Skruva med momentnyckel

Abderus

Harley Davidson Breakout
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
När ni skruvar på hojen, brukar ni alltid skruva tillbaka alla skruvar och bultar med momentnyckel?

Jag ska lacka lite saker och tänkte bl.a. ta bort motorkåporna, bromsoket och framhjulet och gafflarna. Äger ingen momentnyckel. Bör jag skaffa en eller kan man dra tillbaka allt utan exakta moment?
 
Jag brukar dra utan momentverktyg på kåpor och annat som inte har någon större mekanisk påverkan. Men innan jag lärde mig känna ungefär hur hårt man ska dra så drog jag sönder gängor, men det var på moppetiden. :hihi
 
Momentnyckel behövs naturligtvis inte, men en biltemanyckel kostar inte jättemycket, och den är garanterat billigare än vad du kan råka ha sönder ;)

Kåpor och liknande hade jag skruvat utan, men hjul, gafflar och bromsok är rätt trevligt att veta att det sitter "som det ska"
 
Dra med vett istället. Men saknar du vett så är såklart en momentnyckel bra. Tycker som kanske förstått att momentnyckel oftast är värdelösa.
 
En momentnyckel i sig löser inte allt heller, det krävs dels att man har alla moment som ska användas, och att man kan använda en momentnyckel. Man ska dra precis tills det klickar, inte fortsätta en bit efter, eller dra rejält förbi klicket några gånger, "så att grejerna verkligen sitter".

Sen är ju frågan om gängan ska vara våt eller torr också, och självklart måste alla förband ha normaltemperatur :mattias
 
Jag brukar dra så det sitter kvar och inte går sönder. Det svåra är väl att veta var den gränsen är. Innan man lärt sig det kan en momentnyckel vara bra hjälp. Mycket på motorcyklar sitter med ganska klena skruvar och 88 eller 130 lb-in är inte så stor skillnad i handleden.
 
Köp en momentnyckel eller två. Jag drar fast oljeplugg, bromsok och framhjul med momentnyckel. Om jag bara använde mitt sunda förnuft och förstånd skulle jag dra fast bromsoken mycket hårdare är specat moment.

Enda gången jag dragit sönder en gänga/dragit av en skruv var med momentnyckel. Tittade på moment för fel skruv i manualen.
 
svaret på din fråga är individuellt och svaret finner du i frågan på hur stor vana du har av att skruva? lite vana = momentnyckel, stor vana = dra för hand. Men så klart även om du har råd/tid att dra sönder en skruv eller inte.
Jag drar 80% för hand, det jag absolut inte vill ha sönder eller tappa drar jag med moment.
Sen ska ju även en momentnyckel kalibreras då och då.
 
Jag brukar dra utan momentverktyg på kåpor och annat som inte har någon större mekanisk påverkan. Men innan jag lärde mig känna ungefär hur hårt man ska dra så drog jag sönder gängor, men det var på moppetiden. :hihi
+ 1 på det. Fast oljeplugg drog jag med momentnyckel tills jag insåg att jag knappast behövde ta i för kung och fosterland för att det skulle sitta.
 
Handlar mycket om vett som ovanstående skriver. Jag brukar nuförtiden bara dra tändstiften t ex med hojens klena originaltändstiftsnyckel som ofta finns under passagerarsadeln. Svårt att dra för hårt med den.

Detta efter att 1 gång för flera år sedan dragit av ett tändstift så gängan blev kvar i toppen. Hade inte alls varit överdrivet hårdhänt utan bara skruvat i och ur samma stift för många gånger. (M10×1.0 som ska dras med ynka 10Nm)

Det man kan luras av när det gäller tändstift är att den fina gängan på stiftet dessutom är ihålig.
 
Last edited:
När ni skruvar på hojen, brukar ni alltid skruva tillbaka alla skruvar och bultar med momentnyckel?

Jag ska lacka lite saker och tänkte bl.a. ta bort motorkåporna, bromsoket och framhjulet och gafflarna. Äger ingen momentnyckel. Bör jag skaffa en eller kan man dra tillbaka allt utan exakta moment?

Bromsok, gafflar och framhjul hade jag definitivt dragit med momentnyckel. Särskilt överfallen i gaffeln har ofta väldigt små moment så lätt att dra dem för hårt och riskera att deformera gaffeln. Bromsoken hade jag också gärna velat vara säker på att de sitter fast ordentligt…

Motorkåpor är förvisso också ofta rätt klena moment på, typ 10 Nm. Har du ingen pejl på hur löst det är så kan en momentnyckel vara bra för att få lite känsla för det.
 
Stämmer in i kören. Nej inte allt, långt ifrån faktiskt (särskilt som jag gillar att fetta in gängor på vissa saker och köra gänglåsning på andra).

Men det är bekvämt för vissa saker. Som topplock och så.
 
Nu låter man säkert helt pantad, men det är bra generellt när man håller på med aluminium att inte välja 1/2 hylsorna med tillhörande spärrskaft utan istället gå ner till 3/8 eller 1/4 om man har dålig känsla.
(Och inte har någon momentnyckel)

Samma med bits, ta mejseln istället för t-handtaget.

Jag kan förlora "känslan" någon gång när man skruvat i en hel dag och är trött, då kan man tendera till att överdra saker.
 
Om du vill ha bra momentnycklar: Wera.
Om du vill ha anständigt momentnycklar: Biltemas svarta.
För min del kommer den främst användas till hojen. Och det är ju inte varje dag man skruvar av hjul och bromsok. Så för mig räcker det med att den visar någorlunda rätt. Åtminstone mer rätt än handkraft och killgissning :-).
 
För min del kommer den främst användas till hojen. Och det är ju inte varje dag man skruvar av hjul och bromsok. Så för mig räcker det med att den visar någorlunda rätt. Åtminstone mer rätt än handkraft och killgissning :-).
Att det blir lika är ju bra på vissa ställen. Som toppar till exempel. Överfallen till gaffeln är ju bra om de stämmer med. Och dom är ju löjligt lite moment på.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top