Skruv i botten på gaffelbenet sitter

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Försöker lära mig byta packbox själv. Kollar man video går det alltid så smort men aldrig hemma.

Skruven i botten på benet(vanligt ben) som håller dämparen sitter som fan. Har hört att den ska kunna snurra med om man kör för mesigt men den här bara sitter som berget oavsett vad jag gör. Har precis smällt med en slagmejsel i flera minuter men skiten rör sig inte, har börjat se märken på skruven(10mm insex). Vad är nästa sak att testa, finns det något värde i att värma upp något här?

Lite historik. Lämnade in hela hojen förra året för byte av packboxar, vet inte vad verkstan kör för teknik när de skruvar ihop benet igen. Är det mjukt för hand eller fullt ös mutterknack? Varför jag behöver byta packbox är för jag körde på potthål medan jag bromsade in. Så gaffeln var i princip bottnad. Skada på skruven?

Last edited:
Det följde dock inte med något fett till packboxarna, behövs det vara något speciellt eller går typ litiumfett bra?

Fettet är bara till för att inte skada packboxen vid montering. Jag trär en gummihandske (kirurgmodell) över övre delen på gaffeln och smörjer med 5-56.

Att gaffeln bottnat ska inte vara nåt problem som tvingar dig att dela den. Ej heller ska det skada skruven.

Hur din verkstad drar ihop gaffeln vet nog bara dom, men att dra ihop med fullt ös på mutterknacken är mer våld än vad nöden kräver så det ska vi hoppas att de inte gjort. Mutterknack bör man vara försiktig med vid ihopmontering.

Slagskruvmejseln är väl inte bästa verktyget här eftersom jag antar att det är en insexskalle på din gaffel? Jag skulle i så fall bara använda en bra hävstång och kanske ge skruven nån smäll först så att spänningarna släpper eller mutterknack för att lossa.

Vill skruven rotera men inte släpper och gängas lös så är nog mutterknack bästa lösningen för då brukar skruven komma ut. Och det är bättre att puffa stötvis med knacken, istället för att bara blåsa på.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman