Skulle ni ha köpt??

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Hoj
850cc
Hejsan

Jag är rådvill och hoppas på svar från er som varit med ett tag.
(skit nu i vilken modell det är, det finns många andra och bättre i andras ögon men jag VILL ha en TRX)

Jag har en "pärla" på gång, hojen är i absolut toppskick, nästan...

Det är en 97:a reparerats för ca 38 000:- maj -00 då den lagts ned på högersida då handbromsen användes för hårt och framhjulet stack i väg
uppgiven hastighet vid själva raset är ca 50km/h (jojo) den for altså inte ut i skogen och studsade mellan tallar och stenar, hursomhellst så är även mätaren bytt vid ett senare tillfälle, så milantalet stämmer inte med besiktningespapperen. Mätarbytet gjordes på verkstad, kvitto finns ej kvar, ej heller den gammla mätaren, men verkstaden kan fixa intyg på jobbet.

Den har gått 3600mil (hojen, inte mätaren..) nästa storservice är vid 4200mil och kostar 3760:- ink material

Någon fulltecknad vekstadsbok finns inte, någon racepolare hade visst gjort service lite då o då.

Priset är ok för denna tid på året (Ja det kan bli billigare) och hojen är nu i MYCKET gott skick på utsidan, köpet blir ev. av i helgen, ska även provköra då.

Skulle ni tveka inför köpet? Även om hojen är i princip som ny (på utsidan)

Om priset ligger runt 40kkr eller mindre, köp!

Servicebok är ointressant iallafall då garantin gått ut på hojen...

Last edited:
nlx567 skrev:
Hejsan

Jag är rådvill och hoppas på svar från er som varit med ett tag.
(skit nu i vilken modell det är, det finns många andra och bättre i andras ögon men jag VILL ha en TRX)

Jag har en "pärla" på gång, hojen är i absolut toppskick, nästan...

Det är en 97:a reparerats för ca 38 000:- maj -00 då den lagts ned på högersida då handbromsen användes för hårt och framhjulet stack i väg
uppgiven hastighet vid själva raset är ca 50km/h (jojo) den for altså inte ut i skogen och studsade mellan tallar och stenar, hursomhellst så är även mätaren bytt vid ett senare tillfälle, så milantalet stämmer inte med besiktningespapperen. Mätarbytet gjordes på verkstad, kvitto finns ej kvar, ej heller den gammla mätaren, men verkstaden kan fixa intyg på jobbet.

Den har gått 3600mil (hojen, inte mätaren..) nästa storservice är vid 4200mil och kostar 3760:- ink material

Någon fulltecknad vekstadsbok finns inte, någon racepolare hade visst gjort service lite då o då.

Priset är ok för denna tid på året (Ja det kan bli billigare) och hojen är nu i MYCKET gott skick på utsidan, köpet blir ev. av i helgen, ska även provköra då.

Skulle ni tveka inför köpet? Även om hojen är i princip som ny (på utsidan)
Nästan skottsäkra motorer, dvs miltalet är relativt ointressant om den inte är trimmad. TRX tar olja, upp till en liter per 100 mil är "OK". Känns den OK att köra, inte är ramsned, och inte rasslar för mycket (lite låter det alltid) från toppen så är det nog inga problem. Typfel är f.ö. slitna emulsionsrör/nålar vilket ger hög soppaförbrukning och kan ge startsvårigheter. Ser den så fräsch ut, och inte låter illa (och kolla lite med ägaren om han vet hur man kollar olja, lite special, men ger bra antydan om hur han skött den), så köp!

Priset är under 40K

Vad är rätt svar på hur man kollar oljan då?
Kan det vara svårare än att se på ev oljesticka eller titta i något fönster.
varm eller kall motor kan vara olika förståss, dessutom kan valet av olja som ägaren gjort säga en del om kunskapen. vad skulle vara bäst för denna hoj
mineralolja typ Castrol 20-40?

nlx567 skrev:
Priset är under 40K

Vad är rätt svar på hur man kollar oljan då?
Kan det vara svårare än att se på ev oljesticka eller titta i något fönster.
varm eller kall motor kan vara olika förståss, dessutom kan valet av olja som ägaren gjort säga en del om kunskapen. vad skulle vara bäst för denna hoj
mineralolja typ Castrol 20-40?
Eftersom det är torrsumpsmörjning, så kan man få väldigt olika nivåer beroende på när/hur man kollar. Egentligen är det väl skit samma, så länge det finns olja så att det inte gått torrt (och iom att de kan ta en hel del olja så ätr det inte otroligt om man slarvar), men om han vet hur man ska gå tillväga enl. teorin så talar det för att han skött hojen bra...

