Skrapa fotpinnar

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Nu fick jag mig en tankeställare när jag läste Ruboos tråd om knäskrap med Duken.

Igår körde jag några extravarv i en rondell, och jagade självklart den lägsta möjliga vinkeln. Eftersom jag inte vågade titta ner och se hur nära marken jag var, så drog jag ut tårna sidleds från fotpinnarna (hade endast tårna på dem, som om man står på tå) och upptäcker till min förtjusning att stöveln då skrapade i asfalten.

Hur nära var jag till att skrapa i fotpinnarna? :) För några veckor sedan testade jag att luta hojen stillaståendes och se när grejerna skrapade i, och det var ju en (minst sagt) rejäl lutning på hojen när fotpinnarna tog i.

Någon här som skrapat fotpinnarna? Finns ju klipp på youtube när folk gör det, och rondellkörning är ju fusk... Någon här som klarat av det i en riktig kurva?

Liten edit: Riktar mig nog till den lilla skaran offroad-åkare här, hur det funkar på sporthoj med fotpinnarna vet jag inte :gnissla

Last edited:
Hej Eas94!
Kul att du läste mitt inlägg! :D
Grejen man vill uppnå är väl ändå att knäskrapa och inte fotpinnen?
Det du kan prova är ju att köra på en parkeringsplats utan vita sträck och köra runt och runt!
då kan du luta mer/mindre m.m!
Dessutom kan du lägga en kamera bredvid och sedan kolla vad du ska förbättra m.m!
Lycka till

Tjena ni! Nja, knäskrapa utan knäpuckar vill jag nog inte göra ;) Min hoj är en sådan här (http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=113204&ordning=desc) och inte direkt det vanligaste att knäskrapa med. Men tar nog med min bror (och kamera) och testar lite till, råkar ha ett ICA Maxi precis bredvid, med både stor parkering och parkeringshus :D

Oliver: Nja, tänkte inte att det skulle sluta så :brinnerup mer såhär: http://www.youtube.com/watch?v=FDP9loFsgiE

Edit: Hade faktiskt den videon du länkade i huvudet när jag körde runt i rondellen. Tänkte att jag skulle vurpa om pinnarna tog i eller jag tittade ner, så drog ut tårna istället...

Last edited:
Tjena ni! Nja, knäskrapa utan knäpuckar vill jag nog inte göra ;) Min hoj är en sådan här (http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=113204&ordning=desc) och inte direkt det vanligaste att knäskrapa med. Men tar nog med min bror (och kamera) och testar lite till, råkar ha ett ICA Maxi precis bredvid, med både stor parkering och parkeringshus :D

Oliver: Nja, tänkte inte att det skulle sluta så :brinnerup mer såhär:

Edit: Hade faktiskt den videon du länkade i huvudet när jag körde runt i rondellen. Tänkte att jag skulle vurpa om pinnarna tog i eller jag tittade ner, så drog ut tårna istället...

Ut med benet så pinnarna böjs upp! :)

tror du ska fokusera mer på att ta kurvan än att försöka få fotpinnarna att skrapa :)

• Gilla
Reaktioner: SGM
Var riktigt lätt att skrapa när jag körde RS125, men med enduro/motard är det inte lika enkelt, jag måste få till en extrem nedläggsvinkel men det ska vi nog få rätt på denna säsongen!

Liten update här då, men hade varken med mig kamera eller bror.

Körde runt riktigt många varv i ovan nämnda rondell, och jag börjar verkligen gilla detta nu. Det var nästan så att jag drog ner handen i backen, försökte verkligen men vågade inte släppa styret. Är nästan övertygad om att jag hade nått asfalten, kanske även med knät. Ska nog ut och testa mera imorgon, återkommer om jag har något vettigt att skriva :crash

tror du ska fokusera mer på att ta kurvan än att försöka få fotpinnarna att skrapa :)

Nja du, vilket tråkigt inlägg :D

Killen i den första videon trillar för att han blir rädd och slår av på gasen. Har man disciplin klarar man sådana situationer utan problem ;)

Var riktigt lätt att skrapa när jag körde RS125, men med enduro/motard är det inte lika enkelt, jag måste få till en extrem nedläggsvinkel men det ska vi nog få rätt på denna säsongen!

Du ska bara veta hur sänkt jag blev nu! :mad:
Idag så skulle jag lätt kunnat dra några fina knäskrap om jag velat och tog många kurvor helt underbart. Kände dock att jag inte skulle ha någon större användning utav att lägga i knät.
Men vafan, fotpinnarna känns ju som att man behöver lägga ner hojen något helt otorligt xD

Du ska bara veta hur sänkt jag blev nu! :mad:
Idag så skulle jag lätt kunnat dra några fina knäskrap om jag velat och tog många kurvor helt underbart. Kände dock att jag inte skulle ha någon större användning utav att lägga i knät.
Men vafan, fotpinnarna känns ju som att man behöver lägga ner hojen något helt otorligt xD

:va Man vill alltid lägga ner knät :mattias

Knät sägs ju ha ingen funktion riktigt enligt senaste debatterna här på sh, bara att den funkar som känselspröt för dem duktiga. Vad jag läst, så säger folk att desto bättre de blir desto mindre knäskrapar de.

Vill förtydliga då för goshow och andra här i tråden; att jag vill skrapa fotpinnar (eller i alla fall se hur nära jag är) har inte något med köra snabbt att göra, utan jag vill testa att skrapa bara för att hitta gränserna. Vill jag köra snabbt i en rondell gör jag det istället :krama

Har för övrigt tänkt "bonne-motardkitta" hojen, vilket då inkluderar plast under fotpinnarna. Då bör det vara relativt riskfritt att dutta till i asfalten ibland.
skrapa fotpinnar är farligt och säger dig att du sitter fel på hojen

provat det @krash

Det händer att jag skrapar fotpinnarna ibland. Men jag tänker aldrig på att jag ska göra det.

Se upp när du har slitna däck bara.

Last edited:
Jag skrapade fotpinnarna på en Honda CBF på risk2an, blev ganska paff då, i och för sig är det kanske ingen offroadare, men ändå. :)

Har dock inte skrapat med R125an.

Att skrapa knä/fotpinnar i en rondell är väl inget att rekomendera. Massa skräp på asfalten och oftast höga kantsten vid kanterna. Kör på en vanlig parkering istället.. Eller kör en dag på bana, då kommer det skrapa i utan att du tänker på det. Har dock för mig att du har några sunkiga grus/endurodäck på? Kanske inte helt optimalt..

Fotpinne i:
http://www.flickr.com/photos/igelhammar/5777359846/in/set-72157626842370720/

Knä i:
http://www.flickr.com/photos/igelhammar/5622344921/in/set-72157626505399512

Och ja, det är bra mycket goare att skrapa lite knä. Men som någon sa, det är mest show-off.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing