Skolarbete, varför skiljer 4 takt o 2takt ljudmässigt?

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Tjena.
Hålller på med ett skolarbete om förbränningsmotorer. Har fastnat på en litet ställe. Vad skiljer 2taktsmotorn och 4taktsmotorn ljudmässigt?
Varför skiljer det och hur.

Säkert nån kunnig som vet här ;)

thx...
 
Säg vad som inte skiljer...........

Grunden ligger ju i att tvåtaktaren inte har en egen avgasfas och avgasventil som håller på trycket. Detta gör att man inte får lika distinkta avgaspulser osv osv.....
 
Sedan är det ju så att 2t tänder varje varv medans 4t tänder varannat i förhållande till 2t
 
Ljudfiler

Gå in på den här sidan och ladda hem ljudfiler så hör du skillnaden.........

Riktigt go MC porr ....:yoparty


http://www.vintagebike.co.uk/Sounds.htm

:yoparty

Säg vad som inte skiljer...........

Grunden ligger ju i att tvåtaktaren inte har en egen avgasfas och avgasventil som håller på trycket. Detta gör att man inte får lika distinkta avgaspulser osv osv.....

Boris.... Det är nästan spamvarning på ditt inlägg.,....
Vad fanken menar du med distinkta avgaspulser???????:va
 
Last edited:
Gå in på den här sidan och ladda hem ljudfiler så hör du skillnaden.........

Riktigt go MC porr ....:yoparty


http://www.vintagebike.co.uk/Sounds.htm

:yoparty



Boris.... Det är nästan spamvarning på ditt inlägg.,....
Vad fanken menar du med distinkta avgaspulser???????:va

Skillnaden mellan Pmax och Pmin är större i en fyrtaktare, det huvudsakliga massflödet sker under en kortare period, översatt till fulsvenska blir det "mer distinkt avgaspuls"......

Spammar vidare......:D
 
Skillnaden mellan Pmax och Pmin är större i en fyrtaktare, det huvudsakliga massflödet sker under en kortare period, översatt till fulsvenska blir det "mer distinkt avgaspuls"......

Spammar vidare......:D

:va Tror du verkligen på det där själv?
Nu får du förklara dig bättre än så där.....
 
:va Tror du verkligen på det där själv?
Nu får du förklara dig bättre än så där.....

Nä givetvis inte varför skulle jag tro på det jag skriver, jag är ju känd som SH största mytoman och ärkespammare ...

Mäter man tryckförändringar och massflöde över tid i en avgaspipa kommer man att inte att få samma vågform i en 2-t och en 4-t. Dessa pulser är grunden till ljudet och följdaktigen får man därför olika ljudprofiler även om volym/varv/komp etc vore identiskt. Grunden till vågskillnaden beror ju på motorernas olika operationsmönster och det är där man finner svaret på trådstartarens fråga men då han skall göra sitt skolarbete med något annat än Ctrl+c avser jag inte att ge honom hela svaret serverat på ett silverfat....
 
2-takt luktar iallafall jävligt mycket bättre, en fett bestyckad 2-takt är som en frodig kvinna....(jälla vinterhelsike)...:gnissla
 
2-takt luktar iallafall jävligt mycket bättre, en fett bestyckad 2-takt är som en frodig kvinna....(jälla vinterhelsike)...:gnissla

Du ÄR i sanning svårt sjuk!!
:D

Btw, tråden... Ingen som tänkt på att avgashastigheten och trycket skiljer sig avsevärt på tvitakt och fyrtakt? Det ger upphov till ljudskillnaderna.
Om allting annat vore lika skulle man inte höra skillnad.
En fyrtaktare på 4000 skulle låta som en tvåtakt på 2000 och vice versa.

Men en tvåtaktare öppnar avgasporten när det ff är väldigt högt tryck i cylindern, ja faktiskt så har knappt förbränningen avslutats, medan fyrtaktaren hinner expandera samma volym* till det dubbla innan avgasventilen öppnar.

*vi antar att de har samma cylindervolym
 
Sänker man ljudtempot på en 2taktare i valfritt mixerprogram låter det väldigt snarlikt en 4taktare. Testa själv eller lek runt lite med tanken på hur motorerna egentligen fungerar.
 
Tjena.
Hålller på med ett skolarbete om förbränningsmotorer. Har fastnat på en litet ställe. Vad skiljer 2taktsmotorn och 4taktsmotorn ljudmässigt?
Varför skiljer det och hur.

Säkert nån kunnig som vet här ;)

thx...

Haha har du lust å langa lite fakta och tips? ska nämligen skriva mitt arbete om samma sak imån. ska vara inne på måndag:gnissla
 
Glöm inte att 4-taktaren också lider av ett insugsljud på grund av att den har ventiler som går rätt in i toppen medans tvåtaktaren andas med magen (läs vevhuset) :fakta

Insugsljudet är detsamma, skillnaden består i hur effektiv insugsljuddämparen (jo, det heter faktiskt så) är...

Hela luftburken har flera syfte, leda luften på ett bra sätt med ett minimum av virvlar, ge utrymme åt effektiva filter och dämpa ljudet från trottelöppningen...

Du jämför kanske en tvåtakts cross med en fyrtakts landsvägsmaskin och då hörs det helt olika, jämför likvärdiga maskiner så förstår du att skillnaden inte ligger i arbetssättet.

Beträffande varför avgasljudet skiljer antar jag att det har något med att förbränningsfasen på en tvåtaktare fortsätter längre efter avgasporten öppnats, hela förloppet är lite annorlunda och det är därför en tvåtakts-pipa inte fungerar på en fyrtaktare och vice versa.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top