"Min" metod är att efter ordentlig varmkörning, dvs vanlig åkning, stänga av motorn, vänta någon minut (lagom att ta av sig hjälm och handskar, lägga in ny snus) och sedan kolla. Jag gör det vid varje tankning.

Om han gör på annat sätt så behöver det inte innebära något, men jag tror de flesta som kör TRX och bryr sig gör något liknande. Du kan i alla fall få en känsla vad det är för ägartyp om du frågar och du "vet" ett bra svar

Oljeval, lite Pandoras ask, själv kör jag halvsyntet från Shell, MC varianten, och tänker testa racingolja nästa år från Biltema, lite oortodoxt... Så länge man får fylla på lite då och då och det smörjer så går nog det mesta!

Last edited:
Ok tack för tippsen

Senaste i denna historia är att jag nu inte kan få något pappaer på mätarutbytet. Det skedde inte innom lagen för momsredovisning om vi säger så. Mao har jag nu inget som heslt bevis på hur långt den gått.

Visserligen verkar säljaren seriös och olycklig över den uppkomna situationen
och jag känner mig ännu mera villrådig
Mitt krav var ju att ett papper på mätarbytet MÅSTE fram annars inget köp
men den är ju så fin...inte en skråma eller repa på hojen

Ja livet är fullt av svåra beslut...
(vilka lyxproblem man har herregud vissa har ju knapt kläder på kroppen och mat för dagen och så muttar jag över detta, ja jisses va man är bortskämnd)

nlx567 skrev:
Ok tack för tippsen

Senaste i denna historia är att jag nu inte kan få något pappaer på mätarutbytet. Det skedde inte innom lagen för momsredovisning om vi säger så. Mao har jag nu inget som heslt bevis på hur långt den gått.

Visserligen verkar säljaren seriös och olycklig över den uppkomna situationen
och jag känner mig ännu mera villrådig
Mitt krav var ju att ett papper på mätarbytet MÅSTE fram annars inget köp
men den är ju så fin...inte en skråma eller repa på hojen

Ja livet är fullt av svåra beslut...
(vilka lyxproblem man har herregud vissa har ju knapt kläder på kroppen och mat för dagen och så muttar jag över detta, ja jisses va man är bortskämnd)
Gamla besiktningspapper? SBP skriver ju upp kmställning. Det enda som ev. kan oroa är om "reparationen" egentligen är ett inköp av krockad hoj och hopplockad för att säljas med förtjänst. Behöver ju inte vara något dåligt i och med det heller, det hade inte hindrat mig från att köpa, men jag hade undersökt den lite noggrannare då. Om det exempelvis sitter en äldre motor i, så kan den ha problem med mjuka ventilsäten (också "typfel" på en del 96:or), men framförallt så kan det vara en motor som inte motsvarar skicket på hojen i övrigt... Är den importerad, vad finns det för dokumentation i övrigt?

Om du kontrollerar att hojen är "sann" vad gäller miltal, krascher etc så är det upp till dig. TRX är grymt coola och roliga, saknar min gamla traktor emellanåt.

Last edited:
Om du vet när hojen gick i gatan kan du ju fixa ut besiktningspapper från närmaste tiden innan, se hur långt den gått och sedan plusa på nuvarande mätarställning. Eller missuppfattar jag vad du är ute efter?

Edit: Var visst lite seg med att skicka in tipset där :)

likn motor som i tdm..har en arbetskamrat som har en tdm som gått 11000++mil...funkar kanon fortfarande :tummenupp

Jag har alla papper från alla besiktningar
Det enda som var ett problem var bes -04 en reflex bak som saknades och slitet däck. Det var allt. på alla år.

Jag har även snart papper på verkstadsarbetet efter det att förr förra ägaren klotade Det är bara 2st ägare på hojen jag blir den tredje.

Min osäkerhet gäller det att det heter att mätaren är utbytt men säljaren har inget som styrker det. Från bes -03 till bes-05 så har hojen gått ca550mil mindre på mätaren enligt bes. papperen, mätaren visar nu till och med mindre än vad mätaren gjorde vid bes-01? Orsaken till detta skulle varit ett mätarbyte, men som sagt säljaren har inget alls som stödjer detta.
Jag kan tro på honom då han verkar seriös men hur skall JAG sedan styrka detta i min tur när jag skall sälja den och köparen frågar varför det "saknas" mil enlig bes papperen. Jo förre ägaren sa att.....
Jo hejsan vem köper det, därför har jag dubier om detta köp och jag VET inte att det han säger är sant. Den kan ju har gått både 5 och 7K mil, ingen VET
och jag vill VETA vad jag köper och sedan säljer.

