Skulle höjd körkortsålder stoppa vansinneskörningar?

Skulle höjd körkortsålder stoppa vansinneskörningar?

• Antal röstningar
    0
Som svar på frågan: Nej, det tror jag inte.

Däremot tror jag många "vansinneskörningar" byter plats så att säga, och blir mindre farliga för 3:e part. Och förmodligen skulle de allvarliga olyckorna minska (om man ser till statistiken).

Nu åker jag iofs sällan med folk i 25-årsåldern, men jag tycker mig iaf se ett tydligt mönster att äldre förare oftare väljer sina ställen där de bombar på ordentligt och tar med utomstående risker och hurvida man utsätter andra för fara i riskbedömningen.

T ex att man slår av lite genom samhällen osv och inte "bombar" på samma sätt bland annan trafik/fotgängare. Man tänker nog mer på hur konsekvenserna av ens körning faktiskt kan bli och åtminstone ser samt försöker minimera riskerna där yngre förare inte skulle se en risk överhuvudtaget eller kanske t om tycker att det är extra "kul" att ta de där extra riskerna.

Hur många av oss känner inte/har hört folk som lugnat ner sig med åren?

Detta är min generella åsikt, sen finnss givetvis undantag med både yngre som sköter sig exemplariskt och tragiskt nog även äldre, 30+ , som fortfarande faller för grupptryck och beter sig som de vore i tonåren.

Det skulle den nog göra delvis.Man fick bort en viss procent farliga förare med andra ord men inte alla som saknar mognad att vistas med andra i trafiken.Bättre med några räddade liv än inga genom dessa förändringar.Att det finns vissa som färdas fulla, drogpåverkade och utan körkort som galningen i stockholm med sin flickvän där bak jagad av polis när han vägrar stanna kommer alltid att existera, tyvärr.Här daltas det med drägget istället.Uj u uj vad det var synd om dom när de vägrade ge upp och skadade sig.WEIRDOS.I t ex USA kör man på dessa ligister vilket jag sett vid ett par tillfällen när de vägrar stanna för att inga andra ska skadas under deras framfart.I Sverige är polisen så dum så dum när de försöker att stoppa galningarna.Ser EU mopeder på stan som gör 70 km/h där nollorna färdas i kortarmat och kortbyxor när de skiftar mellan att köra delvis på trottoaren och delvis på vägen, ibland även på fel sida och ibland saknar de hjälm !?.Trafikkunskap är något som dessa läst på ett cornflakes paket.Så visst, en förändring i körkortsreglerna hade nog inte skadat.Förstår man inte vad det innebär att vistas med andra i trafiken så har man ju heller inget där att göra.Som i de fall när man inte accepterar att en polis ber en stanna.Även jag kan köra för fort, wheela och accelerera som en blixtskadad igelkott.
Men stannar jag inte när jag blir ombedd av lag och ordning att göra detta eller utför dessa bravader bland andra så att synbar fara uppstår för resterande trafikanter så var snäll och ta kortet ifrån mig.Kommer aldrig att begripa mig på de som innehar körkort för det fordon de nu framför som tycker ovanstående är okey !?.Ha det gott.

Jag tror NEJ på frågan.

Jag tror fortfarande på den egna individens ansvar.
Höjd ålder skulle som någon sa bara ge fler nötter som kör utan körkort och skiter i allt vad regler heter.
Bara som det har blivit nu med alla nya körkortsregler, så tror jag det kommer sållas lite vilka som tar kort och inte. När det som billigast kan bli ca 5000 kr, med alla Risk 1 och Risk 2 och allt vad det heter.

Visst många unga dör i MC olyckor varje år. men är det någon som ser eller hör om alla unga som dör i bilolyckor, som media INTE skriver om..
Jag tycker det känns som att det är media som gärna håsar upp alla MC olyckor en del.. (dock inget jag har forskat i):gnissla
Nu var kraschen här om dagen extrem, men inte sjutton läser man om en massa bilkrascher i Aftonbladet var dag.

Som sagt, individens egna ansvar och förnuft tror jag det handlar om.
Hur har man blivit uppfostrad som liten? Skulle jag kört utan körkort när jag var runt 20, skulle jag fan blivit hängd av päronen.
Plus att jag tycker själv att jag fått en bra uppfostran med vad som är rätt eller fel, så det skulle aldrig fallit mig in och göra en sådan sak..

Nä.. se till och banka in lite vett i barnen medans dom är små.
Så dom får med sig lite vett och etikett upp i vuxenåldern

Inför körkort för barn och uppfostran istället!!
Skrivet med lite ironi

Färre "vansinneskörningar"? Inte nödvändigtvis, däremot tror jag att det möjligen skulle bli färre olyckor orsakade av temporära hornutväxter.

Nu behöver man ju naturligtvis inte sitta på en literklubba för att köra åt skogen, men det är väl gissningsvis "lättare" att försätta sig i en skrynklig situation på en retta än på en 600...?

Det bästa vore såklart om man helt enkelt kunde lagstifta om att "är man ett fukko får man innte tjöra tunG hoJj" - fast det kanske inte är riktigt genomförbart... Eller? :näsblod

Tidigare tänkte jag: höj självrisken på försäkringen, men det leder bara till att folk köra utan försäkring.

Sen tänkte jag: höj straffet för att köra för fort, det leder bara till att fler drar från polisen.

Lösning:

Det ÄNDA som skulle stoppa de flesta vansinneskörningar är en eller flera banor runt om i landet.

