Skulle denna baklykta gå igenom besiktning?

Teletha

Ny medlem
Gick med
31 May 2017
Hoj
Kawasaki vulcan s - 15
Tja

Jag tänkte kanske köpa denna för en slimmare look på hojen men lite osäker hur stor chansen är att man får nedslag på det.

Blinker funktionen tänkte jag inte använda så det är bara röd ljus som kommer användas.

Last edited:
+-50% chans att du får nedslag på det.

Ifall du har otur så går den inte igenom.
Ifall du har tur så går den igenom.

Skall du följa regelverket och det är det besiktningen skall förhålla sig till, men ibland inte kan/orkar/bryr sig om att göra är följande:

Först och främst.
-Ditt fordon omfattas av helfordonsgodkännandet som trädde i kraft 17 juni 1999.
Dvs. du får inte ändra och byta ut baklyktan.

Sen finns detaljer som styr hur en lykta skall se ut.
Dessa finns samlade i Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar

Du vill ersätta positionsljus, blinkers och bromsljus med den.
Den lampan kommer inte uppfylla de kraven. Se föreskriften jag länkade till.

Exempel:
Blinkers
62 §
Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.
64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.
66 § ......
För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.
67 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 200 mm.
68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 20° inåt.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.
69 § Körriktningsvisare
1. får grupperas med strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare eller lykta,
4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.

Positionsljus
73 §
Motorcykel utan sidvagn skall baktill ha en eller två positionslyktor som kan visa rött ljus bakåt.
74 § Motorcykel av 1987 eller senare års modell med två hjul baktill skall vara utrustad med ett jämnt antal bakre positionslyktor.
75 § Bakre positionslykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
osv.

Stopplykta
83 §
Stopplykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
84 § Om det finns endast en stopplykta skall dess referenscentrum ligga inom motorcykelns symmetrilängdplan. Om det finns två stopplyktor skall de vara symmetriska till motorcykelns symmetrilängdplan.
85 § Stopplyktas placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 1 500 mm.
86 § Stopplyktas geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 45 åt höger och 45 åt vänster. Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.
87 § Stopplykta 1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med bakre positionslykta
osv.

Så värsta som kan hända är att farbror blå ger dig böter, du åker på flygande besiktning och får montera tillbaka originallampan samt åka in till besiktningsstationen för att få hojen godkänd igen.

Last edited:
Tja

Jag tänkte kanske köpa denna för en slimmare look på hojen men lite osäker hur stor chansen är att man får nedslag på det.

Blinker funktionen tänkte jag inte använda så det är bara röd ljus som kommer användas.
Varför kan jag inte se vilken baklykta som TS menar?

...så för mig flashar bilden till snabbt och täcks sen av en inloggningsruta som jag inte kan klicka bort.

Lite som allt här på Sporthoj de senaste veckorna då?

Ja, sådant är ju jävligt irriterande ...

Edit!

Ja, ämnet var det ju.

Cool grunka. Gillar du bling-bling och påhäng så tJöp. Testa hemma hur bra den lyser och var kritisk.

Lyser den bättre än din originalbelysning?

...ur alla vinklar?
Och i starkt solljus?

Det är en dramatiskt reducerad yta som skall kasta skenet bakåt, så högst troligt kommer den att generera sämre säkerhet åt dig som förare.

Fundera lite: har en motorcyklist marginaler att ta av när det gäller passiv säkerhet?

Är det lämpligt att som ägare aktivt reducera den passiva säkerheten?

Frågor för ditt egna samvete, bara det.

Jag kan med säkerhet säga att armaturen INTE är godkänd på den hojen som anges i annonsen - baserat på att din hoj är helfordonsgodkänd.

Jag kan också säga att chansen är stor att lampan skulle slippa igenom en vanlig kontrollbesiktning, beroende på två saker:
1. Kompetensen på besiktningstationer är mycket låg.

2. Armaturen har inbyggd skyltbelysning.
Detta är mycket viktigt på besiktningen i det avreglerade Sverige och kan till och med ge dig en klapp på axeln av en besiktningsman som tar på sig jethjälmen bak och fram och famlar efter hakbandet på fel sida...

Så, köp lampan och gör en egen bedömning. Kinatrejden går väl ut på att man skickar fyller flygplan med grejer som skickas fram och tillbaka. Planlöst...

Men, innan du bestämmer dig för att köra i trafik med din nya baklampa så googla akronymen SMIDSY och fundera över om det är det sista du vill höra i livet.

Last edited:
Ordet ”denna” en länk till AliExpress, kolla där. Verkar dock som att man måste ha konto där för att se den dock så för mig flashar bilden till snabbt och täcks sen av en inloggningsruta som jag inte kan klicka bort.

View attachment 519934
Väldigt dyr för att vara från AliExpress , måste ju gå att hitta en E-märkt i Sverige hos nån e-handel för samma pris

Tja

Jag läser första recensionen, Citat:
Product was amazing and it looks great, it feels solid even if it's not metal, and the provided instructions are clear and simple to follow. I'm actually really mad that i had to return it due to some legal restrictions on my side.
Så en köpare har redan fått skicka tillbaks den för den blivit underkänd ! :huvet
Jag hade inte lagt min tid och mina pengar på den men du väljer ju själv.

Fast helfordonsgodkännandet började väl inte gälla hojar förrän mitten 2004?
Frugans Ducce är en tidig 04, den går att besikta med buller-rör. Brukar få kommentaren att "Tur att den inte är senare, då hade det varit andra regler."
Besiktar min xr650 (2000) med buller, crossdäck, utan backspeglar utan problem.

Fast helfordonsgodkännandet började väl inte gälla hojar förrän mitten 2004?
Frugans Ducce är en tidig 04, den går att besikta med buller-rör. Brukar få kommentaren att "Tur att den inte är senare, då hade det varit andra regler."
Besiktar min xr650 (2000) med buller, crossdäck, utan backspeglar utan problem.

Som sagt:
1. Kompetensen på besiktningstationer är mycket låg.

Det finns ju förvisso några formuleringar i EU lag text som vissa hänvisar till när det gäller helfordonsgodkännandet. Men dessa påverkar inte datumet ovan nämnvärt.

T.ex.;
"Intyg om typgodkännande som medlemsstaterna utfärdat på nationell nivå före den 17 juni 1999 skall förbli giltiga i den medlemsstat som utfärdat dem under högst fyra år från den dag då den nationella lagstiftningen skall följa tillämpliga direktiv."

" Medlemsstaterna skall tillämpa de bestämmelser som avses i punkt 1 första stycket från och med den 9 november 2003"
"Från och med den 9 maj 2003 får medlemsstaterna inte längre förbjuda att fordon som uppfyller kraven i detta direktiv tas i bruk."
"Från och med den 9 november 2004 skall dock alla intyg om överensstämmelse som utfärdas av tillverkaren överensstämma med mallen i bilaga IV."

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka