Skruva?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har en 2,5-åring som börjat intressera sig för mina verktyg. Hans egna i plast har han aldrig brytt sig om.

Vad skall jag ge honom att skruva med? En utrangerad kopiator är inte aktuellt, utan nåt litet som han kan få "laga".

Tips?

Nån som har en gammal förknasare liggandes?

Jag föreslår tekniklego, någon av byggsatserna med motorer och hydraulik och grejer:tummenupp

En gammaldags telefon?
Gamla prylar som går att utforska funktionen i är nog att föredra.
Technicslego fyller nog funktionen lite, men när jag var skitliten och skruvade isär allt jag kom över så var det för att jag var nyfiken på hur sakerna funkade. Det hände att jag tog trasiga saker och lagade dem. :D
Det är lite synd med dagens prylar, de är mycket svårare att förstå sig på hur de funkar, eller ens laga, utan en högskoleutbildning.
När ungen blir äldre är saker som en kluven växellåda ett utmärkt pussel. :D

Har ett gäng gamla utomordarförgasare. Han kan få en. Eller en lite större gammal B20 båtförgasare.

Massa bra förslag. Tekniklego är coolt, men killen vill ju meka med pappas verktyg.
Funderar på att köpa honom en gammal hoj. (Det är iaf en bra ursäkt för mig att köpa en ::)

Men innan det beslutet är förankrat så kanske en förknasare kunde vara bra.
Visst borde man kunna slänga in n sån i diskmaskinen för att få bort den värsta skiten?

Diskmaskin är grymt! :tummenupp

Har ni inte lite väl höga förväntningar på en 2.5åring nu? Han ska väl ha nåt som han i bästa fall kan ta isär. Mekano och tekniklego eller annat där bitarna skall ihop i rätt ordning tror jag hör till stegtvåkursen.

Och hur är det med småskruvar och vassa trottelnålar? En 2.5åring är väl på gränsen till att kunna hantera sånt?

Last edited:
Har ni inte lite väl höga förväntningar på en 2.5åring nu? Han ska väl ha nåt som han i bästa fall kan ta isär.

Mekano och tekniklego eller annat där bitarna skall ihop i rätt ordning tror jag hör till stegtvåkursen.

Det beror på tvååringen. :D Vill han meka är det bara att ge honom några vekrtyg och prylar att skruva med. Jag började plocka isär mina leksaker och mors telefoner vid den åldern.

En 2åring rymmer 28st M5 muttrar i munnen, hur många som var i magen tog vi aldrig reda på...

En B20 lärde jag mig skruva på. Och en DT50. Kanske något ditåt? Även om jag var ca 11-12 år äldre...

Har ni inte lite väl höga förväntningar på en 2.5åring nu? Han ska väl ha nåt som han i bästa fall kan ta isär. Mekano och tekniklego eller annat där bitarna skall ihop i rätt ordning tror jag hör till stegtvåkursen.

Och hur är det med småskruvar och vassa trottelnålar? En 2.5åring är väl på gränsen till att kunna hantera sånt?

Äääh, han vill bara skruva. Självklart plockar jag bort allt som är olämpligt och jag kommer vara med själv.
Han har sett en hel stor verktygslåda med massa intressanta prylar, och han vill gärna prova dom, men jag kan inte låta honom gå loss på köksstolarna härhemma. Eller matberedaren :gnissla

Dammsugare, hushållsmaskiner, Videospelare

Det vore hyggligt! Hojta till nästa gång du har vägarna förbi stan!

Jag är i stan nästan varje vardag, Orminge dock.

Jag tar ett par bilder i morgon. "Utomordarförgasare" ? Vad f-n är det. :D

Jag kör mina skinnställ i tvättmaskinen och det fungerar perfekt så att köra en förgasare en gång i en diskmaskin kan inte vara några problem..

Några plattjärn, en m20 gängstav, några m20 muttrar o några skruvar så har han o göra sen pöjken.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park