Då försvinner ALLA argument till att köra vansinningt.

Tidigare tänkte jag: höj självrisken på försäkringen, men det leder bara till att folk köra utan försäkring.

Sen tänkte jag: höj straffet för att köra för fort, det leder bara till att fler drar från polisen.

Lösning:

Det ÄNDA som skulle stoppa de flesta vansinneskörningar är en eller flera banor runt om i landet.

Då försvinner ALLA argument till att köra vansinningt.

Håller med dig, fanns det en bana i närheten jag kunde köra på (gärna med hyrbart garage/verkstad i anslutning) så skulle jag nog aldrig köra på gatan igen. Som det är nu så är smärtan för att ta sig till en bana för stor för att jag skall göra det.

men är "vansinnesfärdar" ofta farliga för andra än en själv? jag tror det blir mindre vannsinnesfärdar när polisen slutar jaga ngn som kör 105 på en 70 väg....

Jag tror att det skulle bli mindre vansinneskörningar om folk för en gångs skull slutade skylla ifrån sig, tog ansvar för sina egna handlingar och stod upp och tog konsekvenserna när deras handlingar leder till tråkigheter... Istället för att försöka smita undan och sen skylla på polisen som inte lät dem slippa undan när deras smitningsförsök går åt helvete:)

Jag tror inte att höjd körkortsålder löser problemet. Visst, en del ungdomar kanske hinner mogna till sig och kör lite lugnare, men samtidigt får de som redan är mogna och ansvarstagande individer vänta på sitt körkort så statistiken och procentantalet vildhjärnor skulle nog vara sig hyfsat likt. Jag menar kom igen, det är knappast bara unga 18-åringar som kör som idioter... ;)

Knappast ....men man kanske " gasar helvete " på bättre ställen istället ....vad vet jag .. för det gör jag :tummenupp

Det har sedan länge varit en mycket våt dröm hos "körkortsansvariga" i en stor del av världen att hitta ett test som kan bestämma nivån på en persons omdöme. Skulle ju vara ett enormt hjälpmedel för kunna att skilja ur de som idag kallas "olycksfåglar" (läs: omdömesbefriade) i trafiken och befria dem från deras KK-behörigheter...
Vapenlicenser av varierande slag är ju ett annat område för ett sådant test.
"Ålder" är en faktor men inte med tillräckligt hög korrelationsnivå
även om man ju använder faktorn idag, B-kort får ta du vid 18 år moppekort A1 vid 15...
Krävs inte spec hög IQ för att kunna<skilja på omdömesnivån hos ett MF resp hos en mogen SH-förare...

Höja åldern tror jag inte hjälper då dom som kör snabbast är förare som har kört några år och fått upp självförtroendet dom mellan 27-34 är värst inte 18-25.

Höja åldern tror jag inte hjälper då dom som kör snabbast är förare som har kört några år och fått upp självförtroendet dom mellan 27-34 är värst inte 18-25.

Var får du detta ifrån? Första brytpunkten för försäkringar är ju vid 24 vilket borde betyda raka motsatsen?

Låt dom få traska runt med en 5 åring i en vecka i trafiken och runt alla lekplatser.
Det kan nog öppna ögonen på hur jävla fort skit kan hända.

går inte att reglera ålder för mc förare så länge det sitter ett gashantag på hojen som bara föraren har koll på !!!

Du sågade precis 95% av alla undersökningsresultat gjorda på området :D Det är glasklart att den yngre kretsen omfattas av mer olyckor, finns siffror svart på vitt. Däremot så tvivlar jag på att fortkörningarna (ej att jämföra med vansinneskörning) minskar så mycket med åldern, men det handlar väl snarare om en mognad av tankeprocessen där de äldre förarna vet var och när man kan köra fort.

vansinneskörningar minskar med mognad och erfarenhet inte ålder...

Risken är väl snarare tvärt om. Kille på 22 år med giltigt kort på literhoj kanske stannar för en mindre förseelse. Kille på 22 som inte vill vänta till 30 med att köra literhoj väljer att köra en sån ändå kanske väljer att inte stanna för samma ringa förseelse just pga det.

Jag tycker att systemet med begränsat är bra.
Möjligen behöver det utökas/kontrolleras mer.
Egentligen så tycker jag att man kunde begränsa toppeffekten även på "obegränsat", men det skulle nog vara ganska verkningslöst ety redan 100 hk är mer än någon rimligen behöver på gatan.
Åldern är ganska irrelevant.

Jag tycker att systemet med begränsat är bra.
Möjligen behöver det utökas/kontrolleras mer.
Egentligen så tycker jag att man kunde begränsa toppeffekten även på "obegränsat", men det skulle nog vara ganska verkningslöst ety redan 100 hk är mer än någon rimligen behöver på gatan.
Åldern är ganska irrelevant.

Personligen tycker jag inte om sådana begränsningar. Det tar bort det individuella ansvaret och syndabocken blir samhället. Det är enligt mig jämförbart med SMS-lånen som var uppe på tapeten för ett tag sedan. Varför förbjuda en fullkomligt normal tjänst pga. att människor inte tar ansvar för sina handlingar? Utvecklingen går lite åt fel håll tycker jag.

Vi har alla ett ansvar att följa de regler som finns, samt ett ansvar att vara medvetna om konsekvenserna av att bryta dem. Om jag vill ha en miljon hk i min hoj ska jag få ha det :yoparty Det är ju upp till mig hur jag brukar dem.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park