Skruvade mätare?

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Hej!

Hur är det egentligen, törs man köpa en hoj från tex tyskland som är en gixxer1000 -01 tex och gått 700mil? Skicket på den ser kalas ut.. Är det lätt idag att skruva mätaren och görs de mycket??
 
Hej!

Hur är det egentligen, törs man köpa en hoj från tex tyskland som är en gixxer1000 -01 tex och gått 700mil? Skicket på den ser kalas ut.. Är det lätt idag att skruva mätaren och görs de mycket??

Går nog inte att skruva mätare, men det är nog vanligt att man kör med dom urkopplade. 700 mil på en 01 är naturligtvis bluff likaväl som alla andra annonser man ser på hojar som är 5-10 år gamla med 1000-2000 mil på mätaren.
 
Hej!

Hur är det egentligen, törs man köpa en hoj från tex tyskland som är en gixxer1000 -01 tex och gått 700mil? Skicket på den ser kalas ut.. Är det lätt idag att skruva mätaren och görs de mycket??

Drygt 100 mil/år känns lite i det minsta laget för att vara helt sant men å andra sidan är ingenting omöjligt. Min R1:a ser ut som ny trots att den gått drygt 3000 mil (01:a) så man verkar inte ha något 100 %:igt att gå på för att vara säker på om miltalet är rätt eller ej. Vet inte hur man kan manipulera mätaren (kanske inte ha den inkopplad alls?) men det finns säkert knep för det också.

Kanske är det så att det är lite milhysteri i MC branschen, i praktiken är det svårt att göra en säker koppling mellan miltal och slitage. Kan tänka mig att 20 minuters bakhjulsburnout sliter rejält utan att milen tickar. Även frekvent bakhjulsåkning sägs vara mindre bra för smörjflödet.

Den aktuella Gixxern har eventuellt för lite mil på mätaren för att vara helt sant (om det inte är typ en slö ägare innan) men i praktiken kanske det inte spelar mycket roll. Om det är en 01:a kan du väl också kolla vad den visade på sista besiktningen. Är priset ok och den går bra läar det inte vara större risk än du har vid andra köp.

/D.
 
Drygt 100 mil/år känns lite i det minsta laget för att vara helt sant men å andra sidan är ingenting omöjligt. Min R1:a ser ut som ny trots att den gått drygt 3000 mil (01:a) så man verkar inte ha något 100 %:igt att gå på för att vara säker på om miltalet är rätt eller ej. Vet inte hur man kan manipulera mätaren (kanske inte ha den inkopplad alls?) men det finns säkert knep för det också.

Kanske är det så att det är lite milhysteri i MC branschen, i praktiken är det svårt att göra en säker koppling mellan miltal och slitage. Kan tänka mig att 20 minuters bakhjulsburnout sliter rejält utan att milen tickar. Även frekvent bakhjulsåkning sägs vara mindre bra för smörjflödet.

Den aktuella Gixxern har eventuellt för lite mil på mätaren för att vara helt sant (om det inte är typ en slö ägare innan) men i praktiken kanske det inte spelar mycket roll. Om det är en 01:a kan du väl också kolla vad den visade på sista besiktningen. Är priset ok och den går bra läar det inte vara större risk än du har vid andra köp.

/D.
milen skulle naturligtvis ticka även om du står och svarvar däck
 
milen skulle naturligtvis ticka även om du står och svarvar däck

Man lär så länge man lever....trodde det gick via framhjulet. Så var det kanske bara på mina gamla moppar:D .

Men saken är den samma, även om milen tickar sliter det mer än vid vanlig körning.

/D.
 
Jag tror inte man ska vara helt paranoid o alltid förutsätta att mätaren e skruvad för att det e lite mil på mätaren,men jag hade helt klart blivit lite kluven o bröjat ifrågasätta. Däremot så kan d bara vara så enkelt som att hojen har haft ägare som inte haft tid att köra,inte velat "slösa" mil osv.
Jag köpte precis en gsxr 600 -01 med 1200 mil på mätaren, visserligen uttagen -03 men ändå. Jag kollade på det övriga skicket och eftersom den var i grymt fint skick så tvekade jag inte att köpa. Gå på din känsla!

Mvh//Tobbe
 
700 mil på en 01 är naturligtvis bluff likaväl som alla andra annonser man ser på hojar som är 5-10 år gamla med 1000-2000 mil på mätaren.

Intressant, då får väl jag dra fram mätaren 1000 mil eller något om jag i framtiden
ska sälja en hoj som jag köpt som ny! :mad:

När jag var i 20-års åldern så blev det 1500-2000 mil per säsong, men nu
med familj och hus så är det tamigfan inte lätt att få tid över till MC-åkande.
Förra året rullade jag 175 mil och året innan blev det 220 mil.

Det ska givetvis undersökas noga varför miltalet är lågt, men döm INTE ut
en MC med lågt miltal utan att kolla upp den.
 
Går nog inte att skruva mätare, men det är nog vanligt att man kör med dom urkopplade. 700 mil på en 01 är naturligtvis bluff likaväl som alla andra annonser man ser på hojar som är 5-10 år gamla med 1000-2000 mil på mätaren.

De går alldeles utmärkt att skruva mätare...ingenting man gör med en mejsel, men har man rätt utrustning så är de inga problem.
 
