Skräckfilm på riktigt i Södertälje

Ja, enligt USA:s rättssystem men frågan är ju snarare vilken skillnad dödsstraffet gör eftersom det inte har önskad effekt.

Av 380.000.000 invånare (?) får 46personer per år dödstraff, är det mycket? :va

Av 380.000.000 invånare (?) får 46personer per år dödstraff, är det mycket? :va

Det är ju en väldigt liten del av befolkningen det handlar om, men min poäng är inte antalet dödsstraff som utdelas. Jag anser att det finns strängare och bättre straff för den här typen av brott.

Det här med olika påföljder skulle man dela upp i två läger, dels dom som vill ha strängare straff (dödsstraff mm.) för den här typen av brott.
Sen finns det dom (jag) som tycker att livstids och särskild utskrivningsprövning är fullt tillräckligt stränga straff.

Jag tar tillfälle att ta upp det här om livstids fängelse och en förvirrade bild som finns kring det. Livstid betyder att man sitter livstid, däremot kan man efter 10 år ansöka om att få det tidsbestämt och då blir straffet lägst 18år. Källa: http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/18/79/5ee453c2.pdf
Information och statistik kring straffet av kriminalvården
http://www.kriminalvarden.se/sv/Statistik/Livstidsdomda/

Titta på Leif Axmyr, har har suttit ca 44år och fortfarande inte fått sitt straff tidsbestämt. Från wikipedia "Den 7 maj 2010 meddelade Örebro tingsrätt att Axmyrs straff tidsbestämts och att han skulle släppas fri 2013.[21] Straffet tidsbestämdes då till 46 år och 6 månader vilket är det längsta tidsbestämda straffet som utdömts i Sverige. Göta Hovrätt upphävde emellertid i december 2010 tingsrättens beslut och avslog hans begäran att få straffen tidsbestämt.[22] Axmyr vände sig då till Högsta domstolen som den 17 mars 2011 sade nej till att ta upp överklagandet[23]."

Qwerty: Det är väl tur att det då är instiftat i grundlagen kring dödsstraff, huruvida Juholt är "bra" eller inte har jag ingen åsikt om.

Kriminalvården har börjat skilja intagna som dömts för våld i nära relationer från normalfångar. Detta för att dels få det lugnare på anstalterna och dels för att kunna köra olika påverkansprogram.

Nu ska du inte vara så professionell! ;) Smisk ska de ha :rolleyes:

Det här med olika påföljder skulle man dela upp i två läger, dels dom som vill ha strängare straff (dödsstraff mm.) för den här typen av brott.
Sen finns det dom (jag) som tycker att livstids och särskild utskrivningsprövning är fullt tillräckligt stränga straff.

Nackdelen med livstid (riktig) och dödsstraff är att förövaren inte har något att förlora efter mord ett.

Sen är det ju väldigt få som döms till det nu efter de nya riktlinjerna (livstid).

Nackdelen med livstid (riktig) och dödsstraff är att förövaren inte har något att förlora efter mord ett.

Sen är det ju väldigt få som döms till det nu efter de nya riktlinjerna (livstid).

Hur mycket personen har att förlora är ju personligt, personen kanske vill begå självmord under sin vistelse men hindras eller så älskar han sitt nya hem där man kan få baka kaka.
Det beror mycket på hur bra ställt man hade innan man blev dömd.
Vid dödsstraff kommer man till skärselden :va:brinnerup

Snittet på diagrammet 6 år före (2000-2005) är 12,16 och åren efter det blir det 11,2, så visst har det blivit mindre spec. om man ser på grafens trend neråt de senaste åren.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT