Skumma fel...

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Tjenare.
Var och bänka hojen i måndags,, det blev en besvikelse... :gnissla
För det första så fick jag inte upp laddtrycket mer än till 0.5 bar,,försökte mad allt... spänna WG fjäder,, pysventil mm,mm men kom aldrig upp i mer än 0.5 bar.
Lyckades dock pumpa ur moppen 253 hp på slangen, så det var ju ganska bra.

Problem nr 2 var att hojen går så fett på lågvar utan laddtryck så den faller ur lambda skalan -10 och svartryker och smäller, värst är det vid 3000 varv och 5% trottel.
Powercomandern är nerställd till -45 men ändå går den så fett att man inte kan köra med den.... :huvet :huvet
Jag har inte rört orginal sprutet, så det känns som nått måste vara trasigt....
Jag kör med tilläggsspridare i plenum som styrs av en Megasquirt box,, men det är inte MS som ställer till det för vi prova och koppla ur boxen utan resulltat.

Har någon nått förslag på vad som kan vara fel????
Alla förslag mottages tacksamt... MÅSTE FÅ DET ATT GÅ TILL HELGEN !!!!!!

Last edited:
Coolt med 253hk vid endast 0,5 :yoparty

var det en vanlig dynojet bänk utan "broms" så är det nog svårt att få upp laddtrycket

Ja .jag är absolut nöjd med effekted vid det låga laddtrycket.. det borde motsvara lite över 300 vid 1 bar... :D :D
Jag är även nöjd med kurvan (över 6000rpm.. för den kommer mjukt och fint och stiger ända upp till varvstoppet....
Värre är det med lamdavärdet.... :mad:

Bänken har broms

mvh

PD skrev:
Coolt med 253hk vid endast 0,5 :yoparty

var det en vanlig dynojet bänk utan "broms" så är det nog svårt att få upp laddtrycket

Bifogat

• mw253.jpg
    mw253.jpg
    81.4 KB · Visningar: 194
mrblue9r skrev:
Tjenare.
För det första så fick jag inte upp laddtrycket mer än till 0.5 bar,,försökte mad allt... spänna WG fjäder,, pysventil mm,mm men kom aldrig upp i mer än 0.5 bar.

Problem nr 2 var att hojen går så fett på lågvar utan laddtryck så den faller ur lambda skalan -10 och svartryker och smäller, värst är det vid 3000 varv och 5% trottel.
Powercomandern är nerställd till -45 men ändå går den så fett att man inte kan köra med den.... :huvet :huvet
Jag kör med tilläggsspridare i plenum som styrs av en Megasquirt box,, men det är inte MS som ställer till det för vi prova och koppla ur boxen utan resulltat.

Provade du och "koppla ur" powercommandern, dom kan ju få nojja ibland !

[Håller med Samurajen,powercommander kan ställa till mycket.var med o bänka en busa hos marklund,vi hade de mest konstiga fel,tills vi slet bort "låtsastrimmet" sen gick den klockrent.Har du timat kammarna,annars en vanlig felkälla! :banana

mrblue9r skrev:
Tjenare.

Skoj med fler kawa åkare här i Suzuki dominansen...

1. Vad har får du för laddtryck när du åker på vägen (realistiskt prov)?
Vet inte vilken wastegate du har, men när du bänkade så ser du ju om den arbetar om du har en synlig reglerstång alltså...

Om WG ej arbetar så kan det ju vara läck i någon skarv, plenium spjällhus??

Om WG arbetar har du kanske för mild fjäder (vet ju inte vilken WG eller turbo du har)

Prova att stumstänga den och kör en repa på högsta växeln och nogrann koll på laddtrycket..

2. Har du ökat bränsletrycket, vilket skulle kunna göra att "orginalsprutet" ger för mycket soppa Jag har samma fenomen dock inte tokfett men neråt 11,5 utan laddtryck, och jag behöver inte ge någon extra soppa förrän ca 0,25 bar.

På din bränsletrycksregulator går det väl en vakuum slang till insuget som ställer ner bränsltrycket ca 0,5 bar vid tomgång? Jag förmodar att det är den som kompenserar lite för mycket vid 3000 tusen och full spjällöpning?

Kolla så att sprutets givare för motortempen och givaren för lufttempen funkar (kablar är hela)..

Har du provat att koppla bort PC?

253 på slangen @ 0,5 e ju j....la bra en standard har väl ca 155 på slangen?

Du har mer än 50% ökning på 0,5 laddtryck :tummenupp

Edit: Tittade på din kurva nu, tror nog att de är läck någonstans i insuget eller så är WG fjäder för klen, kurvan är ju tokjämn..

Last edited:
Kan du ladda 1bar och hålla samma utseende på kurvan blir den grym. :yoparty

Hallåj.
Jag var ute en sväng på lunchen idag... Med stängd pysventil så laddar hojen 0.5,, jag fick den att ladda 0.7 med pys på WG slangen... men där var det stopp...
Kan det bero på att jag bara har 40mm rör mellan turbo och plenum..eller :va röret är ju ganska kort för jag har ingen IC som luften ska passera,,kylelementet sitter ju i plenumet.. så 40mm borde räcka....tror jag :confused:

Jag har inte kopplat ur powercomandern,, ska prova det i kväll...
Jag börjar misstänka att lufttempgivaren är boven i dramat.. för när jag startar med kall motor så går den ganska bra på lågfart.. detta håller i sig även när den blir varm... men slår jag av hojen i 1 min och startar igen så går den som skit. Givaren är av aluninium och är dragen direkt i plenumet,, så jag misstänker att värmen från motorn går via plenum till givaren... Jag ska svarva en nylon hylsa idag och montera givaren i för att se om det isolerar bort värmen.
Annars är jag nöjd med hojen.. den är nästan tråkigt lättkörd.. känns som man har hydralkolvar i frammgaffeln som lyfter framhjulet i luften :D :D

Turbon är en Mit TD04 HL-16T med 7" vinklade avgashus.
Kammarna är timade 108in-106ut.

Tackar för era svar :tummenupp .... jag återkommer med resulltet senare... nu ska jag ut i garaget...

mvh

Inte för att låta negativ eller så men om din tempmätare värms av plenumet kommer det snarare att gå magert istället för fett.

Hög temp=lite syre= sprutet magrar ut

Sen är det frågan om orginalsprutet har någon gräns för hur mycket lufttempsensorn får magra ut/feta. Denna typ av begränsning finns på ex lambdastyrda bilar som skydd mot att lambdasensorn går sönder och börjar visa fipplade värden.

Det är ju inte helt omöjligt att orginalsprutet får spader när lufttempsensorn sänder för höga värden och någon formel i datorn slutar fungera och returnerar knäppa värden.

Borsiin JR skrev:
Inte för att låta negativ eller så men om din tempmätare värms av plenumet kommer det snarare att gå magert istället för fett.

Hög temp=lite syre= sprutet magrar ut

Sen är det frågan om orginalsprutet har någon gräns för hur mycket lufttempsensorn får magra ut/feta. Denna typ av begränsning finns på ex lambdastyrda bilar som skydd mot att lambdasensorn går sönder och börjar visa fipplade värden.

Det är ju inte helt omöjligt att orginalsprutet får spader när lufttempsensorn sänder för höga värden och någon formel i datorn slutar fungera och returnerar knäppa värden.

Nej du är inte neggo... Du har helt rätt.. :tummenupp men jag tror iallafall att det är bättre att isolera sensorn så den bara påverkas av luft-temp och inget annat.
Han inte svarva idag.. men ska göra det i morgon..

mvh

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage