skruva tdm yamaha

håke

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Edsbyn
Hoj
bandit 1250 SA BMW r90/6
Jag skall byta utgående axel på min tdm och detta betyder dela på rubbet, undrar om någon har tips om annat som bör kollas eller bytas när det motorn är isärtagen. yamman är en -91: som gått 5000 mil
 
Vet inte direkt vad tdm:en har för svaga punkter men rent generellt så bör man titta på följande

*Ventiltäthet ev slipa om det behövs
*Kamkedja sliten kolla sträckare
*Kolv/ringar täthet slitage
*Växelgafflar raka och ytbehandlingen hel och fin
*Kopplingslameller (bytes iof inte förrän det börjar slira men är de nära service limit i tjocklek eller stålskivorna är glansiga/missfärgade kan man i förebyggande syfte byta)
*Kopplingskorg leta sprickor och om behövligt slipa ner märken i ytterkorgen för bättre urkoppling
*Kolla över alla lager att de är fria från missljud samt rullar lätt och fint
*Gängorna till oljedränneringspluggen brukar vara dåliga om tidigare ägare saknat känsla utmärkt tillfälle att gänga om

Säkerligen är flera av dessa punkter bara en ren rutinkontroll då en TDM bör gå betydligt längre om den inte piskats utan oljebyte.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top