är bytta och det inte är hastighetsmätargivaren finns det ju inte så mycket kvar.
Inte kan väl lagret på utgående axeln från växellådan vara slut efter 2500 mil?!

En annan teori jag har är att det blir nån sorts turbulens i luften?
Kanske sitter den en tomte eller annat otyg i mina "forced air intakes"?

Tacksam för hjälp då jag knappt törs åka med den förrän jag vet vad det är.
jag är ganska säker på att det inte är någon av bromsarna som ligger på.

Kommer jag inte på nåt annat får jag väl skruva bort oken o binda upp dom så jag kan testa utan.

Nån som har en bra idé?

Tack på förhand / craffe

Har också ett liknande hjud. Har börjat ignorera det nu.

Min teori är att det kan komma från drivpaket/kopplingskorg?

Kedjan/drivpaketet brukar kunna framkalla konstiga ljud som får en att bli nojjig.

Åk till bilprovningen, lätta upp ett hjul i taget och snurra upp det i fart med deras motordriva hjulagertestare, då hör du ju tydligt vilken ände det kommer ifrån, gör du samma sak bak så borde du kunna avgöra om det kommer från växellåda/drivlina eller från bakhjulslagret. Våra öron har ganska dålig upplösning på riktning så man blir lätt lurad på vilken ände av hojen det låter från.

Malmus skrev:
Har också ett liknande hjud. Har börjat ignorera det nu.

Min teori är att det kan komma från drivpaket/kopplingskorg?

Ja, om jag står på tomgång med kopplingen intryckt o sedan släpper ut den på friläge så är det nåt som börjar låta, på bilar kallas det urtrampningslager, vet inte om det gör det på hojen oxå :)

Men det kanske kan vara det? Men borde det va slut efter bara 2500 mil?
Och hur knöligt är det att byta det? sitter det i kopplingskorgen eller innanför?
ORKA riva en motor som gått 2500, det tycker jag inte ska behövas

Vad är mest troligt tro? Ska se om jag hittar nån besiktningsman som vill hjälpa mig som nån föreslog.... Får forska vidare, fler bra idéer tack :)

Nån som har sprängskisser på koppling/låda på trajja TT 600?

Lägg upp några bilddäck i ett par låga travar, lägg några feta kuddar över, skruva av eventuella kåpor på hojen, lägg ner hojen på sin vänstra sida.
Sen är det bara att lossa motorkåpan/kopplingskåpan så att du kommer åt kopplingen, sen är det ganska enkelt att lossa och kolla den, det är en ganska enkel konstruktion.
Men testa bilprovningen först, alternativt låt någon kunnig person lyssna så att du inte river kopplingen i onödan...

Får väl göra det..

Men, det borde inte va kopplingskorgen eftersom det låter värst vid 70 km/h oavsett växel eller om motorn är igång eller ej.
Plus att det låter även om man frikopplar.

Fan jag blir inte klok på detta, känns nästan dumt att åka alls innan jag vet vad det är.

Får väl testa att åka till bilprovningen, låter det bak så får man väl hänga av kedjan o testa bara bakhjulet. Vilket krångel.

Ingen i närheten av Linköping dom har lust att provköra och komma med förslag? :)

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back