Skrapljud från och svampig frambroms

d1ce skrev:
...lufta, om jag förstått det hela rätt är att pumpa några gånger, sen hålla in bromshandtaget så mkt det går och lätta på "luftarnippeln" på oket? ....

Den typ av luftning du beskriver gör man normalt när man av någon anledning har tömt systemet och det finns mycket luft. Om det inte är det du har gjort, tror jag inte att luftning vid oket kommer att hjälpa dig så mycket.

Det händer ganska ofta, att det samlas luft i banjokopplingen på huvudcylindern. Dra in handtaget lite lagom hårt och lossa kopplingen sakta (trasor under så du inte får dropp på lacken). Med lite tur pyser det ut lite luft. Jag har även lossat cylindern från styret och knackat lite på den för att få luften att vandra upp i behållaren.

Testa även att sätta systemet under tryck över natten (buntband funkar bra). Brukar ge distinktare känsla.

Jag hade samma problem med min bläjd och det blev inte riktigt bra förrän jag monterade stålomspunnet.

Så det så!
 
Gammalågalen skrev:
Jag hade samma problem med min bläjd och det blev inte riktigt bra förrän jag monterade stålomspunnet.

Då blir det stålomspunnet och ny sås i slangarna... :)

//@
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top