Skulle höjd körkortsålder stoppa vansinneskörningar?

Skulle höjd körkortsålder stoppa vansinneskörningar?


  • Antal röstningar
    0

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Har under det senaste dagarna noterat en användares ständiga tjat om höjd ålder på mc-kort till 25 år för att förhindra bland annat vansinneskörningar så tror ni att det skulle fungera?
 

mackyfr

...
Gick med
28 May 2005
Ort
stockholm
Hoj
ingen
Du skulle säkert kunna höja åldern till 50, visst kanske det hjälper en aning men det tar ju inte bort problemet permanent.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Delvis. Man skulle säkert få bort en liten klick ungtuppar som förmodligen hinner växa till sig lite mognad.
 

Koorider

I ride alone, thats keep me alive :)
Gick med
1 Jun 2008
Ort
göteborg
Hoj
-09, Hyosung, GT650R
men är "vansinnesfärdar" ofta farliga för andra än en själv? jag tror det blir mindre vannsinnesfärdar när polisen slutar jaga ngn som kör 105 på en 70 väg....
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
men är "vansinnesfärdar" ofta farliga för andra än en själv? jag tror det blir mindre vannsinnesfärdar när polisen slutar jaga ngn som kör 105 på en 70 väg....

Självklart, absolut bästa är ju att låta anarki råda på våra vägar :huvet

Höjd körkortsålder skulle bara leda till att vansinnesförarna kör utan körkort (fast det gör de väl redan?).
 

Koorider

I ride alone, thats keep me alive :)
Gick med
1 Jun 2008
Ort
göteborg
Hoj
-09, Hyosung, GT650R
Självklart, absolut bästa är ju att låta anarki råda på våra vägar :huvet

Höjd körkortsålder skulle bara leda till att vansinnesförarna kör utan körkort (fast det gör de väl redan?).

hastighetsskyltar är ingen naturlag, utan något några politiker har bestämt för att människor som inte kan använda sin sunda förnuft och köra efter sin egen förmåga ska klara sig...(eller så är det för att dra in pengar)

att köra fort är inte( inte alltid)= att köra vårdslöst....
 

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Skulle tro att höjd körkortsålder skulle minska antalet yngre förmågor som kör ihjäl sig. De är ju överrepresenterade i statistiken. MEN det skulle också antagligen höja antalet körkortslösa frustrerade ungdomar som kör ihjäl sig. Denna gruppen torde vara mindre än den första.
En annan tanke är ju att överrepresentationen bara flyttas upp i åldersgruppen då de nya körkortstagarna är lika oerfarna som dagens, bara lite äldre ?
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Vad hjälper det när många av dem fukken inte ens har körkort:va:huvet

Så mitt inlägg i debatten är då nej:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja.

Om det blev högre körkortsålder för att få köra tung MC så skulle det leda till att färre människor i ålder med dåligt omdöme (20-25 till exempel) skulle köra hoj, vilket skulle leda till att färre i den åldern (20-25) skulle välja att köra trots att dom saknar körkort.

Jag är ganska övertygad om att den senaste dödspiloten hade flera vänner som hade körkort, vilket ledde till att han ville köra, men han valde att göra det utan körkort.

Om hans adrenalinknarkande kompisar istället hade hoppat fallskärm för att körkortsåldern för MC är för hög så hade säkert hans intresse riktats ditåt också, men det hade inte han kunnat utöva utan erfoderlig utbildning.

EDIT: Inte stoppa, men MINSKA, troligen rejält, vansinneskörningarna.

Visst finns det redan i dag folk som är över den åldern och vansinneskör, och visst finns det folk som har vansinneskört i den åldern men lugnat sig på senare dar.

Jag tror att med ökad ålder ökar också sannorlikheten att man stannar när man känner att det blir osäkert.
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
hastighetsskyltar är ingen naturlag, utan något några politiker har bestämt för att människor som inte kan använda sin sunda förnuft och köra efter sin egen förmåga ska klara sig...(eller så är det för att dra in pengar)

att köra fort är inte( inte alltid)= att köra vårdslöst....

Du har helt rätt, varenda hastighetsbegränsning i Sverige är gjord av en politiker med en karta som han slumpmässigt tryckt ut skyltar på :tummenupp

De tar inte hänsyn till vägens skick, risken för vilt eller andra element vid sidan av vägen. :banana:gnissla

Som jag har förstått det tar dessutom färre och färre hojkort i dessa dagar? Höjd ålder lär ju inte hjälpa detta och om folk helt enkelt tappar intresse så ger det ju bara mer utrymme för de som vill lägga ner skiten för oss.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, det kommer fortfarande vara pucko som idiotkör utan körkort, däremot kommer antagligen idiotkörningarna minska bland de med kort.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Nja, det är ju fortfarande upp till varje enskild individ om hur mycket man vill vrida på rullen. Kanske en markant minskning, men tvivlar på att det skulle vara en märkbar skillnad. Folk som kör sådär bryr sig ändå inte om körkort, vilket vi fick bevis på för bara några dagar sen....
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Min trafik lärare sa att åldergränsen för obegränsat kommer att höjas till 24 år. Detta sker år 2013 tror jag det var, men han såg ingen mening med det hela, genomsnitt körkorttagare är 32 år gammal. Tror mer att typ om man fått 3 st fortkörnings lappar så borde man vara förbjuden från att köpa/köra en sporthoj. Detta hade nog fungerat och tvingat folk att ta sig till en bana, men detta är ju inget praktiskt förslag, för att folk kommer väl endå att köra, men men.
 

jetson

Guest
Det kanske skulle minska liiiiite men det är inte värt att begränsa möjligheterna för dom 99% som sköter sig och inte vansinneskör. Sen vad en vansinneskörning är ju också ganska oklart.

Tyvärr så är ju dom som bestämmer sånt här gamla som satan och bryr sig knappt så vi lär väl se en höjning inom kort, bara det gnälls tillräckligt. Sen jublar moralkärringarna, tills dom hittar nåt annat att gnälla på.
 

Frizk

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr
Förbjud mera!

Höj körkortsåldern till 100 år så kör ingen för fort. *suck*

Om man hängt med på forumet, eller läst AB, Expressen osv de senaste dagarna så framgår det väl med all tydlighet att det går utmärkt att "vansinnesköra" utan körkort.


Gränsen ska väl för övrigt höjas 2013 som en del av EU's körkortdirektiv?
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Jag tror en variant hade varit att istället för ålder kika mer på rutin. För att få ett obegränsat körkort krävs att man kan attestera att man har X antal mil i ryggen ute i trafik på hoj.
Hade varit ganska enkelt att lösa. Den som skall ha obegränsat kort får påvisa vilken hoj som använts. Besiktningen i sin tur för ju register på hur långt våra fordon gått.

Även om iden kanske verkar futil vid första anblick så e det jag vill åt att efter ett antal mil å år i trafik kroknar gashanden oftast betänkligt. Ngt jag själv e ett levande exempel på.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En enkel fråga skulle höjd körkortsålder stoppa fyllos från att köra ?
Svaret är nej ! Varför då? Därför det behövs inget körkort för att köra full !
Såg för några år sedan en artikel om en alkoholist som dömts för 50 st fyllekörningar.
Han hade inget körkort men körde ändå.
För några år sedan tog två grabbar utan körkort bilen av två tjejer och lämnade dem att dö i snön.
Sök på Google
två döda i snön hallandsåsen
Killarna var inte gamla nog att ha körkort. Vilket inte hindrade dem från mord eller köra bil.
Så svaret är självklart, höjd körkortsålder hindrar bara den laglydige köra hoj, inte något annat.
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top