Skruv som jag inte får loss

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Bytte olja och filter på Hyosungen idag. När jag hade bytt filtret och skulle dra åt de tre muttrarna som håller fast kåpan framför filtret så började en av muttrarna snurra runt, utan att greppa. Så jag tänkte "fan, hoppas att jag inte dragit sönder gängorna nu". Så jag började skruva av muttern igen, men samma sak då.:huvet

Vilket håll man än skruvar åt så snurrar den bara. Så jag antar att pinnbulten muttern sitter på har lossnat så att den snurrar.

Så, hur ska jag få loss muttern så jag kan dra åt kåpan ordentligt?

Edit: Fasen, hamnade i fel forum :gnissla

Bifogat

• DSC00715.JPG
    DSC00715.JPG
    70.9 KB · Visningar: 129
Last edited:
Ja, i värsta fall får du svetsa på en hylsa med en svetsloppa, som du sen lägger någon form av utåtriktad spänning på så att den kan greppa i sig gänga igen. Fattar du vad jag menar? Inte helt svårt, men förutsätter en svets....

Är det verkligen pinnbultar skruvade direkt i blocket? Dom sitter inte rakt igenom blocket med mutter på andra sidan?
Lägga kåpan lite i spänn är en kanonidé, går inte det så testa att skjuta in ett bågfilblad och trycka fast pinnbulten med. Sista alternativet är ju att såga av muttern, borra ett litet hål i pinnbulten, slå i en liten torx och skruva ut pinnbulten.

Ok, ska prova med att bara dra i kåpan först tänkte jag. Efter att ha låssat de andra två muttrarna då alltså.
Ang. infästningen har jag ingen aning om hur pinnbultarna är fästa...

Fick nu loss den genom att ta av de andra två och banda med locket :tummenupp Visade sig att muttern var paj och därför också gjort att pinnbulten var gängpaj, men den satt bara inskruvad från detta hållet så det är bara att sätta i en ny :)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage