Jag skulle säga att ägarbytet inte är giltigt om det granskas. Det enda undantag jag kan tänka mig är om det följer med en fullmakt som säger att "person si och så, personnummer 750101-1234, ges härmed rätt att datum si och så skriva på ägarbyte för fordon ABC123 i mitt namn". Men jag skulle inte vara säker på det ens då.
Som köpare skulle jag inte godta ett sådant ägarbytespapper, inte en suck. Om säljaren sedan säger att "nej, den har inte jag sålt och polaren hade inte rätt att skriva på för min räkning" så står du där och har inte ägarskap till fordonet. Det är i det läget man skall ha ett bra kvitto, och personligen skulle jag inte tycka det var kul att måsta upp i rätten och slåss om ägarskapet med hjälp av ett kvitto.
Nope, legimitation och personlig underskrift. Skulle nog fan inte köpa ett fordon för några stora pengar av en som inte är närvarande så att jag kan kontrollera att underskriften är av rätt person faktiskt, då finns det säkert andra bilar/hojar med ägare som faktiskt har tid att sälja dem.
Råkat ut för det där en gång, bilen ägdes av en syster i Kumla. Och mycket riktigt, efter två timmar enkel i snöstorm var bilen "i toppskick" ett vrak och personen en känd bilskojare. Han saknade ett finger så jag började fundera på om vi har yakuza däruppe...