Skotermotor i 250R?

Nyteknik skrev:
http://www.melly-bike.com ser man att det finns skäl att välja något mycket värre.

Nu lyckades jag sova mig genom franskalektionerna i skolan, men det är en
Rotax 800 om jag ser rätt? Isf ungefär samma effekt som en F7. F7:an har dock insug och avgas på samma sida. Det kanske inte funkar på en RR?

Angående vikten på Rotax SDI som används i skotrar så har jag för mig att den väger lika mycket som en R1 motor utan växellåda. Inget jag kan svära på dock.
 
Boris JR skrev:
Ja det är ghost som byggde ramarna men det var inte pga rambrott som Björn bröt.....
Ett år var huvudanledningen till att han bröt att extratankarna i alu gick sönder, enligt Björn själv då. Dessa tankar var också gjorda av Ghost. Han har definitivt haft problem med själva ramen också. Jag följer Dakar rätt noga och har läst det mesta på hans sida och hans kommentarer i Eurosport m m och problemen verkar rätt centrerade kring Ghost faktiskt, så till den milda grad att det för en lekman kändes som att det hade varit en klar fördel att använda standardramen i XR:en. Året efter hade han t ex tankar i glasfiber.

Säger inget om Johans förmåga att svetsa men att designa hela ramar m m klår man ju inte Honda på utan vidare.
 
Nyteknik skrev:
Håller inte? Varken RD- eller RG 500 led av dålig driftsäkerhet i mitten/slutet av 80-talet. På femton år har de japanska tillverkarna lärt sig ett och annat som förstås skulle gå att omsätta i både pålitliga och lagom hysteriska V4-tvåktare.

Jag tror skälet till att vi bara ser tråkiga fyrtaktare i sporthojar i dag är:

a) Skenhelig miljöpolitik
b) Superbikes höga status under 80- och 90-talet
c) Det mopedlika tvåtaktsljudet (som pöbeln är så känslig för)



Arrgh? RD 500 led visst av dålig driftsäkerhet.
 
Neutral skrev:
Ett år var huvudanledningen till att han bröt att extratankarna i alu gick sönder, enligt Björn själv då. Dessa tankar var också gjorda av Ghost. Han har definitivt haft problem med själva ramen också. Jag följer Dakar rätt noga och har läst det mesta på hans sida och hans kommentarer i Eurosport m m och problemen verkar rätt centrerade kring Ghost faktiskt, så till den milda grad att det för en lekman kändes som att det hade varit en klar fördel att använda standardramen i XR:en. Året efter hade han t ex tankar i glasfiber.

Säger inget om Johans förmåga att svetsa men att designa hela ramar m m klår man ju inte Honda på utan vidare.

Jo jag följer också dakar rätt noga då jag har jobbat en del åt (danoises blondes) ett danskt mc team med Mark Dullum som förare. Trevligt med fler Dakarnördar på SH :tummenupp

Problemet med tankarna var att fästena var felgjorda samt att tanklocken inte gick att skruva av då de blev fyllda med ökensand. Detta hade kunnat avhjälpas enkelt om man bara hade tagit sig tiden att provköra grejerna innan man åkte till paris.


Vad jag vet har han aldrig haft problem med ramen men du har kanske andra informationer, mitt minne lämnar ibland en del övrigt att önska.....
 
Neutral skrev:
Det typiskt amerikanska sättet att framställa saker på. Slösaktigt och klumpigt.
Ja, det kan inte bli starkt i förhållande till vikten. Den borde ju bli både starkare och lättare om de svetsar fyrkantsprofiler i lådan.
 
Bearing skrev:
Ja, det kan inte bli starkt i förhållande till vikten. Den borde ju bli både starkare och lättare om de svetsar fyrkantsprofiler i lådan.

Ja men "made from billet" låter ju grymt coolt :kocko
 
Boris JR skrev:
Ja men "made from billet" låter ju grymt coolt :kocko
Ja, jänkarna älskar verkligen "billet made", man ser det i alla deras annonser på handtag t ex som ser ut att vara gjorda av legobitar. :lol
 
Bearing skrev:
Ja, det kan inte bli starkt i förhållande till vikten. Den borde ju bli både starkare och lättare om de svetsar fyrkantsprofiler i lådan.
och sen att få till flex i ramen, den metoden ger jag inte mycket för.

Boris JR skrev:
Seså sälj iväg ditt pågående projekt och bygg en feting tvåtakt i ett radikalt chassie, eller föresten bygg två och skicka ner en hit för utvärdering......
jajaja.. detta måste bli färdigt först, my ticket to new job...
(men först måste jag plocka ihop R1 -99an, sälja den för att betala det sista på R1-04an, blir CP på att inte kunna göra det jag vill)
 
Boris JR skrev:
Vad jag vet har han aldrig haft problem med ramen men du har kanske andra informationer, mitt minne lämnar ibland en del övrigt att önska.....
Jag kommer inte heller ihåg något problem med ramen. :va
Men det är väl iofs kanske inte så konstigt om någon som normalt svetsar ramar till crossar och motardhojar i Sverige gör något fel när det ska fixas dakarhoj som under en tävlig säkert går längre än vad en genomsnittlig cross gör under hela sitt liv. Det är ju ungefär som om en spritertränare skulle träna en marathonlöpare.
 
Chronic skrev:
Arrgh? RD 500 led visst av dålig driftsäkerhet.


