skruvfan som sitter fast

Sitter den med Locktite bör du värma till ca 250 grader så en gasolvärmare med ett litet munstycke borde ge en snabb och direkt uppvärmning på örat. Tror inte det är någon fara för gaffeln om du är snabb men ingen garanti.

De andra skruvarna satt visserligen också rätt hårt, men de fick jag loss. Kunde inte se något ovanligt på de andra när jag hade fått upp dem så jag antar att den inte sitter med Loctite. För rester av Loctite borde man väll kunna se och känna igen?

Muttertången har förvisso inte så stor greppvidd men den är grymm att ha i verktygslådan.
Samma gäller Microgasbrännaren 433586 för 29:- på www.conrad.se
Ingen hög effekt men varmt blir det, 700*C.
Är det mycket alu i godset så suger den bort värmen ganska snabbt.
Men den är liten och billig :)

Prisvärda är även Dremel-kopiorna för runt 2-300:-.
Fixar även många tokiga saker.
När jag skaffade Dremel 1.000:- så fanns inga billiga kopior...
Körde nyligen kompisens Ferm-modell och den var bättre på någon punkt.

Dal-Mausen

De andra skruvarna satt visserligen också rätt hårt, men de fick jag loss. Kunde inte se något ovanligt på de andra när jag hade fått upp dem så jag antar att den inte sitter med Loctite. För rester av Loctite borde man väll kunna se och känna igen?

Loctite är bra, för det sitter mjukt, segt och kontrollerat. Dessutom mjuknar det vid ca 70-80C. Plus att det skyddar gängan från att skära om det är rostfritt, samt skyddar den från att oxidera/rosta om det är alu eller stål. Som svar på din fråga: ja, retser av loctit känner man igen.

Det som är ditt problem är sannolikt att stålskruven tillsammans med fukt (ofta från ngn tidigare ägare som i missriktad körglädje använt julklappstrycktvätten på hojen) har oxiderat fast i aluminiumet.

Låter bra det, 10mm räcker men det kan vara bra att på sikt skaffa fram komplett uppsättning av 6-kantshylsor för många skruvar på en cykel har väldigt avrundade skallar redan från början (för det ska se snyggare ut?) och enl. min åsikt är oftast 12-kants hylsor till hylsnyckelsatser ett djävulens påfund. Helt onödigt när man har ett tätstegad spärrskaft.

Kolla om du får tag i ett munstycke till en AGA2000 flaska istället/också, 2000 flaskan är den blå gasol flaskan stor som en petflaska. Munstycken till dom är lite dyrare än dom till engångsflaskor men fördelen är att det finns mycket tillbehör till dom och det går att få tag på en ny flaska hos dom flesta gasolförsäljare (mackar mm).

Man brukar nästan alltid se torkade rester på skruven uppe under skallen om dom varit limmade och skruven brukar lukta lite syrligt om den inte suttit för länge.

Last edited:
Låter bra det, 10mm räcker men det kan vara bra att på sikt skaffa fram komplett uppsättning av 6-kantshylsor för många skruvar på en cykel har väldigt avrundade skallar redan från början (för det ska se snyggare ut?) och enl. min åsikt är oftast 12-kants hylsor till hylsnyckelsatser ett djävulens påfund. Helt onödigt när man har ett tätstegad spärrskaft.

jo, det är kanske ingen dum ide eftersom jag ändå tagit beslutet om att lära mig meka själv istället för att ständigt lämna in.
Är gasolvärmare att föredra framför el? El är väll enklare att ställa in rätt gradtal, men gasol snabbare? Ingen risk att jag ofrivilligt sätter eld på något när det är så mycket lättantändligt i närheten? :näsblod Har ifs en stor brandsläckare på armlängds avstånd men det är ju så dags då.. ;)

jo, det är kanske ingen dum ide eftersom jag ändå tagit beslutet om att lära mig meka själv istället för att ständigt lämna in.
Är gasolvärmare att föredra framför el? El är väll enklare att ställa in rätt gradtal, men gasol snabbare? Ingen risk att jag ofrivilligt sätter eld på något när det är så mycket lättantändligt i närheten? :näsblod Har ifs en stor brandsläckare på armlängds avstånd men det är ju så dags då.. ;)

Gasol är snabbare, men man bränner lättare bort klarlacken på alumiumet också. Ytor av polerad alu på köpehojar, tex gaffelben, är nästan alltid klarlackade eftersom inte köpehojsägare gillar att putsa då och då.

6-kantig krafthylsa is the shit. Nu är skruvfan av! Yippi!!
Svårare än så var det tydligen inte..

6-kantig krafthylsa is the shit. Nu är skruvfan av! Yippi!!
Svårare än så var det tydligen inte..
Allt kommer åter...:D
För länge länge sen var det enbart 6-kanthylsor som gällde..
Sen blev av nån okänd anledning alla 12-kants??
Nu har jag pga stöld skaffat en av Biltemas bättre hylssatser med 6-kant.
jeeevlar vad bra den är..

Muttertång is da shit:tummenupp
Den och värme bör lösa det.

Ex.
Biltema 12-468

Och folk klagar på att Spärrskaften går sönder:va :huvet

Slå på ett spärrskaft? Vem har lärt dig det? :näsblod

Använd de fasta nycklarna eller skaften till att dra loss eller åt.
Spärrskaftet till att skruva med!!!

Dal-Mausen

Jag är självlärd:D Hittils har det spärrskaftet jag har hållit, men jag brukar slå på gummihandtaget som jag har iaf, det är dämpande isig med.

