Skumt däckslitage. Orsak?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hej och tack för svaret! Det tidigare däcket var av märket maxxis presa sport. Ett parti på roligavägen har långa kurvor precis som du beskriver och farten är kanske 170-190km/h. Du tror då alltså att det är fjädringen jag ska jobba med? Alt. Köra saktare...;).
Okej fick lite fjädringstips innan, ska testa o justera sedan återkommer jag. Nu är det semester i grannlandet..

Förresten r1:ans gaffelben som sitter på är ca 15mm kortare, har satt dem nästan 10mm lägre i kronan för att kompensera. Så fz1:an är ca5 mm lägre fram sedan är bakdämparen 5mm längre än originalet. Detta borde väl göra att man får en aning sämre grepp bak men tror inte att det kan bidra till slitaget.


Om det är som Tom beskrev att bakdämparen "packar ihop" i långa kurvor så borde det enligt den logik jag kan komma fram till efter det lilla jag hunnit lära mig om stötdämpare vara läge att minska returdämpningen något så att stötdämparen får en chans att sträcka ut sig igen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tom! Aka Mr G-åsen :)

Noterar att detta är Michelins svar för just ett specifikt däck ur deras sortiment. Men utifrån Din stora erfarenhet - är detta verkligen en generell åtgärd?

Det finn även en annan skola som menar att högre tryck minskar rörelserna och därmed friktionsvärmen som alstras i däcket. Och därmed att däckstempen sjunker med ökat däckstryck. Min personliga erfarenhet, företrädesvis utifrån DOT-gummi (med kimrök i st f silica), är att yttemperaturen tenderar att sjunka efter ett pass om däckstrycket ökas något. Men då talar vi naturligtvis däckstryck under 2 kg.

Så vad är Din erfarenhet, är detta något man bör eller måste prova sig fram eller fråga beroende på däckskonstruktion/ändamål? Eller kan man tolka Michelins uppfattning som en generell regel?

...För att få värme i däcket, så lägger man i mera luft.
För att få däcket att gå svalare, släpper man ur luft....
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Tom! Aka Mr G-åsen :)

Noterar att detta är Michelins svar för just ett specifikt däck ur deras sortiment. Men utifrån Din stora erfarenhet - är detta verkligen en generell åtgärd?

Det finn även en annan skola som menar att högre tryck minskar rörelserna och därmed friktionsvärmen som alstras i däcket. Och därmed att däckstempen sjunker med ökat däckstryck. Min personliga erfarenhet, företrädesvis utifrån DOT-gummi (med kimrök i st f silica), är att yttemperaturen tenderar att sjunka efter ett pass om däckstrycket ökas något. Men då talar vi naturligtvis däckstryck under 2 kg.

Så vad är Din erfarenhet, är detta något man bör eller måste prova sig fram eller fråga beroende på däckskonstruktion/ändamål? Eller kan man tolka Michelins uppfattning som en generell regel?

Jag vet att det finns 2 skolor om detta.
Därav tog jag chansen att prata med teknikern lite mera om just detta.
Principen med att släppa ut luft för att däcket ska gå kallare, är ju mer en banåkargrej.
Mao, rejsdäck och hypersportdäck.

När det gäller gatdäck, så blir det inte samma påfrestningar på dessa och stommen är uppbyggd på ett annat sätt. Du ska inte behöva laborera med däckstryck på dessa.
Vissa av de nya sportdäcken, typ Sportsmart, PP3 osv, är gjorda för att kunna sänka däckstrycket vid bankörning. Men då finns det rekommendationer på detta och på vilka tryck man bör hålla sig inom.

Men släpper du ner ett gatdäck, tex PP2CT från 2,9kg till ett "banåkartryck" på 2,0kg, då blir det fel.
Däcket är inte konstruerat för att gå med så lite luft. Där genereras det mera värme så stommen och slitbanan rör sig jättemycket.

Denna info skall gälla för alla däck, inte bara det däcket vi pratade om.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Körde med dessa däck på bana. Fick samma typ av slitage som du (fast på kanterna) Ställde om rebounden så den blev snällare och sänkte trycket en aning till. "Poff borta" :fakta
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Men släpper du ner ett gatdäck, tex PP2CT från 2,9kg till ett "banåkartryck" på 2,0kg, då blir det fel.
Däcket är inte konstruerat för att gå med så lite luft. Där genereras det mera värme så stommen och slitbanan rör sig jättemycket.

Denna info skall gälla för alla däck, inte bara det däcket vi pratade om.

Tjo!

Jag körde på Anderstorp med PP2CT och jag tyckte jag fick väldigt högt slitage när jag körde med "gattryck" 2,5/2,9 så jag sänkte till ca 2,1/2,3 och fick i min egen mening ett snällare slitage. Dock tror jag att det fortfarande sliter "fel".

Vad skulle ni säga om detta slitaget? (Detta är vid 2,1/2,3).
Tycker det ser ut som om det gått varmt.. :confused:
20130611_185627.jpg20130611_185643.jpg

Tacksam för input!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, till dess vår expert Tom (som verkligen är duktig på däck och -slitage) tycker till kan Du väl få min erfarenhetsmässiga åsikt :)

En gammal tumregel som brukar fungera är att sänka det rekommenderade gattrycket med ca 0.3 kg för att kompensera för den ökade värmeutvecklingen. Nu går detta stick i stäv med det råd som serviceteknikern från Michelin gav Tom, men Din korrigering ligger i den härraden och gav alltså bättre slitage?

Att höja trycket i f t gattryck när jag kör på bana har liksom aldrig varit aktuellt, så där saknar jag helt egen erfarenhet.

Jag vill minnas att jag kört med 2.2/2.5 med PP2CT på bana med gott resultat.

Slitaget när det gäller temperatur är inte så tokigt, men Du har förmodligen en del att vinna på att laborera med returdämpningen bak, framsidan på mönstret är nedfasad och baksidan uppriven om Du tittar på kanten av bakdäcket. Jag skulle nog prova öka returdämpningen något, ett par klick eller ett halvt varv åt gången.

Har Du lite att göra ikväll finns en hyfsat bra video med lite exempel: http://www.ustream.tv/recorded/6516891

Dave Moss om att justera in en hoj: http://feelthetrack.com/free-vidoes/how-to-dial-in-a-new-bike-to-your-needs/

Lycka till:tummenupp

...så jag sänkte till ca 2,1/2,3 och fick i min egen mening ett snällare slitage. Dock tror jag att det fortfarande sliter "fel"...
...Tacksam för input!
 
Last edited:

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Din korrigering ligger i den härraden och gav alltså bättre slitage?

Jag skulle nog prova öka returdämpningen något, ett par klick eller ett halvt varv åt gången.

Har Du lite att göra ikväll finns en hyfsat bra video med lite exempel: http://www.ustream.tv/recorded/6516891

Lycka till:tummenupp

Jag hade betydligt större mängd gummi som samlats i det som du kallar för "baksidan" på mönstret när jag körde med det högre trycket, blev bättre när jag minskade trycket.

Jag måste erkänna att jag inte rört dämpningen på hojen sedan jag köpte den, så mitt problem kanske inte är så mycket trycket i däcket utan att dämpningen inte är rätt inställd. Jag ska kolla videon och sedan får det bli en kväll där man får ljustera in dämpningen korrekt.

Samt siktar in sig på ca 2,2/2,5 på banan helt enkelt.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top