Skrapande / pysande ljud vid start?

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
Efter mina bravader med bensinpumpar och dyl. var jag ute en sväng och körde idag. Allt var frid och fröjd och efter att ha fått ordning på bränsletillförseln går den märkbart bättre. När jag skulle starta hojen igen efter att ha varit hemma en stund hör jag ett högt pysande / skrapande ljud ifrån motorn. Det låter mest pysande... Trots allt startar den, men den vill inte gärna fortsätta att gå utan dör nästan med en gång. Ljudet följer kolven, alltså det pyser en gång för varje kolvslag. Upptäckte även att oljan är svart (bytte för ca 5mil sedan) och luktar lite bensin och avgaser, nivån hade även ökat. Antar att jag får riva isär, men är det någon som kan ha någon idé om vad som kan ha hänt?
 
Ja, du har nog rätt. Var precis nere och tittade på det och, tja, det är inte ofta man kan skjuva en 660cc enstånka på 2:ans växel... Det finns helt klart ett läckage vid varje kompression.
 
Det finns inte en "pys" på det då. En ventil som släpper kompressionen när den skall startas. Om det finns kanske det är den som strular.
 
Det finns inte en "pys" på det då. En ventil som släpper kompressionen när den skall startas. Om det finns kanske det är den som strular.
Hm... Vet faktiskt inte. Ingen manuell iaf. Bara lite konstigt att den gick alldeles utmärkt innan jag stängde av den. Men om det är packningen kanske den gick sönder när jag startade.
 
Plockade isär toppen igår men kunde inte se att topplockspackningen var trasig eller att det skulle ha läckt förbi den.
Hm...
Provade att hälla lite T-Röd i insugs och avgasportarna och märkte då att det blev lite blött runt avgasventilerna. Allt annat verkade vara i mycket bra skick. Va tror ni om att bara slipa in ventilerna, byta ventiltätningar och byta alla packningar i toppen? Har planerat att nu till vintern byta vevstake, ventiler/fjädrar, kam och sätta i en bigborekolv så nu vill jag bara ut och köra så snabbt det går. Är det något annat ni rekommenderar att jag renoverar/byter ut/kontrollerar nu när den ändå är isär?
 
Slipa in ventilerna ska man alltid göra när man har av topplocket med typ 5 års-intervaller. Förmodligen lär du sätta upp dem i en svarv och använda en diamandskiva för att få bort "insjunkningen" som slitaget gjort så att du får en hyffsad tätningsyta. Tätningarna behöver man inte byta förrän hojen blivit ca 10 år gammal eller att man har bytt slitna styrningar som därmed har "juckat upp" ventiltätningen. Kika även på ventilskaftens kortända så att de inte har blivit utslitna/inbuktade/fnasiga.

kk74 skrev:
Plockade isär toppen igår men kunde inte se att topplockspackningen var trasig eller att det skulle ha läckt förbi den.
Hm...
Provade att hälla lite T-Röd i insugs och avgasportarna och märkte då att det blev lite blött runt avgasventilerna. Allt annat verkade vara i mycket bra skick. Va tror ni om att bara slipa in ventilerna, byta ventiltätningar och byta alla packningar i toppen? Har planerat att nu till vintern byta vevstake, ventiler/fjädrar, kam och sätta i en bigborekolv så nu vill jag bara ut och köra så snabbt det går. Är det något annat ni rekommenderar att jag renoverar/byter ut/kontrollerar nu när den ändå är isär?
 
andersbrink skrev:
Slipa in ventilerna ska man alltid göra när man har av topplocket med typ 5 års-intervaller. Förmodligen lär du sätta upp dem i en svarv och använda en diamandskiva för att få bort "insjunkningen" som slitaget gjort så att du får en hyffsad tätningsyta.

:va Oj... Har nog gett mig ut på djupt vatten, verkar det som. Har egentligen bara planerat att jämna till dom med hjälp av slip-pasta och en sån där trästång med sugpropp på. Hade hoppats på att slippa lämna in toppen för "ventilsätesborrning", då jag antagligen kommer riva isär igen till hösten. Är mycket tacksam för tips på hur man gör.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top