Tony_J
Medlem
Känner en kille som ser ut som jag o kör som jag dessutom har han en hoj med samma däck o fjädring. Ska se om han inte kan låna en go pro o köra en runda så får ni hänga med på kul.. Kanske..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eller avslag genom kurvorna så hojen får dålig markfrigång, ej optimal kroppsposition så hojen trycks ner under föraren istället för att föraren hänger innanför hojen, ej optimalt spårvalBehöver inte gå fort för att skrapa fotpinnar om man gör tillräckligt många förarmisstag samtidigt.
Det är slitagets "placering" på däcket som får mig att vara liteeta mot föraren. Snabba piloter brukar lägga den typen av slitage ett par centimeter närmare däckskanten. När slitaget ligger som på bilden får jag känslan av att man kört med knapp styrfart genom kurvan, rest upp och sedan hållit stumt för att hinna ikapp polarna som hade lite mer tempo i kurvan.
Har ingen banhoj nu sedan ett par år. Men körde min första på bilsports superstagebana o fick aldrig någon värme i slicksen. Detta förstörde dem fast då längre ut mot kanten..
Ska testa att ändra lite på dämparen sänka däcktryck, tack för tipsen..
Lite förbryllad över slitaget dock då mitt tidigare maxxis (deras sportigaste) inte alls visade detta slitage trots möjliga förarmissar som körställning ovs..
Ska testa att ändra lite på dämparen sänka däcktryck, tack för tipsen..
Lite förbryllad över slitaget dock då mitt tidigare maxxis (deras sportigaste) inte alls visade detta slitage trots möjliga förarmissar som körställning ovs..
Tony,
Var det med samma dämpare och samma inställning på dämparen? Michelindäcken är generellt sett rätt förlåtande, de brukar funka bra för mig med ca 2.5kg även på gata.
Med risk för att jag sparkar in öppna dörrar eller talar självklarheter, Du får helt enkelt ursäkta mig om så är fallet:
Har Du gått någon SMC-kurs någon gång, Knix eller storbana? Eller kollat på videon/läst boken Twist Of the Wrist II? Enkelt sagt talar man mycket om gaskontroll, går ut på att man hissar trottlarna en gång, först försiktigt och sedan i en jämn, ökande rörelse hela vägen ut ur kurvan. Det innebär att vi inte börjar gasa förrän vi vet att vi hamnar där vi vill, varken förr eller senare. Allt annat - inbromsning, sväng, spårval, sittställning etc väljer vi för att kunna gå på gas så tidigt som möjligt. Om Du inte är bekant med uttrycken finns en kortvariant här: http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf
Vad har nu detta med Ditt slitage att göra? Jo, kör man på det sättet påbörjar man oftast gaspådraget tidigare och eventuell kallrivning hamnar längre ned på skuldran. Ett mjukare gaspådrag är dessutom av naturen snällare med däcken.
Vad gäller tendensen på mönstret (mer returdämpning?) så är det ett sekundärt bekymmer, det är väl först och främst kallrivningen Du vill ha bort? Som sagt sänk trycket, prova köra med hyfsad gaskontroll, kolla tempen efter körningen. Ta gärna en bild och lägg upp här så kan vi se om problemet minskar.
Jag tror inte det är ett fabrikationsfel, om än jag aldrig sett kallrivning så högt upp på ett däck tidigare. Men det kan ha att göra med att Du kanske är lite sen på att gå på gas och sedan mackar fullt den sista delen ut ur kurvan?
Bifogar en bild på ett slicks som gått 4 dagar på bana, där kan Du kanske se var det börjar bli platt (strax ovanför första gropen eller slitagevarnaren)? Det är normalt sett där kallrivningen kommer när man har problem.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=386041&d=1369520064
Seså - ut och prova nu imorgon så får vi se om det blir någon skillnad![]()
Jag håller med.
Min position på hojen är inte optimal utan tenderar att bli lite för upprätt. Men knappt styrbart genom kurvan? Liiite bättre än så går det väl..
FZ1an tar i tidigt vid nedlägg. Har du kvar "slitagepinnarna" (vad fan heter det?) under fotpinnarna?
Hmm.. Jodå har gått nån kurs med smc o även kört några bandagar. Detta säger ju dock inte ett jota om min gaskontroll..
Och minnena av en elak highsider gör väl inte min gaskontroll bättre.
Men åter igen maxxis däcket satt på samma hoj med samma dämpare o lilla jag.
Ska kolla tempen på däcket oxå.
Förresten en sak som inte har med detta o göra. Bor i syd/östra swe. Bilat till Norge idag o på vägen mötte jag två hojar som kom tillsammans. De fick mej o hajja till! Först en rc30 o några meter bakom en rc:45!!!! Inga vanliga hojar precis![]()
Kanske ett longshot och jag är långt ifrån någon däckvetare. Du har inte kört kalla däck på våt väg?
Har sett liknande på jobbet där de iof alltid handlar om inbromsning (landande flyg)
Enligt de bilder på olika däckslitage som vi har finns en som liknar dina. Där står de att de beror på vattenplaning "wet braking"
Men skulle kunna tänka mig att du säkert kan få samma resultat under gaspådrag om hjulet skiddar lite på vattnet utan att tappa greppet helt.
Liten bild och troligen efter felande abs och helt låst hjul men mönstren liknar dina.
http://www.desser.com/dunlop_wearwet.php
![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |