Skumt läckage Lc4

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Har ett skumt läckare på min dukeII 04. När jag startar den går den ett tag sen ryker det satan tills hojjen är helt varm sen slutar den ryka. Har lyckats se att det läcker något som rinner ner vid nedre skruven på vänstra exhaust flangen och sen droppar ner på avgasröret. Innan vintern verkade det vara vatten som var smutsigt, nu efter vintervilan var det klart att det var olja som kom. Men jag fattar faen inte varifrån det kommer.

Syns inget mer än där jag ritat och inte fasen skall det komma olja (eller vatten) där. I övrigt går den hur bra som helst och när den väl blivit varm är det inga problem.

Någon som har några tips?
 

Bifogat

  • olja.jpg
    olja.jpg
    187.6 KB · Visningar: 143

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Antar att du har uteslutit ventilskåpspackningen som är standard fel på LC4. Annars är det inte helt omöjligt att skruvarna till flänsen går in i topplocket & genom att olja följer med upp på kamkedjan & stänker upp i ventilkåpan så fullt möjligt att olja trycks ut igenom en av fläns skruvarna. Skruva ut skruvarna till flänsen "om det är helt säkert därifrån" & när du skruvar tillbaka dem så lägg på värmebeständigt silikon eller nåt så kanske slipper du ta bort ventilkåpan!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fullkomligt normalt....

Är det inte SAS pluggen så är det nedre skruven till avgasflänsen. Täta med Loctite gängtätning och kör vidare
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ryker det från motorn eller uravgasröret?
Är det det senare låter det ju som det är nån vatten/oljeläcka in till cylindern?
(när den är kall är sprickan öppen och läcker, när motorn blir varm exanderar blocket och det blir tätt.)
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Fullkomligt normalt....

Är det inte SAS pluggen så är det nedre skruven till avgasflänsen. Täta med Loctite gängtätning och kör vidare

Om det är SAS pluggen hur tätar man den, byta kopparpackningen och sen se till att avgasflänsarna håller den på plats eller?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Var det inte så på LC4an att en av hålen till skruvarna till avgasflänsen är genomborrat in till själva utrymmet i toppen.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Stämmer. Klassiskt fel på Lc4:eek:rna.

Okej lite gängtätning så är saken biff då alltså. Bytte dessa skruvar när jag plockade ner den i höstas och "missade" detta...bara att plocka ner igen då alltså. Tur att det är så lätt mekat.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp SAS pluggen sitter mellan flänsarna men likt förbannat så måste man ta bort båda för att sätta dit pluggen. Kommer nog ihåg att det satt en kopparbricka som tätade om det nu är pluggen?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Okej lite gängtätning så är saken biff då alltså. Bytte dessa skruvar när jag plockade ner den i höstas och "missade" detta...bara att plocka ner igen då alltså. Tur att det är så lätt mekat.

Ja du behöver inte plocka ner något direkt. Det är översta vänstra skruven på vänstra utblåset som går igenom hela vägen fram till främre vänstra topplocksbulten.

Lite packningslimm/loctite som tål hög värme på skruven och det slutar puffa rök. Hade samma fenomen på min precis när jag köpt den, undrade lite varför det puffade ett stort rökmoln framifrån väldigt ofta när man bromsade in vid rödljus :D

EDIT: Föresten kan det ju vara bra att inte ta allt för mycket tätningsmedel och för långt ut på skruven. Om det skulle släppa så skulle det kunna åka ut i topplocket och vidare? :näsblod Se till att avfetta skruven ordentligt innan så sätter sig tätningen bättre, med typ bromsrengöring/bräkleen
 
Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Problemet löst med lite biltema packningssilicon! nu skall det bara bli lite varmare...
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top