Skumt elfel KTM 640 -00

Raketen2000

Per Silja
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640
Hej.

Jag kan inte starta min KTM 640 utan att alla lamporna är tända.
Läge 2 och 3 är ingen skillnad, fram och baklampa är tända.

Skall man inte kunna starta hojen med nyckeln i "läge 2" utan att lamporna är tända?

Vad kan vara fel?

ignition.jpg

Läge 1. Motor och ljus av.
Läge 2. Motor kan startas, ljus av.
Läge 3. Motor kan startas, ljus på.
 
Lite sent kanske, men jag svara iaf...

På min -01a så har jag tre lägen. 1=av. 2= inga lampor, men den går att starta och köra som vanligt och 3 är med lamporna på. Så om jag kört på läge tre så kan jag, utan att stänga av den, vrida till läge två och släcka lamporna och köra vidare.
 
Lite sent kanske, men jag svara iaf...

På min -01a så har jag tre lägen. 1=av. 2= inga lampor, men den går att starta och köra som vanligt och 3 är med lamporna på. Så om jag kört på läge tre så kan jag, utan att stänga av den, vrida till läge två och släcka lamporna och köra vidare.

Precis, jag hade för mig att den var så när jag köpte KTMen men nu har jag alltid ljus på i läge 2 och 3.

Märkligt värre...
Jordfel, glapp eller fel tändningslåset???

/R
 
Märkligt värre...
Jordfel, glapp eller fel tändningslåset???

/R



Tummen på spiken... du har troligen glapp/oxid i tändningslåset.
Om det varit jordfel hade det ju klyddat oavsett vilket läge tändningslåset stod i.
Prova att jucka ner 5-56 el wd40 el liknande i låset, ev kan du smörja underifrån också om det sitter synliga kontaktstycken.
Vrid runt nyckeln tils du tröttnar/ det funkar.:yoparty

lycka till.
 
Tummen på spiken... du har troligen glapp/oxid i tändningslåset.
Om det varit jordfel hade det ju klyddat oavsett vilket läge tändningslåset stod i.
Prova att jucka ner 5-56 el wd40 el liknande i låset, ev kan du smörja underifrån också om det sitter synliga kontaktstycken.
Vrid runt nyckeln tils du tröttnar/ det funkar.:yoparty

lycka till.

Det skall testas med wd40 i tändningslåset.
Tack för tipset xeq!

/R
 
Va ute och sprutade i en skvätt wd40 i tändningslåstet och vred runt runt tills jag tröttnade. Det gjorde ingen skillnad, men när jag drog ut den 2a säkringen av de 3e som sitter fram bakom lampmasken så funkade det som det skall, dvs. inget ljus i läge 2. Mycket märkligt.

Säkringen som jag drog ur skall enligt instruktionsboken säkra blinkers, bromsljus, tuta och kylfläkten. Allt funkade dock i läge 3 (kolla inte kylfläkten) även om jag dragit ur säkringen.

Låter märkligt värre, en hawaii-koppling av rang!
Va tror ni?
Någon som modifierat till automatljus eller va händer?

/R
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top