Skriva under ägarbyte med "falskt" namn, godkänt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Får jag tex skriva min kompis namn på ägarbevis då han inte är hemma och jag sköter försäljning av hans hoj? Om det är godkänt av båda parter borde det ej vara något problem att agera ombud, eller måste man skriva det till vägverket för ett godkännande?
Det är köparen som i sin tur också ska skriva "fel" namn så att säga så inget av namnen som står på beviset är skrivet av dessa personer MEN alla har godkänt det.
Urkundsförfalskning ändå?

Ja, rent lagligt sett är det ju inte godkänt men däremot kunde ju du ha sett till att din polare skrev på lappen innan han stack. :)

Huruvida de kollar detta eller ej vet jag inte, enda problemet som jag kan se är OM de kollar och nån av de två 'förfalskade' säger att "Nää, jag har inte skrivit på där".

det är ingen fara att göra det så länge inte VV eller någon har en anledning att kontrollera det hela.

polaren skrev under med sin farsas namn och det var lugnt.

Som de andra säger - man FÅR inte, men vem skall kolla?
Har sålt flera bilar som varit ställda på både föräldrar och svärföräldrar och det har funkat.

Jag har själv gjort så flera gånger men köparens pappa ville absolut veta om det är LAGLIGT eller ej...
Om båda parter är medvetna om det så kan det ju omöjligt gå fel men tydligen så vill de inte göra något som är "olagligt".
Nåja, jag får vänta till måndag och kolla med vägverket då de tydligen inte har råd att anställa folm som jobbar helg trots att vi betalar 1000% för mycket i skatt :mad:

Utan att vara expert på området, så tror jag faktiskt att man får skriva under med sin polares namn om det finns en överenskommelse att det är okej polarna emellan.

Alltså vad jag försöker säga är att, om du nu skriver hans namn och detta uppdagas, så kan din polare säga att det är okej, vi var överens om detta. Då gäller det juridiskt.

Detta är bara vad jag har hört från en kompis som jobbar på en advokatfirma.

Jag skulle säga att ägarbytet inte är giltigt om det granskas. Det enda undantag jag kan tänka mig är om det följer med en fullmakt som säger att "person si och så, personnummer 750101-1234, ges härmed rätt att datum si och så skriva på ägarbyte för fordon ABC123 i mitt namn". Men jag skulle inte vara säker på det ens då.

Som köpare skulle jag inte godta ett sådant ägarbytespapper, inte en suck. Om säljaren sedan säger att "nej, den har inte jag sålt och polaren hade inte rätt att skriva på för min räkning" så står du där och har inte ägarskap till fordonet. Det är i det läget man skall ha ett bra kvitto, och personligen skulle jag inte tycka det var kul att måsta upp i rätten och slåss om ägarskapet med hjälp av ett kvitto.

Nope, legimitation och personlig underskrift. Skulle nog fan inte köpa ett fordon för några stora pengar av en som inte är närvarande så att jag kan kontrollera att underskriften är av rätt person faktiskt, då finns det säkert andra bilar/hojar med ägare som faktiskt har tid att sälja dem.

Råkat ut för det där en gång, bilen ägdes av en syster i Kumla. Och mycket riktigt, efter två timmar enkel i snöstorm var bilen "i toppskick" ett vrak och personen en känd bilskojare. Han saknade ett finger så jag började fundera på om vi har yakuza däruppe...

Jo, fullmakt är ju kanske ett krav. Men som sagt så är det både köpare och säljare som skriver under med fel namn. Men men, vill de vara på den säkra sidan så...

Vet inte hur det är idag..men för ca 10 år sedan fick man skriva under med annans namn om du skriver: genom (ditt namn och personnummer).

Funkade även med min skattedeklaration -04...

Jo, fullmakt är ju kanske ett krav. Men som sagt så är det både köpare och säljare som skriver under med fel namn. Men men, vill de vara på den säkra sidan så...

Bara för att båda parter begår samma fel så är det inte rätt.

Nu vet jag inte hur mycket penagar det rör sig om, men låt säga att jag köper en rullande skitbil för ett par tusingar, kör den in och ut i stockholm och felparkerar ett år utan att betala varken tullar eller parkeringsböter, sedan hävdar jag att jag aldrig har köpt bilen eftersom det inte är min namnteckning på papperet, då är det således säljaren som har skulden och en ett år äldre skitbil som han måste hämta där den dumpats....

Gör du det i egenskap av god man för den egentliga säljaren så visst, det får du.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back