Skriva av mig!!!!!!!!!!!!

eisbaer skrev:
Kan inte du förklara hur "dunsen" påverkar slitaget i motorn?

Jag skulle vilja påstå att KTM's motarder är byggda för att klara av bak- och framhjulskörning.

Genom att pissa ut bensin varje gång man wheelar eller stoppie:ar?
Genom att pissa ut olja genom vevhusventilationen in i luftburken o kväva luftfiltret för o sen pissa rakt ut på svingen o bakdäcket när man har oljan på "rätt nivå" mellan min om max. Där förstår jag inte hur du kan vilja påstå nått. :confused:
 
Skall inte varvstoppet förhindra så man inte kan varvasönder motorn? :va

Jag brukar varmköra min hoj på varvstoppet... snabbt och smidigt om man vill ha sjysst arbetstempratur...tyvärr så gillar inte grannarna det kl 06,00...

Men jag kör ju R1 och det kanske är lite anorlunda :confused:
//Henrik
 
Super-Henkan skrev:
Skall inte varvstoppet förhindra så man inte kan varvasönder motorn? :va

Jag brukar varmköra min hoj på varvstoppet... snabbt och smidigt om man vill ha sjysst arbetstempratur...tyvärr så gillar inte grannarna det kl 06,00...

Men jag kör ju R1 och det kanske är lite anorlunda :confused:
//Henrik

Haha!!! Det e humor! :hihi

Hoppas jag.
 
Jag hoppas verkligen det är humor... annars lever din streethoooooker ett hårt liv.
 
HAr redan fått tag på en ny motor som rullat 100mil mindre än mnin gamla...
Men hur funkar det vid byttet kommer min mätare att vissa 100mil mindre nu???? Sen så har jag ju haft hojen i bänk med helsytem K&N filter och PC2 kommer det behövas igen???


Och en sista sak någon som vill köpa min gamla motor till ett kanon pris. Jag menar växellåda och korg är ju helt och motorkåporna är det inte en repa på...


///Micke
 
Mr_Mike skrev:
HAr redan fått tag på en ny motor som rullat 100mil mindre än mnin gamla...
Men hur funkar det vid byttet kommer min mätare att vissa 100mil mindre nu???? Sen så har jag ju haft hojen i bänk med helsytem K&N filter och PC2 kommer det behövas igen???


Och en sista sak någon som vill köpa min gamla motor till ett kanon pris. Jag menar växellåda och korg är ju helt och motorkåporna är det inte en repa på...


///Micke

Den kommer visa ditt gamla milantal, och ja, du kommer behöva montera Pc2, helsys o filter igen, då är det bra om du även bänkar den igen...

O ge fan i att åka på osten nu..
 
Pebl skrev:
Har en teori om vad som kan ha orsakat raset:

När den neråtgående rörelsen som framhjulet gjorde stoppades av marken övergick denna i en kraft riktat framåt (i färdriktningen) som gjorde att cykeln fick en extra skjuts framåt.
Iom detta fick man ett moment från bakhjulet,via kedjan in i motorn som kortvarigt höjde motorvarvet (ungefär som när man växlar ner)

Eftersom motorn redan låg på varvstoppet behövdes inte mycket varvtalshöjning för att en kolv skulle träffa en ventil,
-et voila':Generalras

således ingen missskötsel av motorn eller felkonstruktion av motorn utan bara en jäkla massa olyckliga omständigheter.
Den där teorin stämmer inte alls. Det finns inte en möjlighet att hojen får en skjuts framåt vid nedslaget. Tvärtom bör den bromsas upp något eftersom framhjulet snurrar långsammare än bakhjulet då det slår i marken. Dessutom blir friktionen mellan framdäck och asfalt hög på grund av att trycket mot marken är stort precis vid nedslaget.

Någon som slangar mycket kanske kan bekräfta att hojen bromsas upp precis vid nedslaget, och inte tvärtom.

Jag tror inte att nedslaget hade någon betydelse för motorraset.
 
helt vanlig otur bara, det förklarar jag raset med!!

Så nya japphojmotorer är jävligt välbyggda och finns inte en chans att de inte tål att gå på stoppet!! Herrejisses, har ni aldrig vart på en mc träff? jag har, och förvånas varge gång hur skottsäkra motorerna är egentligen, folk startar sina 600:or kalla o blåvarvar i minuter!! aldrig sett någon gå sönder..
Däremot är det inte svårt att döda en luftkyld hoj genom att stå still och burna länge, men det är ju en annan sak..

Du har haft något innbygt materialfel i något, vad det nu är som har brustit, men ventilhaveri ligger väl nära till hands. och vad beträffar servicen som är gjord, så är det inget meken kan sia om, sånt håller tills det går sönder, och då går det sönder bigtime!

hojmotorer är sjukt välbyggda, kolla bara alla turbocyklar, man dubblar effekten och ändå håller det.. lite bättre koppling bara! fantastiskt är vad det är egentligen.



surt är det, tro mig jag har kört sönder i princip alla fordon jag ägt, o det är många! Men man blir iallafall inte förvånad längre!

lycka till med motorbytet, o som nån skrev innan, sätt ihop det o kör den i bänk, för PC:n ska ju mappas in med den nya motorn.

:tummenupp
 
Fy fan va tråkigt!
Har en polare som har en gixxer 00:a, nej, tyvärr inte till salu, men han hade problem med den direkt (han köpte den ny). Iofs var det en axel i växellådan som gav upp och han hade ett helvete med att få KGK att erkänna att det va en konstruktionsmiss och därmed garantijobb. Vill inte sänka dig, tvärtom, var ihärdig! Han var det och till slut gick dom med på att byta ut axeln på garanti. Den var så in i h-e lättad så suzuki hade gjort axeln av ett rör!? En homogen axel installerades men det va ett jävla hysch hysch med det hela.. har ju suzuki själv men har ingen större tilltro till general-agenten.
Raset kan ju bero på taskig inkörning från det att hojen va ny och nu var det dags för det helt enkelt?
Hoppas det löser sig för dig iaf!
Peace!
 
Glömde skriva att polarns sukka har gått åtskilliga mil på bakslangen utan motor bekymmer..och ibland med RIKTIGTvåldsamma landningar..
 
Jag köpte en GSX-R 600 motor på skroten för 7000:- som var ifrån -00.
De påstod att den hade gått 800 mil och den verkar bra så det kan nog stämma.
Så mitt tips är att höra efter på skroten -så får du ihopa den snabbt och du slipper titta på när alla andra är ute och kör i sommar.

Vill du börja samla på kraschade motorer så kan jag sälja min förra. :rolleyes:
 
Fred00 skrev:
Den där teorin stämmer inte alls. Det finns inte en möjlighet att hojen får en skjuts framåt vid nedslaget. Tvärtom bör den bromsas upp något eftersom framhjulet snurrar långsammare än bakhjulet då det slår i marken. Dessutom blir friktionen mellan framdäck och asfalt hög på grund av att trycket mot marken är stort precis vid nedslaget.

Någon som slangar mycket kanske kan bekräfta att hojen bromsas upp precis vid nedslaget, och inte tvärtom.

Jag tror inte att nedslaget hade någon betydelse för motorraset.


Kanske, kanske inte. Faktum är dock att den pendlande rörelsen måste ta vägen nånstans, prova att välta en Ölburk så ser du vad jag menar, i regel kanar den iväg litegranna. En nerbromsning orsakat av att att varvstoppet går i borde dessutom få pendlingsrörelsen att bli snabbare, det blir en slags slungeffekt.

någon som känner sig manad att räkna på det hela?
 
Pebl skrev:
Kanske, kanske inte. Faktum är dock att den pendlande rörelsen måste ta vägen nånstans, prova att välta en Ölburk så ser du vad jag menar, i regel kanar den iväg litegranna. En nerbromsning orsakat av att att varvstoppet går i borde dessutom få pendlingsrörelsen att bli snabbare, det blir en slags slungeffekt.

någon som känner sig manad att räkna på det hela?
Jag kan ha förhastat mig. Det bör bli en viss kraft framåt. När man kör på bakhjulet och går in i varvstoppet så bör man dock slå av på gasen och då motorbromsar hojen hårt vid nedslaget. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att den framåtriktade kraften från nedslaget är större än den bromsande kraften från motorn.
 
Jag missade växel på min diesel 600 fick i 2'an istället för 4'an när den redan låg på varvskyddet på 3'an (16200rpm) varvräknaren stannade mot nålen vid 18000rpm .. och den höll, finns toleranser så du måste bara ha haft otur
 
aci skrev:
Jag missade växel på min diesel 600 fick i 2'an istället för 4'an när den redan låg på varvskyddet på 3'an (16200rpm) varvräknaren stannade mot nålen vid 18000rpm .. och den höll, finns toleranser så du måste bara ha haft otur
Ajajaj.. det är ju sånt man bara ser i sina hemskaste mardrömmar... och som hände på min 125'a en gång i tiden. :rolleyes:
 
Back
Top