ända sättet att få sönt är att "vara" dålig mekaniker...
 
valmers skrev:
Jag har kört en F7:a på en trång men slät skogsväg, med en meter höga snövallar, 15 minusgrader och hårt underlag. Med min oerhört knapphändiga snöskotererfarenhet var det en upplevelse, helvetes jävlar vilket drag. Om man fegade det minsta fanns ingen räddning att få. Tyvärr fick kläderna hänga på vädring i två veckor efteråt. :hihi

Notera i era intresseböcker.


Behöver inte notera, F7:an ska va grymt rapp, har själv en riktig lössnöskottare: Actic cat mountain cat 800 EFI. 800cc, insprut, 145 hk, med 151 tum lång matta med 52 mm kammar att greppa snön med. Går nå så in i h-te när det är packad snö. Prova en sån o du ska känna på drag!! (du har ju fästet med)

Enda negativa är att den är lite bökig när det svänger snävt, den vill ju rätt fam :3freak Spelar inte nån roll om det är packad led eller 2 meter puder går lika bra ändå. dra bara 2,05-2,1 l/mil med,,, nästan gratis ju :hihi

Skulle va ballt att prova i ett hojchassie... helt klart.
 
Tillbaka till verkligheten...

En Rotax 440 SDI blir nog bra i ett 250R-chassi,
låg vikt, relativt smidig och mycket effekt
men inte för mycket så allt slits i stycken.
 
Nyteknik skrev:
Håller inte? Varken RD- eller RG 500 led av dålig driftsäkerhet i mitten/slutet av 80-talet. På femton år har de japanska tillverkarna lärt sig ett och annat som förstås skulle gå att omsätta i både pålitliga och lagom hysteriska V4-tvåktare.

Jag tror skälet till att vi bara ser tråkiga fyrtaktare i sporthojar i dag är:

a) Skenhelig miljöpolitik
b) Superbikes höga status under 80- och 90-talet
c) Det mopedlika tvåtaktsljudet (som pöbeln är så känslig för)

Tillräkligt dåligt så att du får renovera dem med jämna mellanrum.
De är hopplösa att hålla jämn gas med, de går inte jämnt utan drar eller tappar hela tiden, man blir vansinning på det efter ett tag.
Jag är glad att de är borta från gatan, vi behöver inte en motor som ger mer effekt och skitar ner så som de gjorde.
Ljudet är sällan kul nej, men det gör mig mindre faktiskt, jag ser bara inte resonen i en 200hk+ gatcykel på 160 kg.
Har man inte en debatt om vansinniga hojar nu så skulle det definitivt ta hus i helsike då.
Sen har vi det här med 2t olja, vill folk verkligen hålla på och slabba med olja för drivningen förutom att tanka, jag kan lukta mig till massor av ras pga klantskallar som bara tankar sopa o kör.
Ja har heller inet sett några exempel på vettiga 2taktare för gatan ännu, mer än sådana där det påstås före hur bra det ska kunna vara.

RD500 och RG500 är kulthojar, men jag tycker vi låter det vara så.
 
Nyteknik skrev:
För mycket? Jag förstår inte. :va

ett 250 chassi är konstruerat för att vara så lätt som
möjligt i förhållande till de påfrestningar (effekt) det
ska tåla. 150-200 hk sliter sönder det mesta isf
 
Last edited:
gthyni skrev:
ett 250 chassi är konstruerat för att vara så lätt som
möjligt i förhållande till de påfrestningar (effekt) det
ska tåla. 150-200 hk sliter sönder det mesta isf
I ett Apriia RS250-chassie då? Det är betydligt mer robust och dimensionerat för gatbruk, alltså 140 kg halvtorr + 20 kg bensin + 80 kg förare + 80 kg passagerare. Alla siffror är cirka.
 
gthyni skrev:
ett 250 chassi är konstruerat för att vara så lätt som
möjligt i förhållande till de påfrestningar (effekt) det
ska tåla. 150-200 hk sliter sönder det mesta isf
Dessutom vrider sig ramen och svingen mer än tänkt vid så hög effekt, därför bygger vi ett chassie för just detta ändamål.
 
obruT skrev:
ända sättet att få sönt är att "vara" dålig mekaniker...


jaja, inge mening att försöka diskutera med fanatiker. Gemene man på hoj hade feta driftstörningar på nämnda hoj. Glöm inte att alla hojåkare inte är smutsiga garageenstöringar :fatta!
 
Silwer skrev:
Tillräkligt dåligt så att du får renovera dem med jämna mellanrum.
De är hopplösa att hålla jämn gas med, de går inte jämnt utan drar eller tappar hela tiden, man blir vansinning på det efter ett tag.
Jag är glad att de är borta från gatan, vi behöver inte en motor som ger mer effekt och skitar ner så som de gjorde.
Ljudet är sällan kul nej, men det gör mig mindre faktiskt, jag ser bara inte resonen i en 200hk+ gatcykel på 160 kg.
Har man inte en debatt om vansinniga hojar nu så skulle det definitivt ta hus i helsike då.
Sen har vi det här med 2t olja, vill folk verkligen hålla på och slabba med olja för drivningen förutom att tanka, jag kan lukta mig till massor av ras pga klantskallar som bara tankar sopa o kör.
Ja har heller inet sett några exempel på vettiga 2taktare för gatan ännu, mer än sådana där det påstås före hur bra det ska kunna vara.

RD500 och RG500 är kulthojar, men jag tycker vi låter det vara så.


Vem har pratat om vett, rim och reson? Detta är tvåtaktsforumet, du förstör med ditt förnuftspredikande :mad:
 
Back
Top