Intressant, då får väl jag dra fram mätaren 1000 mil eller något om jag i framtiden
ska sälja en hoj som jag köpt som ny! :mad:

När jag var i 20-års åldern så blev det 1500-2000 mil per säsong, men nu
med familj och hus så är det tamigfan inte lätt att få tid över till MC-åkande.
Förra året rullade jag 175 mil och året innan blev det 220 mil.

Det ska givetvis undersökas noga varför miltalet är lågt, men döm INTE ut
en MC med lågt miltal utan att kolla upp den.

Ok om du kör 175 mil om året så skulle nog jag och dom flesta vilja köpa en hoj efter dej, men du tillhör nog i sånna fall en VÄLDIGT lite kategori som köper en hoj ny och inte har kört mer än ca. 2000 mil på tio år, det är vad många kör på en sommar. En 01 som gått 700 mil , ja ja visst, drygt 100 mil om året, trot om du vill.

De går alldeles utmärkt att skruva mätare...ingenting man gör med en mejsel, men har man rätt utrustning så är de inga problem.

Ja ok det finns säkert, det är nog bara lite vanligare att man åker omkring med mätaren urkopplad och med en cykelmätare från Clas olsson.
 
Last edited:
milen skulle naturligtvis ticka även om du står och svarvar däck

på min sluta milen ticka när hastighetsmätarvajern gick av... och den sitter kopplad till framhjulet... ville bara upplysa om detta... men sen kan jag inte säga om det är så på nyare/andra hojar...
 
Känns som att det är svårt att hitta en R hoj med ärlig mätarställning, oavsett vilket land den kommer från.
 
Min mätare...

...är inte skruvad eller varit urkopplad. Hojen är en Suzuki GS 1000G-83.

När jag köpte den -94 stod mätaren på 2.752 mil, nu visar den 4.800. Jag har alltså
kört i genomsnitt runt 157 mil/år. Har den inreggad hela året, jag kör när jag
vill och dit jag vill. Vill bara skriva att det finns hojar med "ovanligt" lågt miltal,
i förhållande till åldern, utan att det behöver vara fusk med i spelet.

Mvh
Fender
 
Intressant, då får väl jag dra fram mätaren 1000 mil eller något om jag i framtiden
ska sälja en hoj som jag köpt som ny! :mad:

När jag var i 20-års åldern så blev det 1500-2000 mil per säsong, men nu
med familj och hus så är det tamigfan inte lätt att få tid över till MC-åkande.
Förra året rullade jag 175 mil och året innan blev det 220 mil.

Det ska givetvis undersökas noga varför miltalet är lågt, men döm INTE ut
en MC med lågt miltal utan att kolla upp den.

Jag joinar din klubb har en -02a utt. 04 som har rullat 440mil, kör en gång i veckan, då man har familj och mycket annat att göra. Körde också mycket när man va singel, så visst finns det ärliga lågmilare....
 
Går nog inte att skruva mätare, men det är nog vanligt att man kör med dom urkopplade. 700 mil på en 01 är naturligtvis bluff likaväl som alla andra annonser man ser på hojar som är 5-10 år gamla med 1000-2000 mil på mätaren.

Okej, till viss del kan jag hålla med dig, men långt ifrån i alla fall... Kan bara prata om egna erfarenheter. Det gäller att kolla bågen minutiöst för att inte råka ut för sk "skruvade" bågar.
 
Jag joinar din klubb har en -02a utt. 04 som har rullat 440mil, kör en gång i veckan, då man har familj och mycket annat att göra. Körde också mycket när man va singel, så visst finns det ärliga lågmilare....

Samma här. Familjen tar ut sin rätt. Förra året blev det 350mil, året innan bara 125.
Hoppas det blir mer i år
 
Skulle aldrig komma på tanken att fiffla med mätaren. Av många anledningar. Bara en sådan sak som serviceintervall, hur ska man hålla koll på det?

R6:an har gått 2400 mil sedan jag köpte den ny år 2000. Ärliga mil. Det blir 400 mil per år i snitt. Lite? Ja det är det. Men de är ärliga. Och det syns på hojens skick.

Gat R1:an har gått 1000 ärliga mil på 2 säsonger sedan jag köpte den ny. 500 mil/år. Lite även där kan tyckas. Men även om jag körde betydligt mer så skulle jag aldrig ens överväga mätarfiffel. Har man någorlunda kännedom om motorcyklar så vet man vad man ska kika efter om man vill kolla om mätarställningen verkar riktig.
 
Går nog inte att skruva mätare, men det är nog vanligt att man kör med dom urkopplade. 700 mil på en 01 är naturligtvis bluff likaväl som alla andra annonser man ser på hojar som är 5-10 år gamla med 1000-2000 mil på mätaren.

Det går alldeles utmärkt att skruva mätare på hojar, inget man gör själv dock men det finns firmor som fixar det både till bilar och mc.

http://www.matarservice.se/SUZUKI_MC.html
 
Går nog inte att skruva mätare, men det är nog vanligt att man kör med dom urkopplade. 700 mil på en 01 är naturligtvis bluff likaväl som alla andra annonser man ser på hojar som är 5-10 år gamla med 1000-2000 mil på mätaren.

Det är knappast VANLIGT att folk kör med urkopplade mätare, även om det förekommer.
Likaså är 700 mil på en -01 inte alls en bluff nödvändigtvis.
Hälften av alla jag känner kör mellan 150-200 mil per år. Inget konstigt alls.
Vissa låter hojen stå en hel säsong.
Själv kör jag minst 500 mil, så det är olika.
Jag vet ingen som ens tänker tanken att orka fiffla med mätare för att kanske tjäna ett par tusenlappar.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top