Skriva över hojen?

Skriver du över hojen på hösten?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Det är ju naturligtvis inte så många som erkänner det offentligt men hur många är det som "säljer" sin hoj på hösten till fru/sambo/föräldrar mfl för att sedan på vårkanten köpa tillbaka den och därigenom undgå försäkringkostnaderna för en åretruntförsäkring vintertid.

Nu kan du rösta anonymt. Hur gör du? Om du hör till den modigare skaran får du gärna tala om vem du skriver över den på? Törs man skriva över den på frun som är boende på samma adress tex?

Tar inte många bolag ut den större delen av kostnaden under sommarhalvåret nu för tiden? Hur mycket finns det att tjäna för de som skriver över?

Själv så har jag så låg årskostnad så jag behåller den på året runt.

Har så billig helförsäkring så de känns ju mest onödigt att krångla på så. :D

Nej men tanken har slagit mig, borde finnas som alternativ ! :)

Jag har också funderat på det. Kan ju omöjligt finnas något olagligt med det? Du bestämmer ju själv om du vill sälja hojen. Enda nackdelen är väl att man får fler ägare på hojen....

Även om det är hur uppenbart som helst att man gör så för försäkringens skull så kan jag inte tänka mig utan att man har "laglig" rätt för att göra så. Däremot så har bolagen som ngn skrev här lagt den huvudsakliga premien på sommarhalvåret just pga det och eftersom man ändå inte kör sporthoj (de flesta i alla fall) på vinterhalvåret så kan man nog lika gärna ha en vanlig försäkring där man kan ställa av och på. I och för sig så kostar det 50:- varje gång man ställer på hojen och man kan bara göra det 10 ggr inom en 1-års period men mer än så tror jag inte de flesta gör det ändå..

Nä det borde nog införas ngn form av nytt koncept när det gäller försäkringarna för det är svinigt vad dem tar betalt i premie. Visst, där är säkert många skador som tas på vagnskada men dem som inte har det borde få en lägre premie .. Annars kan ju mc-fabrikaten stå för en viss del av försäkringskostnaden om man köper en helt ny sporthoj - det är bättre att dem höjer priset på hojarna om dem täcker upp mot försäkringsbolagen vid en skada för chansen blir större att man totalt inte går lika mkt back vid en eventuell försäljning gentemot försäkringspremierna...

Har man inte råd att stå för sina kostnader på hojen, så kanske man borde göra nått billigare på fritiden!

Kan tänkas att man gjort så...

Såg att de flesta körde andra hojar än supersport och då må det vara hänt men fan om man ska betala över tusen spänn i månaden året runt! För dom som inte vet är det oftast billigast att ha helårsförsäkring som bara kan brytas vid ägarbyte!

Klart man har gjort det. Till bästa polaren.

För dom som inte vet är det oftast billigast att ha helårsförsäkring som bara kan brytas vid ägarbyte!

Finns antagligen en orsak just till att helårsförsäkringen är så mycket billigare?

Men fuskar tillräckligt många blir det väl helårsförsäkring med 95% av premien på sommarhalvåret som blir det enda som finns kvar... :yoparty (vore väl ärligt talat det som är mest rättvist, det är väl ändå fyra-fem månader som 95% av körningarna och därmed olyckorna sker?)

Yes! Flera år sedan jag lade så lite på försäkring på en säsong trots att jag nu har den nyaste/effektstarkaste hojen jag haft.

Tryggahsa var dessutom mycket hjälpsamma när jag ändrade ägarbytesdatum (för att slippa TFF) och lade mycket tid på att reda upp saker med TFF och VV trots att jag skrivit över hojen på min sambo :tummenupp

helårsförsäkring som bara kan brytas vid ägarbyte!

Fel, läs igenom ditt försäkringsbrev samt dina försäkringsvillkor ska du se att det finns flera sätta att helt legitimt säga upp en sån försäkring i förtid utan att göra ett ägarbyte.

Fel, läs igenom ditt försäkringsbrev samt dina försäkringsvillkor ska du se att det finns flera sätta att helt legitimt säga upp en sån försäkring i förtid utan att göra ett ägarbyte.

Vad skulle det vara förutom årsförfallodatum??:confused:

Har man inte råd att stå för sina kostnader på hojen, så kanske man borde göra nått billigare på fritiden!

tänka sig att många säger så. men jag säger så här, varför kasta pengar i sjön i onödan? jag har råd med min premie på 1300:- imånan året runt men jag kan lika gärna spara de pengarna på vinter halvåret... så jag gör det..

varför är folk så villiga att sprida pengar omkring sig?

tänka sig att många säger så. men jag säger så här, varför kasta pengar i sjön i onödan? jag har råd med min premie på 1300:- imånan året runt men jag kan lika gärna spara de pengarna på vinter halvåret... så jag gör det..

varför är folk så villiga att sprida pengar omkring sig?

Jag håller med du ! 6mån är 7800kr som jag kan handla mycket annat roligt för till hojjen....

Märkligt att det alltid ska dyka upp någon oinsatt, lätt osmart typ med en sån kommentar.

Inte sällan är folk med din inställning ganska fattiga, även på pengar.

Ingen som har tänkt på att bolagen har ungefär samma utgifter oavsett hur mycket pengar dom får in på premier? Dvs, om alla byter ägare på sina hojar på vintern så kommer snart premierna stiga rätt duktigt...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show