Skrapande / pysande ljud vid start?

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
Efter mina bravader med bensinpumpar och dyl. var jag ute en sväng och körde idag. Allt var frid och fröjd och efter att ha fått ordning på bränsletillförseln går den märkbart bättre. När jag skulle starta hojen igen efter att ha varit hemma en stund hör jag ett högt pysande / skrapande ljud ifrån motorn. Det låter mest pysande... Trots allt startar den, men den vill inte gärna fortsätta att gå utan dör nästan med en gång. Ljudet följer kolven, alltså det pyser en gång för varje kolvslag. Upptäckte även att oljan är svart (bytte för ca 5mil sedan) och luktar lite bensin och avgaser, nivån hade även ökat. Antar att jag får riva isär, men är det någon som kan ha någon idé om vad som kan ha hänt?

Ja, du har nog rätt. Var precis nere och tittade på det och, tja, det är inte ofta man kan skjuva en 660cc enstånka på 2:ans växel... Det finns helt klart ett läckage vid varje kompression.

Det finns inte en "pys" på det då. En ventil som släpper kompressionen när den skall startas. Om det finns kanske det är den som strular.

Det finns inte en "pys" på det då. En ventil som släpper kompressionen när den skall startas. Om det finns kanske det är den som strular.
Hm... Vet faktiskt inte. Ingen manuell iaf. Bara lite konstigt att den gick alldeles utmärkt innan jag stängde av den. Men om det är packningen kanske den gick sönder när jag startade.

Plockade isär toppen igår men kunde inte se att topplockspackningen var trasig eller att det skulle ha läckt förbi den.
Hm...
Provade att hälla lite T-Röd i insugs och avgasportarna och märkte då att det blev lite blött runt avgasventilerna. Allt annat verkade vara i mycket bra skick. Va tror ni om att bara slipa in ventilerna, byta ventiltätningar och byta alla packningar i toppen? Har planerat att nu till vintern byta vevstake, ventiler/fjädrar, kam och sätta i en bigborekolv så nu vill jag bara ut och köra så snabbt det går. Är det något annat ni rekommenderar att jag renoverar/byter ut/kontrollerar nu när den ändå är isär?

Slipa in ventilerna ska man alltid göra när man har av topplocket med typ 5 års-intervaller. Förmodligen lär du sätta upp dem i en svarv och använda en diamandskiva för att få bort "insjunkningen" som slitaget gjort så att du får en hyffsad tätningsyta. Tätningarna behöver man inte byta förrän hojen blivit ca 10 år gammal eller att man har bytt slitna styrningar som därmed har "juckat upp" ventiltätningen. Kika även på ventilskaftens kortända så att de inte har blivit utslitna/inbuktade/fnasiga.

kk74 skrev:
Plockade isär toppen igår men kunde inte se att topplockspackningen var trasig eller att det skulle ha läckt förbi den.
Hm...
Provade att hälla lite T-Röd i insugs och avgasportarna och märkte då att det blev lite blött runt avgasventilerna. Allt annat verkade vara i mycket bra skick. Va tror ni om att bara slipa in ventilerna, byta ventiltätningar och byta alla packningar i toppen? Har planerat att nu till vintern byta vevstake, ventiler/fjädrar, kam och sätta i en bigborekolv så nu vill jag bara ut och köra så snabbt det går. Är det något annat ni rekommenderar att jag renoverar/byter ut/kontrollerar nu när den ändå är isär?

andersbrink skrev:
Slipa in ventilerna ska man alltid göra när man har av topplocket med typ 5 års-intervaller. Förmodligen lär du sätta upp dem i en svarv och använda en diamandskiva för att få bort "insjunkningen" som slitaget gjort så att du får en hyffsad tätningsyta.

:va Oj... Har nog gett mig ut på djupt vatten, verkar det som. Har egentligen bara planerat att jämna till dom med hjälp av slip-pasta och en sån där trästång med sugpropp på. Hade hoppats på att slippa lämna in toppen för "ventilsätesborrning", då jag antagligen kommer riva isär igen till hösten. Är mycket tacksam för tips på hur man gör.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph