Skruva hoj

Mekar du själv?

• Antal röstningar
    0
Finns inget bra alternativ för mig :( Jag klarar det mesta av skötseln men behöver inte göra det eftersom jag är gift med verkstaden och upplärd att hantlanga :)

Skruvar så långt jag vågar...sen skruvar jag lite till. :hihi Sen har jag belönats med en hoj som funkar i ur och skur och knappt behöver meckas med.

Jag har på fullt allvar inte ens smort kedjan på min nuvarande hoj!

(Bland annat eftersom den inte har någon)

Men annars försöker jag göra det mesta själv, åtminstone efter att garantin är slut...

En liten historia från förra gången jag servade hojen på BMW Group GBG:

Eftersom jag hade jobb upp över öronen, hojen var rätt ny och Kenneths MC hade en ledig tid två månader senare fick BMW göra 1000 milaservicen...

Jag hämtade ut den, och körde en liten sväng till Norge och Danmark, och i södra Danmark började det rinna olja ur damasken till baksvingen.

Jag skruvade av påfyllningen och kollade nivån... konstigt, det rann nästan över! Efter att ha kollat med Kenneth och några andra BMW gurus fortsatte jag resan, så länge det inte fattades olja i kardan skulle det inte vara någon fara..

På Autobahn sprutade oljan riktigt ur den, men inte fan fattades det olja!

Så i Berlin tog jag ur pluggen och samlade upp oljan som rann ut i en burk, och det var väl runt två dl som rann ut!

Iallafall kom vi fram till att tomten:whip :dummer på BMW måste ha haft en oljespruta och tryckt i en lagom skvätt olja, och sen skruvat på innan för mycket hann rinna ut:huvet :gnissla Det tryckte sönder packboxen... Och det var en bra skvätt för mycket i växellådan med, men den klarade sig iallafall...

Så nu är det bara jag och Kenneth som rör den:fakta

Konstigt nog så har jag nästan alltid uppskattat skruvandet mer än själva körningen..........ingen aning om varför. Som när man var liten och byggde lego, det var roligare att bygga än att leka med det när man var klar.

Hur bra jag är på att skruva får dom som känner mig tala om.

/J

Försöker så långt det är möjligt att skruva själv.
Internet är bra för att bilda sig en uppfattning om man ska göra själv eller inte.
Detta forum är ju helt underbart om man behöver hjälp med mc.
Finns ju hur många superkunniga skribenter som helst som ger sitt yttersta för att försöka hjälpa till.

Har påpekat i annan tråd.
Att man har MC-verkstad betyder inte att man vet vad man sysslar med.
Finns ett fåtal riktigt duktiga proffs.
Finns ett otal klåpare som är proffs.

Jag kan väl allt utom elen men behöver ändå hjälp med vissa grejer p.ga brist på maskiner och verktyg.

Jag försöker så gott jag kan, självlärd från ungdommen då man åkte moppe (13år) och ingen i familjen kunde ett dyft så var man tvungen att lära sig själv.

Det som begränsar mig idag är brist på verktyg och maskiner.
Skulle gladeligen vilja ha en svarv, pelarborr och och en gigantisk kompressor för att driva luftverktyg istället för elverktyg. Men då min kompressor är för liten förlitar jag mig på elverktygen och de räcker itne alltid till.

mitt svar hamnar långt ner på listan även om ingen passade riktigt mig heller.

Jag har däremot förvånat mig genom åren på hur många som åker mc och inte kan skruva...för mig är de en självklarhet att man måste kunna lite basics även om man åker en ny hoj

Mekar för husbehov. Ventiljustering och sånt. Större grejjer låter jag BMW sköta, om det blir nåt.

Däremot är det rätt bra att vara bekannt med son hoj. Kan vara bra att kunna en del så att man inte blir stående bredvid vägen om nåt (reparerbart) rasar. En punka tex är det inte fel att kunna laga bredvid vägen.

Tog det sista alternativet eftersom jag är hemligt kär i MacGyver ;D

Men på riktigt så meckar jag precis vad jag vill,
Det jag inte har gjort på en hoj är att demontera stötdämpare
och att sära på blocket.

Men jag har väldigt väldigt lätt för att förstå mig på teknik
och gör allt själv om det behövs.

Jag tog "Jag kan riva en motor och få ihop den igen"
Alternativet "jag behöver inte en verkstad" har jag långt kvar till. Jag kan tex inte pressa isär och rikta vevar, byta ventilssäten, svetsa topplock, pulverlacka eller lägga snygga våtlacker, jag kan inte blästra skrymmande saker som ramar och tankar osv. Jag kan inte felsöka databoxar, balansera och lägga om gathojsdäck osv. Så den dagen det inte finns verkstäder är jag rätt rökt.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard