Skum i tanken

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Skumklossar som man pillar ner i tanken för att förhindra att soppan skvalpar runt. Är det något att ha även för någon som inte kör rejstempo? Hur mycket bränslevolym förlorar man? Går det att få ut om man en gång fått in det? Var får man tag i skiten?

Om du inte tävlar så är det ingen mening med det. Vi måste ha det för att det står i reglementet men det känns som en gammal och förlegad regel från tiden när man körde med tankar i kompositmaterial.

Greven säljer.

Ja, du kan få ut det igen.

Jag läste just i Performance Bikes "When the fuel moves with a bike's change in direction it hits the side of a tank with the equivalent force of 27kg." Och då snacker de om 12 liter soppa.
Låter ju som det borde göra en avsevärd skillnad om man slapp det. Men jag har ju inte provat själv så jag vet inte. Vilka är era erfarenheter?

Du får ju ytterst lite "sidkrafter" i en hoj. Soppan ligger i teorin mer eller mindre plant i förhållande till hojens lodräta axel genom en kurva, precis som hojen håller sig på hjulen genom kurvan, centripetalkraft. De är inte som en bil där man bara får sidkrafter på chassit och all soppa skvalpar mot tankens sidor när man svänger.

Däremot när man accar och nitar händer det ju desto mer i tanken på hojen

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort