Skramlande LC4 -05

• Thread starter Thread starter RobRas
  • Start date Start date

RobRas

Guest
Tjo

Jag gav mig på att laga min växellåda och allt funkade fint i ca 100mil. Var ute och körde en dag och så började det skramla på rätt så duktigt från högersidan. Öppnade motorkåpan och såg att skruven till glidskenan var borta. Hittade skruven bakom balansvikten och den var ganska hel. Jaha, skickade efter en ny och lite olja.. Satte dit skruven idag, fyllde på olja men skramlet är fortfarande kvar :mad: . Lyssnade på motorn och enligt mig så kommer oljudet från högersidan nere vid balansvikten ungefär. Jag har även kollat på kamkedjesträckaren, hur ser man på en sån om den är slut? Den var halvvägs ute och inget onormalt slitage vad jag kunde se. Den är lättstartad så det torde inte vara ventilerna..? Några förslag på vad som är tokigt?

Primärdrevet sitter väl på högersidan? Jag minns faktiskt inte, men kolla muttern där.

Primärdrevet sitter väl på högersidan? Jag minns faktiskt inte, men kolla muttern där.

Nope, det är inte det. Skruven låg bakom balansvikten så jag tog bort primärdrevet för att kunna plocka bort skruven som hade lossnat. Drog åt muttern igår enligt mekhandboken.

Nu har jag aldrig skruvat LC4. Men ang frågan om kamkedjesträckaren fungerar, så borde det bara vara att plocka av ventilkåpan och kolla spelet på kamkedjan. good luck!

Så här låter det..

[YOUTUBE-ID]5uGF5v_FwHM[/YOUTUBE-ID]

:näsblod

Jag hade nog rivit motorn.

Edit: jag hade börjat med vänstersidan.

Sådär lät min mille med trasig kamkedjesträckare innan raset..

Jag vet fan inte hur jag ska göra.. Men jag ska nog kika vidare på det någon vecka till. Sen får vi se vad som görs.

Fick ett råd att plocka bort drevet som ligger jämte/under kopplingskorgen, den som är till kicken. Det drevet driver inget annat eller har någon annan funktion?

Vart ligger sherwoodskogen?
Nära GBG? :)

Mellan Växjö och Vetlanda. Cirkus 30mil från Göteborg.

Last edited:
En liten update..

Först så tänkte jag sälja aset men så kom snål-länningen in och spökade.. Först idag så orkade jag ge mig på den igen. Delat motorn och upptäckte att fjädern till kicken hade spårat ur och lagt sig mot ett drev. Så förhoppningsvis var det bara detta! Ska gå igenom att lite mer noggrant imorgon! Tur att jag inte sålde den för det som bjöds innan!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back