Skrämmande siffror... rattfullhet

Nyfiken på hur de kommit fram till att 16k per dag kör rattfulla.

Jag tror siffrorna är värre än så. Åker en person dit för rattfylleri har man hittat ett alkoholproblem, och det försvinner inte efter en torsk.

Se skiten som en sjukdom ...
Antar det kommer bli värre med kontinentala vanor och mer lätttillgänglig alkohol ... tyvärr

Som sagt det tar bort omdömet... rejält
Tvångsvård låter som nåt vettigt

G-MAN skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,714598,00.html

Fan att folk inte har bättre omdöme än att sätta sig bakom ratten alkoholpåverkade!! :mad:

Jag är förvånad att det inte är fler, tror att det är fler som är
påverkade av andra droger än alkohol oxå, stort mörkertal där.....

Åker 1500-2000 mil på knarren/år och lite mer än 2000 med bilen varje år
så man får se en del utmed vägarna och det händer jue mkt "roligt",
speciellt under sommaren är det minst sagt "spännande" i trafiken VOINE VOINE.... :skrämd

Last edited:
Nogger skrev:
Jag är förvånad att det inte är fler, tror att det är fler som är
påverkade av andra droger än alkohol oxå, stort mörkertal där.....

Åker 1500-2000 mil på knarren/år och lite mer än 2000 med bilen varje år
så man får se en del utmed vägarna och det händer jue mkt "roligt",
speciellt under sommaren är det minst sagt "spännande" i trafiken VOINE VOINE.... :skrämd

Håller med till fullo! Jag är inte förvånad över dom olyckor som händer, utan att det inte händer betydligt mycket mer när man ser hur vissa kör!

Men å andra sidan har ju VV tagit tag i problemen nu, och ställer ut 700 fartkameror, det löser ju alla problem, från miniskyltar till rattfylla och olovlig körning... :rolleyes: :huvet :4skrika

Mago skrev:
Nyfiken på hur de kommit fram till att 16k per dag kör rattfulla.

Nicks skrev:
det måste ju många som dom inte vet om!!?

Antar att de följer samma princip som när man testar en alkoholkoncentration i blodet. Man kollar ju inte hela blodmängden, utan just ett prov av blodet vilket anses vara representativt för hela blodmängden.

På samma sätt beräknas nog antalet till 16000 utifrån stickprov som anses representativa. Dessa kan nog viktas efter region, tid på dygnet mm.

Testar-man-1%-av-befolkningen-och-160-åker-fast-kan-man-anta-att-bland-hela-befolkningen-har-16000-kört-rattfulla-principen.

Edit. Haha, nu får ni scrolla...

Jag tar ofta bilen efter en öl eller ett glas vin vilket klassas som rattfylla i Sverige men inte i resten av välden(Svenskar måste såldes vara världens sämsta folk på att tåla alkohol?). 0.2 promille är ju löjligt du åker dit om tar hosmedicin eller en punchpralin när höj gränsen till 0.8 och skärp sen straffen för rattfylleri.

Hightuned skrev:
Jag tar ofta bilen efter en öl eller ett glas vin vilket klassas som rattfylla i Sverige men inte i resten av välden(Svenskar måste såldes vara världens sämsta folk på att tåla alkohol?). 0.2 promille är ju löjligt du åker dit om tar hosmedicin eller en punchpralin när höj gränsen till 0.8 och skärp sen straffen för rattfylleri.
Det dummaste jag läst på länge.

Att du har gått på myten om punchpraliner och hostmedicin säger en del :rolleyes:
Ett utandningsprov har inget bevisvärde utan måste följas upp med ett blodprov.

sandstream skrev:
Det dummaste jag läst på länge.

Att du har gått på myten om punchpraliner och hostmedicin säger en del :rolleyes:
Ett utandningsprov har inget bevisvärde utan måste följas upp med ett blodprov.

Det va ett skämt pucko!

Är själv nojig för att åka fast för rattfylleri, och tycker att det skulle vara utomordentligt pinsamt att åka fast för just detta.

Men varför finns det en nolltolerans och en avsky mot just rattfylleri som riskhöjande beteende, när det inte alls finns det på samma sätt för övriga riskbeteenden (vilka i många fall är värre)? För att alkoholism är sjukligt? För att media uppmärksammar? Populär åsikt?

Edit. Kan inte folk planera sina inlägg så att man slipper scrolla? Skitirriterande ju...

Last edited:
Hightuned skrev:

Detta var intressant, kan du redovisa några källor till dina "fakta" eller är det bara svammel och önsketänkande?

Lagstadgad alkolås på alla bilar! Nya som gamla!

ALLA BILAR, LASTBILAR, TÅG, BUSSAR... ja.. ni fattar var jag är på väg med detta...

Och höj straffet för rattfylla. Jag fattar inte varför det dröjer så länge med dessa beslut... sjukt...

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!