Skruva plasttak - behöver forumets tankekraft

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har köpt ett trapets-plasttak. Man ska tydligen skruva i dalen då skruven har tätande gummihatt. Beprövat i 20 år men nu tycker jag förutsättningarna har ändrats iom ny överlappning (skarv) av takskivorna.

Kanten har beskurits på ett nytt sätt och gummihatten ligger nu över skarven dvs kontakt med två skivor. Det blir en glipa i min värld som inte är lika tät som tidigare då gummihatten skruvades mot endast en skiva dvs en helt plan yta.

Skruvarna sitter på cc 60 cm så vatten rinner under den högra kanten mot skruven och det finns då egentligen inget gummi som tätar runt skruvhålet.

Påpekade teorin till tillverkaren som svarade att det ”ska” funka. Jag är tveksam. Ett alternativ är att köpa distanser för trapetstak från Amazon och skruva på toppen men då ryker väl garantin. Hur hade ni gjort?


IMG_8407.jpeg


Testade med vatten och hålet är någon mm under den övre plastskivan och det läcker lite:
IMG_8403.jpeg

Trycker jag upp den övre skivan någon mm kan gummitätningen omsluta skruvhålet bättre. Skivorna ligger då inte helt plant mot varandra i överlappningen men det är mer kosmetiskt. Vi snackar om att sätta skruven rätt med mm-precision:
IMG_8405.jpeg

Skruva på toppen:
IMG_8408.jpeg
 
Last edited:
Överlappa ett steg till?
Jag har bara överlappat ett steg. Överlappade två steg utan att skruva och insåg att takets täckyta blev för smal. Överlappningen blir också bred och får mörkt parti som inte är så snyggt.
(Detta är bara ett steg till i överlappning men ser ut att vara mer)

IMG_8137.JPG

Tidigare hade taket annan beskärning som gav annan överlappning utan att gummitätningen låg över skarven.

Halle skarv 1.png
 
Last edited:
Det var bättre förr.....

Jävligt konstruktivt inlägg från min sida...vet.

Troligen en jävla ekonom som lekt konstruktör och tänk att man kan spara plast på att ta bort överlappet....

//
 
Lägger du takplasten upp och ner? :hihi
(skoja bara)
 
@steffe alla ideér är bra. Jag har funderat på det själv eftersom det faktiskt blir ett bättre överlapp. Nu råkar det vara så att en tejpremsa som skall tas bort anger ovansida (uv-skyddad yta)
 
Last edited:
Vad händer om du lägger den "smala" under den "breda"? Då landar ju gummipackningen slätt, men det kanske klämmer för dåligt i skarven?
 
En klutt konstruktionslim under gummitätningen så är du Good to go.
Eller sätt skruven i rännan brööve.
 
Vad händer om du lägger den "smala" under den "breda"? Då landar ju gummipackningen slätt, men det kanske klämmer för dåligt i skarven?

Funkar tyvärr inte då kanterna är skurna likadant så problemet flyttas till andra sidan.
Funderar på att skita i att skruva i den dal skarven sitter i men då kanske vinden tar tag där men jag börjar nog så.

En klutt konstruktionslim under gummitätningen så är du Good to go.
Eller sätt skruven i rännan brööve.

Det lär funka. Ett alternativ som jag skrev tidigare är att köpa dessa men då ryker säkert garanti (5-15 år) iom att jag skruvar på toppen och inte i dalen men det skulle vara perfekt att använda dessa vid överlappningen.
81G+MJCCkvL._SL1500_.jpg
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top