Därför undrar jag hur ni skulle diskutera i detta fall, är detta oviktigt?, är det bara jag som är nojjig, eller skulle detta vara viktigt för er vid ett köp?
Eller är det så att, ser det bra ut och hörs bra så köper man oavsett mätarställning eller utebliven sådan?
Jag undrar för det är ju kanske någon av er som som blir nästa spekulant på hojen när jag i min tur skall sälja den.

mvh nlx567

nlx567 skrev:
Jo hejsan vem köper det, därför har jag dubier om detta köp och jag VET inte att det han säger är sant. Den kan ju har gått både 5 och 7K mil, ingen VET och jag vill VETA vad jag köper och sedan säljer.
Om du är så osäker på hojen tycker jag du ska se dig om efter nånting annat som känns bekvämare att köpa. :)

Ring och prata med föregående (första) ägare då, han har förhoppningsvis ingen anledning att ljuga utan kan tala om hur han servat och ungeför hur mycket han kört.

Alla besiktningspapper bör väl vara bra iaf, känns ju som om säljaren hade släng dem och inte berättat om mätarbytet om han var oärlig.

Jag hade köpt, men bara om priset är bra.

Eller så kopplar du borrmaskin till hastighetsmätaern och snurrar fram mätaren till ett högre km antal som känns mer rimligt...

Nej, allvarligt, sånt kan ju hända, och så länge det går att påvisa från tidigare besiktningar så känns det hela rätt lugnt. Det lär väl inte vara första gången i världshistorien som en hastighetsmätare går sönder? Så länge det finns dokumenterat, och att du visar fram papperen vid försäljning, tillsammans med uppgift om uppskattat antal mil som är mer än vad som står på mätaren, så lär det väl inte vara några problem. Men Jåke har rätt som vanligt, känns det inte rätt så låt någon annan köpa den!

Är priset rätt i förhållande till hur skicket verkar så köp den, du får en riktigt rolig hoj både för landsväg o bana :yoparty

HansJ skrev:
Typfel är f.ö. slitna emulsionsrör/nålar vilket ger hög soppaförbrukning och kan ge startsvårigheter. Ser den så fräsch ut, och inte låter illa (och kolla lite med ägaren om han vet hur man kollar olja, lite special, men ger bra antydan om hur han skött den), så köp!

Vilken del är emulsionsrör på skissen?, behöver man inte byta munstycken eller något annat samtidigt?

Bifogat

• emul (Medium).jpg
    emul (Medium).jpg
    102 KB · Visningar: 95
Mickez77 skrev:
Vilken del är emulsionsrör på skissen?, behöver man inte byta munstycken eller något annat samtidigt?
Svårt att se men nålen ser ut att vara nr 20 (eller 28) och röret nr 35. I vart fall är det den bit som nålen går ned i. Konstruktionsfel på nålen som gör att den kan "tippa" framåt/bakåt som gör att den slits onormalt, men det går att fixa en liten halvmåneformad bricka som förhindrar detta.

HansJ skrev:
Svårt att se men nålen ser ut att vara nr 20 (eller 28) och röret nr 35. I vart fall är det den bit som nålen går ned i. Konstruktionsfel på nålen som gör att den kan "tippa" framåt/bakåt som gör att den slits onormalt, men det går att fixa en liten halvmåneformad bricka som förhindrar detta.

35 låter bra, kan fråga om i butiken, rekommenderar du att byta den plus nålar?, inget mer ?

halvmåneformad bricka som man placerar var?, kanske enkelt ifall du tar in bilden i paint eller nåt och ritar en pil

Last edited:
Mickez77 skrev:
35 låter bra, kan fråga om i butiken, rekommenderar du att byta den plus nålar?, inget mer ?

halvmåneformad bricka som man placerar var?, kanske enkelt ifall du tar in bilden i paint eller nåt och ritar en pil
Kolla i de bifogade filerna, filen med ändelsen .txt är en PDF fil, spara den på din burk och döp om till .pdf så kan du öppna den.

Byt om hojen drar mycket soppa, särskilt om du har DynoJet kit. De nålarna slits värre än original. www.topham.de rekommenderas, de säöljer original Mikuni delar till en spottstyver vad Yamaha tar. Jåke här på forumet rekommenderar FactoryPro i st för DynoJet, dyrare än Mikuni, men bra kvalitet oxå.

Bifogat

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...