Skumt däckslitage. Orsak?

Känner en kille som ser ut som jag o kör som jag dessutom har han en hoj med samma däck o fjädring. Ska se om han inte kan låna en go pro o köra en runda så får ni hänga med på kul.. Kanske..
 
Eller avslag genom kurvorna så hojen får dålig markfrigång, ej optimal kroppsposition så hojen trycks ner under föraren istället för att föraren hänger innanför hojen, ej optimalt spårval :-) Behöver inte gå fort för att skrapa fotpinnar om man gör tillräckligt många förarmisstag samtidigt.

Det är slitagets "placering" på däcket som får mig att vara lite :peta mot föraren. Snabba piloter brukar lägga den typen av slitage ett par centimeter närmare däckskanten. När slitaget ligger som på bilden får jag känslan av att man kört med knapp styrfart genom kurvan, rest upp och sedan hållit stumt för att hinna ikapp polarna som hade lite mer tempo i kurvan.

Han har ju en banhoj så jag förutsatte att han kan grunder som att typ hänga av åt rätt håll...


Har ingen banhoj nu sedan ett par år. Men körde min första på bilsports superstagebana o fick aldrig någon värme i slicksen. Detta förstörde dem fast då längre ut mot kanten..

Slitaget bör ha sett liknande ut eftersom orsaken är densamma, för kalla däck, och slitagets placering beror ju naturligtvis vart på däcket du befinner dig när du ger gas. På bana hamnar det närmare kanten eftersom du har mer nedlägg när du går på gas.


Ska testa att ändra lite på dämparen sänka däcktryck, tack för tipsen..
Lite förbryllad över slitaget dock då mitt tidigare maxxis (deras sportigaste) inte alls visade detta slitage trots möjliga förarmissar som körställning ovs..

Det kan ju som sagt vara ett fel på däcket också men prova om att ändra däckstrycket, ställa dämparen i grundläge (inga random ett klick mer här och ett mindre här, kolla i manualen vad grundinställningarna är förutsatt att du använder dämparen till det den är avsedd för) och se till att du har rätt häng hjälper (jag förutsätter att du har kollat så du har rätt fjäder för din vikt och körning). Gör det inte det är det nog dags att kontakta Michelin.
 
Last edited:
Har som sagt bytt dämparen bak o även fram så sitter det en r1 gaffel. Fjäder på dämpare är efter min vikt. Sneglade lite på denna video på tuben: http://m.youtube.com/#/watch?v=yF86AvK2XVA

Så jag har mätt häng och tycker att fram o bak känns väldigt lika i komp o retur.. Liten nackdel med denna nitron är att retur o komp inte kan justeras separat..

Men va fan, har ju alltid kört så här o inga problem innan.. O det är ju ett landsvägsdäck med lägre arbetstemp än race dito. Blir ju ett par mil på landsväg innan det börjar svänga så jag köper inte att det är för kallt heller.
Vidare håller jag mej på 4-6:ans växel så inga extrema accelerationer.
Men ska kolla allt ni har skrivit o får jag ingen fason på de så mailar jag till Michelin.
 
EDIT-bommade Ditt senaste inlägg, Dave Moss vet vad han gör så Du besvarade flera av de frågor jag ställde i mitt inlägg - EndOfEdit

Michelindäcken är generellt sett rätt förlåtande, de brukar funka bra för mig med ca 2.5 bar även på gata.

Med risk för att jag sparkar in öppna dörrar eller talar självklarheter, Du får helt enkelt ursäkta mig om så är fallet ;) :

Har Du gått någon SMC-kurs någon gång, Knix eller storbana? Eller kollat på videon/läst boken Twist Of the Wrist II? Enkelt sagt talar man mycket om gaskontroll, går ut på att man hissar trottlarna en gång, först försiktigt och sedan i en jämn, ökande rörelse hela vägen ut ur kurvan. Det innebär att vi inte börjar gasa förrän vi vet att vi hamnar där vi vill, varken förr eller senare. Allt annat - inbromsning, sväng, spårval, sittställning etc väljer vi för att kunna gå på gas så tidigt som möjligt. Om Du inte är bekant med uttrycken finns en kortvariant här: http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf

Vad har nu detta med Ditt slitage att göra? Jo, kör man på det sättet påbörjar man oftast gaspådraget tidigare och eventuell kallrivning hamnar längre ned på skuldran. Ett mjukare gaspådrag är dessutom av naturen snällare med däcken.

Vad gäller tendensen på mönstret (mer returdämpning?) så är det ett sekundärt bekymmer, det är väl först och främst kallrivningen Du vill ha bort? Som sagt sänk trycket, prova köra med hyfsad gaskontroll, kolla tempen efter körningen. Ta gärna en bild och lägg upp här så kan vi se om problemet minskar. Tendensen är inte större på Din hoj än på många andra.

Jag tror inte det är ett fabrikationsfel, om än jag aldrig sett kallrivning så högt upp på ett däck tidigare. Anledningen är att Du borde ka större problem upp på själva slitbanan då, mitt uppe på hjässan. Men det kan som sagt ha att göra med att Du kanske är lite sen på att gå på gas och sedan mackar fullt den sista delen ut ur kurvan?

Bifogar en bild på ett slicks som gått 4 dagar på bana, där kan Du kanske se var det börjar bli platt (strax ovanför första gropen eller slitagevarnaren)? Det är normalt sett där kallrivningen kommer när man har problem.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=386041&d=1369520064

Seså - ut och prova nu imorgon så får vi se om det blir någon skillnad :)

Ska testa att ändra lite på dämparen sänka däcktryck, tack för tipsen..
Lite förbryllad över slitaget dock då mitt tidigare maxxis (deras sportigaste) inte alls visade detta slitage trots möjliga förarmissar som körställning ovs..
 
Last edited:
Pröva med 2,5bar, om inte det hjälper kontakta dem där du köpte däcket. Bifoga en bild och se vad dem säger, ser skumt ut.
 
Förresten en sak som inte har med detta o göra. Bor i syd/östra swe. Bilat till Norge idag o på vägen mötte jag två hojar som kom tillsammans. De fick mej o hajja till! Först en rc30 o några meter bakom en rc:45!!!! Inga vanliga hojar precis:yoparty
 
Jag förstår inte hur man lyckas få det slitaget mitt på däcket nästan. Vi har ju sätt stjärnorna som laddar fullt 1-2-3an på liter hojar med kalla däck utan att kunna orsaka sådant slitage..

Någon nämde tom på hojdäck innan tror det är den bästa vägen att gå för att få riktigt svar jag med!
 
Tony,

Var det med samma dämpare och samma inställning på dämparen? Michelindäcken är generellt sett rätt förlåtande, de brukar funka bra för mig med ca 2.5kg även på gata.

Med risk för att jag sparkar in öppna dörrar eller talar självklarheter, Du får helt enkelt ursäkta mig om så är fallet ;) :

Har Du gått någon SMC-kurs någon gång, Knix eller storbana? Eller kollat på videon/läst boken Twist Of the Wrist II? Enkelt sagt talar man mycket om gaskontroll, går ut på att man hissar trottlarna en gång, först försiktigt och sedan i en jämn, ökande rörelse hela vägen ut ur kurvan. Det innebär att vi inte börjar gasa förrän vi vet att vi hamnar där vi vill, varken förr eller senare. Allt annat - inbromsning, sväng, spårval, sittställning etc väljer vi för att kunna gå på gas så tidigt som möjligt. Om Du inte är bekant med uttrycken finns en kortvariant här: http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf

Vad har nu detta med Ditt slitage att göra? Jo, kör man på det sättet påbörjar man oftast gaspådraget tidigare och eventuell kallrivning hamnar längre ned på skuldran. Ett mjukare gaspådrag är dessutom av naturen snällare med däcken.

Vad gäller tendensen på mönstret (mer returdämpning?) så är det ett sekundärt bekymmer, det är väl först och främst kallrivningen Du vill ha bort? Som sagt sänk trycket, prova köra med hyfsad gaskontroll, kolla tempen efter körningen. Ta gärna en bild och lägg upp här så kan vi se om problemet minskar.

Jag tror inte det är ett fabrikationsfel, om än jag aldrig sett kallrivning så högt upp på ett däck tidigare. Men det kan ha att göra med att Du kanske är lite sen på att gå på gas och sedan mackar fullt den sista delen ut ur kurvan?

Bifogar en bild på ett slicks som gått 4 dagar på bana, där kan Du kanske se var det börjar bli platt (strax ovanför första gropen eller slitagevarnaren)? Det är normalt sett där kallrivningen kommer när man har problem.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=386041&d=1369520064

Seså - ut och prova nu imorgon så får vi se om det blir någon skillnad :)


Hmm.. Jodå har gått nån kurs med smc o även kört några bandagar. Detta säger ju dock inte ett jota om min gaskontroll..
Och minnena av en elak highsider gör väl inte min gaskontroll bättre.
Är på semester några dar men ska försöka anamma ett mjukare gasande när jag kommer hem så får vi se.
Men åter igen maxxis däcket satt på samma hoj med samma dämpare o lilla jag.

Ska kolla tempen på däcket oxå.
 
Jag har knepigt slitage fram med M5or men ett par cm längre ut.

Men som jag skrev tidigare, det där ser för knepigt ut för att vara ickeprovocerat.
 
Jag håller med.
Min position på hojen är inte optimal utan tenderar att bli lite för upprätt. Men knappt styrbart genom kurvan? Liiite bättre än så går det väl..

FZ1an tar i tidigt vid nedlägg. Har du kvar "slitagepinnarna" (vad fan heter det?) under fotpinnarna?
 
OK. Då kan vi lämna självklarheterna :) Fina moddar på hojen, fick Du till bra häng med gaffeln eller bytte Du fjädrar (FZ-1 är väl lite tyngre)?

Ja, kommer jag ihåg rätt är Maxxis Presa Sport (som jag antar Du körde med) ett lite hårdare gummi, dessutom bara med en gummiblandning.

Michelin har ju flera gummiblandningar, men i alla fall PP 2CT hade, om jag minns rätt, skarven till det mjukare gummit betydligt längre ned på skuldran.

Men får Du det inte att se bättre ut med lägre tryck kan det nog vara läge att maila Michelin, blir spännande att höra fortsättningen :)

Hmm.. Jodå har gått nån kurs med smc o även kört några bandagar. Detta säger ju dock inte ett jota om min gaskontroll..
Och minnena av en elak highsider gör väl inte min gaskontroll bättre.

Men åter igen maxxis däcket satt på samma hoj med samma dämpare o lilla jag.

Ska kolla tempen på däcket oxå.
 
Last edited:
Förresten en sak som inte har med detta o göra. Bor i syd/östra swe. Bilat till Norge idag o på vägen mötte jag två hojar som kom tillsammans. De fick mej o hajja till! Först en rc30 o några meter bakom en rc:45!!!! Inga vanliga hojar precis:yoparty

Epic!
 
Kanske ett longshot och jag är långt ifrån någon däckvetare. Du har inte kört kalla däck på våt väg?
Har sett liknande på jobbet där de iof alltid handlar om inbromsning (landande flyg)
Enligt de bilder på olika däckslitage som vi har finns en som liknar dina. Där står de att de beror på vattenplaning "wet braking"
Men skulle kunna tänka mig att du säkert kan få samma resultat under gaspådrag om hjulet skiddar lite på vattnet utan att tappa greppet helt.:va

Liten bild och troligen efter felande abs och helt låst hjul men mönstren liknar dina.
http://www.desser.com/dunlop_wearwet.php
OY0364A1_wet.jpg
 
Last edited:
Mailade Tom på hojdack.se och han skulle kolla på det, kanske även höra med en person på Michelin. Återkommer när jag vet mer...:tummenupp
 
Kanske ett longshot och jag är långt ifrån någon däckvetare. Du har inte kört kalla däck på våt väg?
Har sett liknande på jobbet där de iof alltid handlar om inbromsning (landande flyg)
Enligt de bilder på olika däckslitage som vi har finns en som liknar dina. Där står de att de beror på vattenplaning "wet braking"
Men skulle kunna tänka mig att du säkert kan få samma resultat under gaspådrag om hjulet skiddar lite på vattnet utan att tappa greppet helt.:va

Liten bild och troligen efter felande abs och helt låst hjul men mönstren liknar dina.
http://www.desser.com/dunlop_wearwet.php
OY0364A1_wet.jpg

Nej, ingen regnkörning för mej. Bara när solen skiner..
 
Hej på Er.
Jag tackar för förtroendet och ska göra mitt bästa för att leva upp till det....

Bifogar en bild på hur gummiblandningarna ligger.
Vi kan direkt avfärda den teorin då slitaget inte ligger i den zonen.
pp2skiss.gif

Ang lufttryck, så har jag dryftat detta via mail med en av teknikerna på Michelin.
För att få värme i däcket, så lägger man i mera luft.
För att få däcket att gå svalare, släpper man ur luft.
På frågan varför?, så svarade han:
Däcket lämnar ett avtryck mot asfalten, sk footprint.
Om du ökar ett footprint, så minskar belastningen och däcket går svalare. Det leder också av mer värme mot asfalten(oftast).
Minskar du footprint, så ökar belastningen och däcket går varmare.
Släpper man ut för mycket luft, så blir effekten den motsatta då däcket inte arbetar som det skall och rörelserna i däcket genererar mera värme som får till följd att däcket kan överhetta(gäller först o främst Silica-däcken från Michelin)

Ditt lufttryck är bara 0,2kg under rekommenderat för din maskin, så det skall inte inverka på slitaget i den utsträckningen som vi ser på bilden.
Du har dessutom detta på båda sidorna på ungefär samma ställe.
Detta fenomen fanns ej på det gamla däcket sade du? Vilket däck hade du innan?
Det skiljer ju i konstruktion och utförande på de olika tillverkarnas stommar, så det kan ha med saken att göra.

Men min/vår åsikt på detta, är att det med stor sannolikhet är häftigt gaspådrag i samband med att fjädringen inte lirar som det skall till 100%
Eller har du möjligtvis åkt i långa, långa kurvor i hög hastighet? först åt ena hållet o sen åt andra hållet?
Det är en annan sak jag skulle kunna tänka mig som skulle slita ett däck på detta viset.(sett det förr)
Då kan slitaget bli så här, när bakdämparen packar ihop sig under belastningen som blir.
 
Hej och tack för svaret! Det tidigare däcket var av märket maxxis presa sport. Ett parti på roligavägen har långa kurvor precis som du beskriver och farten är kanske 170-190km/h. Du tror då alltså att det är fjädringen jag ska jobba med? Alt. Köra saktare...;).
Okej fick lite fjädringstips innan, ska testa o justera sedan återkommer jag. Nu är det semester i grannlandet..

Förresten r1:ans gaffelben som sitter på är ca 15mm kortare, har satt dem nästan 10mm lägre i kronan för att kompensera. Så fz1:an är ca5 mm lägre fram sedan är bakdämparen 5mm längre än originalet. Detta borde väl göra att man får en aning sämre grepp bak men tror inte att det kan bidra till slitaget.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top