Nu ser du till att kasta alla 12kants hylsor åt helvete:yoparty . sånt skit ska inte användas för då blir det SKIT:huvet

:tummenupp :tummenupp

Instämmer, rätt verktyg är a och o(ofta måste en annan låna ihop vid mek:huvet )och då kanske man slipper slå med:D

Last edited:
jaha.. lagom när ett problem är löst så tonar nästa upp sig. Ytterligare en som sitter som berget och i detta fallet en som är något svårare att ersätta. Provat rostlösande i kanterna, bankat, samt 6-kants hylsa både med och utan lång momentarm. Kanske blir det dags att inhandla den där värmepistolen i alla fall. :gnissla

Bifogat

• skruv2.jpg
    skruv2.jpg
    117.3 KB · Visningar: 73
Mutterknackare (luft/el) + hylsa, kör försiktigt och håll fast maskinen så inte hylsan hoppar lös. Mutterskallen är ju inte så hög.

Allt kommer åter...:D
För länge länge sen var det enbart 6-kanthylsor som gällde..
Sen blev av nån okänd anledning alla 12-kants??
Nu har jag pga stöld skaffat en av Biltemas bättre hylssatser med 6-kant.
jeeevlar vad bra den är..

När det nu också diskuteras verktyg.. :rolleyes: Vilka av biltemas hylssatser är vettiga att satsa på? Förutsätter att endast de med 10års garanti är något att ha, men det finns två vad jag kan se nästan likvärdiga lådor fast med rätt stor prisskillnad. artnr 10-100 i deras egen box eller artnr 10-125 i plåtlåda?
Vad är det för någon du skaffat?

Har idag en billigare (prisklass 150kr) från biltema som funkat klockrent i ca 5 år, men nu efter de senaste dagarnas skruvande så har flera av hylsorna fått sprickbildningar och gett vika. En har delat på sig. Kanske inte varit så avancerade skruvjobb tidigare. :tungan

Last edited:
När det nu också diskuteras verktyg.. :rolleyes: Vilka av biltemas hylssatser är vettiga att satsa på? Förutsätter att endast de med 10års garanti är något att ha, men det finns två vad jag kan se nästan likvärdiga lådor fast med rätt stor prisskillnad. artnr 10-100 i deras egen box eller artnr 10-125 i plåtlåda?
Vad är det för någon du skaffat?
Jag har en 10-123. En "clean" 1/2" hylssats utan extra lull-lull-prylar.
Behöver jag "småplock" vill jag köpa det själv och isf i komplett sats, inte nåt sats-hopplock där bara en del finns.
Kompletterade med fast handtag, kardanknut och en ytterligare 18mm(?) tändstiftshylsa.
Jula har fö en bra låda med en mängd olika bits, torx/insex/philips/pozi m.m.
Jag gillar ju Torx..:rolleyes:
Ett tips är annars att titta på Swedols sortiment, de har en hel del vettigt.

(Kan väl avslöja att tjuven gjorde en god affär, Ägde innan en Kamasasats från tidigt 70-tal. Allt fullt fungerande! Den fullständiga 3/4"- Bachosatsen inkl spärr/fast handtag som också försvann är ännu inte ersatt. Kostar tyvärr $$$$$$!!! )

jaha.. lagom när ett problem är löst så tonar nästa upp sig. Ytterligare en som sitter som berget och i detta fallet en som är något svårare att ersätta. Provat rostlösande i kanterna, bankat, samt 6-kants hylsa både med och utan lång momentarm. Kanske blir det dags att inhandla den där värmepistolen i alla fall. :gnissla

Är muttern LÅG så slipar jag alltid ner hylsorna 2-3mm med rondellen/vinkelslipen så man kommer förbi avfasningen på hylsan!:tummenupp

Sen kan det vara att muttern blir klämd av gaffelfästet och blir svårare att lossa. lossa isf gaffeln och hissa upp den 1/2 -1dm ev lossa bara bultarna som klämmer gaffeln upptill och låt dom nedre sitta fast. så den gängade delen i gaffeln blir fri (allså inte ihopklämd):) för att få loss bulten:D

Sen kan det vara att muttern blir klämd av gaffelfästet och blir svårare att lossa. lossa isf gaffeln och hissa upp den 1/2 -1dm ev lossa bara bultarna som klämmer gaffeln upptill och låt dom nedre sitta fast. så den gängade delen i gaffeln blir fri (allså inte ihopklämd):) för att få loss bulten:D

Ja, det är ju inte helt omöjligt. :) Fick av skruven på andra benet utan att lossa på bultarna upptill så jag tänkte att det kanske inte behövdes. Utan handtag så finns det ju heller inget att hålla mot med..

Var nere i morse igen och tog ett manligt tag om hylsnyckeln. Denna gången gick det vägen... :)

Last edited:
Enklast är:
Köp eller offra en hylsa i rätt storlek. Tvätta bort olja och fett från muttern och limma fast hylsan med noggrant tillblandad epoxi.
Dagen efter lossnar bulten busenkelt. Hylsa kostar typ 15kr på Biltema.

GPZ1000RX Framgaffel

Lånar tråden för en bild till SpaceMoose

Bifogat

• Pages from GPZ1000RX_Complementary_Service_Manual_for_GPZ900R_(German).jpg
    Pages from GPZ1000RX_Complementary_Service_Manual_for_GPZ900R_(German).jpg
    207.2 KB · Visningar: 51
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!