Skrivare i nätverk?

Colinabo

Medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Håller på och bygger ett litet nätverk hemma (4 datorer). En av skrivarna har inget nätversuttag utan bara ett usb. Kan man använda den ändå på nåt sätt eller måste jag köpa en ny? Skrivarna ska givetvis nås från alla datorer.

Du kan antingen ansluta skrivaren till en maskin och dela ut den och då kommer du åt den från alla maskinerna sålänge den är på eller så kan du köpa en printserver på burk, dvs en liten dosa du ansluter till nätverket på ena sidan och skrivaren på den andra sidan.

Det tredje alternativet är att du byter ut skrivaren mot en med nätverks uttag.

kostnaden för en ny skrivare med nätverks stöd jämfört med en printserver på burk beror givetvis på vilken skrivare du vill ha, men en enkel laser kostar inte så himla mycket idag. så det kan faktiskt vara värt att titta på den lösningen om man räknar in toner osv dvs vad du får mot vad du har och om du ändå om inte altför länge skall byta toner osv.

Du kan antingen ansluta skrivaren till en maskin och dela ut den och då kommer du åt den från alla maskinerna sålänge den är på eller så kan du köpa en printserver på burk, dvs en liten dosa du ansluter till nätverket på ena sidan och skrivaren på den andra sidan.

Det tredje alternativet är att du byter ut skrivaren mot en med nätverks uttag.
Som fjärde alternativ kan man skaffa en router med USB-uttag för skrivare.

(T.ex. D-Link DIR-825 eller DIR-855.)

Skrivarna (plural) behöver du nå alla skrivare från alla datorer?

Skulle det ine kunna vara ide att se till att en skrivare går att nå från alla datorer och kasta ut resten?

Enda anledningen jag kan se till att ha flera skrivare inkopplade är att en skriver ut dåligt men billigt och en skriver ut i fotokvalitet men dyrt...

Den bästa skrivare jag någonsin har haft var en billig skrivare som bara skrev svart, en färgpatron räckte hur länge som helst och kostade 55:-, dessutom skrev den snabbt och tyst....

Sen följde det med en färgskrivare i något datorpaket och den gamla pensionerades.

Färgskrivaren skriver långsamt, patronerna är svindyra och torkar ihop om man inte skriver ut ofta, vilket man inte gärna gör då den låter som en byggsåg...

Epson var rätt!

När man skrev ut bilder (vilket man gjorde tills man lärde sig vad patronerna kostade) så lät det som man sågade bänkskiva med bandsåg....

Dessutom hade den något rensprogram som kördes automagiskt, helst mitt i natten...

Epson var rätt!

När man skrev ut bilder (vilket man gjorde tills man lärde sig vad patronerna kostade) så lät det som man sågade bänkskiva med bandsåg....

Föstod det. Det var just det där med sågen som gjorde att jag gissade på Epson.

Skrivarna (plural) behöver du nå alla skrivare från alla datorer?

Skulle det ine kunna vara ide att se till att en skrivare går att nå från alla datorer och kasta ut resten?

Enda anledningen jag kan se till att ha flera skrivare inkopplade är att en skriver ut dåligt men billigt och en skriver ut i fotokvalitet men dyrt...

Den bästa skrivare jag någonsin har haft var en billig skrivare som bara skrev svart, en färgpatron räckte hur länge som helst och kostade 55:-, dessutom skrev den snabbt och tyst....

Sen följde det med en färgskrivare i något datorpaket och den gamla pensionerades.

Färgskrivaren skriver långsamt, patronerna är svindyra och torkar ihop om man inte skriver ut ofta, vilket man inte gärna gör då den låter som en byggsåg...

I det här fallet är det just en "fotoskrivare" en en "vanlig" som det gäller....

*/ ?>
Back