skruvfan som sitter fast

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Håller på att ta loss min gaffel för första gången. Självklart stött på en skruv som sitter som berget. Tog i för kung och fosterland med hylsnyckel, men skruven verkar bara bli rundare och rundare. :huvet Något bra tips på hur jag får loss den innan jag förstör den helt?

Bifogat

• skruv.jpg
    skruv.jpg
    84.5 KB · Visningar: 179
När jag skulle ta mitt bromsok fram var det en skruv som var mjuk och runddragen. Jag satte då en mutter som hade lite större innemått än vad skruven som satt i oket hade i yttermått. Sen svetsade jag rakt ner i muttern och drog loss den med en nyckel. Sen fick jag beställa en ny skruv till oket med :D

Kan du hitta en tum hylsa som är "lite lagom för liten"?
Det som man ska ha som regel med skruvar är att ge dem en ordentlig smäll med hammarn innan man ger sig på att lossa. Då får man det att börja röra på sig och sen brukar det lösa sig. Annars är värme en bra sak, men nära dämparen kan bli lite kinkigt.

Jag håller med Fettsnok, en hylsa som är så exakt så "lite" mindre än möjligt, banka på, och på med spärrskaft som du skickar på hårt (med hammare/slägga )och bestämt, inget mjäk..:tummenupp

Slagskruvmejsel är ett underbart verktyg. Bara att ta bort bitshållaren, sätta på rätt 1/2"-hylsa och dynga till utav kung och fosterland.
Fast man bör göra det i tid innan skallen gett upp helt och hållet...

jag hade samma problem och försökte få på en mindre hylsa.. slutade med att hela fästet gick av och gaffelbenet fick kaseras.. så jag tycker att du borde använda stämjärn och hammare och försöka slå mot gaffelbenet istället för från sidan..

stopp stopp stopp!

värm godset den är skruvad i rejält med blåslampa eller värmepistol så går det lättare.
om skruven är loctite:ad så drar man sönder skallen innan den lossnar om man använder våld som föreslås ovan.

Har du användt en sexkantshylsa i dina försök?

Tyvärr brukar det vara försent med en 6-kants hylsa vid det här laget:5sure . Värme som föreslås ovan och svetstång fick jag själv använda när framstänkan skulle plockas bort!

Jag föreslår också att gå på med värmepistol. När du har värmt litegrann så prövar du med en krafthylsa, om du får på en sån nu när skallen är lite skadad. Dra lite försiktigt och om den inte släpper så värmer du lite till.

Muttertång is da shit:tummenupp
Den och värme bör lösa det.

Ex.
Biltema 12-468

och på med spärrskaft som du skickar på hårt (med hammare/slägga )och bestämt, inget mjäk..:tummenupp

Och folk klagar på att Spärrskaften går sönder:va :huvet

Slå på ett spärrskaft? Vem har lärt dig det? :näsblod

Använd de fasta nycklarna eller skaften till att dra loss eller åt.
Spärrskaftet till att skruva med!!!

Dal-Mausen

Last edited:
När jag skulle ta mitt bromsok fram var det en skruv som var mjuk och runddragen. Jag satte då en mutter som hade lite större innemått än vad skruven som satt i oket hade i yttermått. Sen svetsade jag rakt ner i muttern och drog loss den med en nyckel. Sen fick jag beställa en ny skruv till oket med :D

har fått göra samma sak fast på en bil jag ägde tidigare..

Detta är ju helt lysande! :)
Ska prova lite ideer senare idag. Vågar man verkligen värma på gaffeln med tanke på olja och så?

Värmer du med en värmepistol och på det "örat" som bulten sitter i på bilden så kan inte jag tänka mig att det är nån fara.

Detta är ju helt lysande! :)
Ska prova lite ideer senare idag. Vågar man verkligen värma på gaffeln med tanke på olja och så?

Du kan lungt värma den till iaf 100 grader, dvs den temp när lite saliv bubblar på ytan. Det tål tätningar och gaffelolja. Däremot finns det ju goda chanser att bubbla sönder däck och andra kringliggande lackade ytor med varmluftspickans heta luftström om du är klantig.

Sitter den med Locktite bör du värma till ca 250 grader så en gasolvärmare med ett litet munstycke borde ge en snabb och direkt uppvärmning på örat. Tror inte det är någon fara för gaffeln om du är snabb men ingen garanti.

Du kan lungt värma den till iaf 100 grader, dvs den temp när lite saliv bubblar på ytan. Det tål tätningar och gaffelolja. Däremot finns det ju goda chanser att bubbla sönder däck och andra kringliggande lackade ytor med varmluftspickans heta luftström om du är klantig.

Ok. tack. Det låter ju bra. Borde inte lackade ytor också tåla lite värme? Det kan ju bli rätt varmt i solen till exempel, men det är kanske inte riktigt samma sak?

Är jag rätt på det om jag inhandlar en varmluftspistol (artnr 17-008) samt muttertång (12-468) från biltema? Skruven är 10mm så om jag kompletterar med en 6-kantig krafthylsa med samma mått så är det kanske också lämpligt eller är någon dimension under bättre (typ 9mm)?

Ok. tack. Det låter ju bra. Borde inte lackade ytor också tåla lite värme? Det kan ju bli rätt varmt i solen till exempel, men det är kanske inte riktigt samma sak?

Är jag rätt på det om jag inhandlar en varmluftspistol (artnr 17-008) samt muttertång (12-468) från biltema? Skruven är 10mm så om jag kompletterar med en 6-kantig krafthylsa med samma mått så är det kanske också lämpligt eller är någon dimension under bättre (typ 9mm)?

Det är en bra aproach, ja.

Och knacka på skruvskallen, hårda snärtiga slag med en lätt penhammare, inte neanderthal-bonkande med handslägga.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!