Skojare eller blåögd? (kort historia)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Igår åkte jag och farsan iväg på en liten roadtrip till Skellefteå. Vi skulle och kika på en GSX1100 -84 som jag hade för avsikt att köpa. Såg hyfsat fin ut av annonsen att döma och herren som ägde ägde den sa på telefon att allt var i gott skick samt att den gick bra.

Annonsen

Efter en timma i bilen så var vi där. Han kom ut och visade oss runt till baksidan av huset där hojen stod. Möttes av en förfärlig syn - men vi sa inget. Hojen var skitig och jävlig, solblekt så att backspeglarna var nästan vita (svarta egentligen) och allmänt risigt skick. Jaja, kosmetiskt må ju vara hänt - hojen skulle ändå byggas om i princip från grunden. Motor, ram och tank var egentligen det som var intressant.

Vi tittar lite mer på hojen och jag kastar ett funderande öga på farsan - han skakar på huvudet. Men vi hade ju suttit i bilen och kört hit ändå, så varför inte provköra? Farsan skötte provkörningen för han ägde en likadan under 80-talet (en -81:a dock, men samma motor). Han sätter sig på hojen. Det första farsan säger "Ja, sitthöjden är då låg..." - fjädringen har i princip gått i botten - helt slut.

Vrider på nyckeln.

Blir nästan stum av det man hör. Den låter som en stenkross. Tuggar och gnager. Man skulle kunna tro det var torrkoppling på den. Lät inte helt olikt en Ducati Monster. Enda skillnaden är att Duccen låter som den ska, en rad-4:a ska inte låta så... :confused:

Nästa problem var att komma iväg. Kopplingen var så slutkörd att det inte gick att hitta dragläge, och när han hittade det så blev det kärringstopp i princip direkt. Efter många om och men kom han ut på vägen och körde en sväng runt kvarteret. Väl tillbaka frågar gubben: "Nå, hur var det?"

"Inte bra." svarar farsan.
"Jaha? Inte det?" frågar han.
"Nej. Någon har varit jävligt ond med den. Kopplingen är bara skräp, växellådan likaså. Och är det bara skräp så är det säkert samma med resten."
"Jasså, jaha. Men, ni verkar ju vara rätt händiga, det kan ni väl fixa?"

Snackade lite före provturen om att vi pysslar rätt mycket med bilar och MC.

"Jo, men inte för det priset." (16500, hade tänkt pruta till 15 eller lite mer)
"Jaha, men för hur mycket då?"
"Tar du bort ettan kanske man kan fundera på det, men det är väl knappast intressant?"
"Haha... nej..." svarar han.

Det roliga med det hela var att han redan från början sa "Jo, det har varit en del intressenter, till och med några som ringt från Stockholm som vill komma upp och se den." när jag frågade om andra intressenter.

Jag säger då det: Han kommer att skratta sig harmynt när nån jävla stackare från Stockholm kommer för att titta på den och inte har 100% motorkännedom (nog för att vem som helst skulle höra att detta var skit) och köper patrasket för fullpris. Lite små-meck hade man väl kunnat räkna med men här var väl motorbyte det enda vettiga. :rolleyes:

Ett ord av varning: Besvära er inte med den här figuren. Han var lyckligt ovetande / okunnig om situationen. Hoppas bara han har nog med insikt nu och tar bort annonsen.

Farsan sa efteråt: "Det var det värsta motorfordon jag någonsin provkört." - farsan har varit motorcyklist sedan början / mitten av 70-talet.

Last edited:
Alltid lika jävligt när det påstås i annonsen att det är i gott skick. Sedan när någon reser tom från längre håll för att kolla på det som säljs så blir man ju bara irriterad!
Bilder kan också ofta bedra.
Ärlighet varar längst?

Har också erfarit samma sak. Bilden visar en hyfsat fin hoj...kommer dit och möts av ett nästintill vrak. Känns som slöseri med tid. Inte många som öppet säger som det är i telefon, dom vill ju få objektet sålt.

Alltid lika jävligt när det påstås i annonsen att det är i gott skick. Sedan när någon reser tom från längre håll för att kolla på det som säljs så blir man ju bara irriterad!
Bilder kan också ofta bedra.
Ärlighet varar längst?

Ja, fy fan. Var inte speciellt störd just då men man har ju både blivit både lurad och spottad i ansiktet och sedan fått betala för kalaset. Även om bilden var missvisande så hade jag kunnat ha överseende - men maskinen som sådan (motorn) skulle ju kunna rasa när som helst - trots att han med varma ord beskrev hur bra den var.

Har också erfarit samma sak. Bilden visar en hyfsat fin hoj...kommer dit och möts av ett nästintill vrak. Känns som slöseri med tid. Inte många som öppet säger som det är i telefon, dom vill ju få objektet sålt.

Verkar som det...

Sen tycktes inte gubben vara någon "riktig" motorcyklist. Han körde MC, men inget mer.

Passade på att anmäla annonsen som oseriös till Blocket. Andra ska inte behöva ödsla tid och pengar på sån här skit. Räcker med att jag och kanske några andra gjort det.

Om den var sa risig som du beskriver den, sa bor den val inte gott igenom besiktningen u.a? :) Kollade ni pa papren?Sedan gatt tva somrar, nar da? haha....han maste ju ha kort riktigt langt pa de tva aren....:P

Jag har annars en GSX 1100 -84 till salu. Skicket är sådär, saknar underkåpan samt vänster sidokåpa. Höger backspegel är avbruten (trillade in i en rabatt när den stod parkerad...). Som dom flesta gamla hojar dra den lite olja. Gått dryga 6600 mil. Växellådan är betydligt bättre än den du beskrev. PM:a om du är intresserad. Dock finns denna i Gbg, lite långt för dej kanske...

För att hålla mig lite mer inom tråden, jag skulle ha skitsvårt att ljuga om skicket på nåt jag säljer. Folk är inte dumma, berättar man vilket skick objektet verkligen är i kommer bara dom som verkligen är intresserade och kollar. Då slipper man hoppas att nån som kommer ska tro att hojen är i bättre skick än vad den faktiskt är...
Men som du säger, han kan ju vart blåögd oxå...

Om den var sa risig som du beskriver den, sa bor den val inte gott igenom besiktningen u.a? :) Kollade ni pa papren?Sedan gatt tva somrar, nar da? haha....han maste ju ha kort riktigt langt pa de tva aren....:P

Frågan är väl när besiktningen gjordes. Den måste ju ha rasat ihop senaste tiden om den gått från fullgod till vrak. Av hans historia att döma så hade han inte kört speciellt mycket dom senaste två åren, 100-200 mil kanske, vilket gör det hela ännu konstigare. :rolleyes:

Pappren orkade vi inte besvära oss med, för oavsett vad som stod så löstes inte de maskinella problemen. :död

Jag har annars en GSX 1100 -84 till salu. Skicket är sådär, saknar underkåpan samt vänster sidokåpa. Höger backspegel är avbruten (trillade in i en rabatt när den stod parkerad...). Som dom flesta gamla hojar dra den lite olja. Gått dryga 6600 mil. Växellådan är betydligt bättre än den du beskrev. PM:a om du är intresserad. Dock finns denna i Gbg, lite långt för dej kanske...

För att hålla mig lite mer inom tråden, jag skulle ha skitsvårt att ljuga om skicket på nåt jag säljer. Folk är inte dumma, berättar man vilket skick objektet verkligen är i kommer bara dom som verkligen är intresserade och kollar. Då slipper man hoppas att nån som kommer ska tro att hojen är i bättre skick än vad den faktiskt är...
Men som du säger, han kan ju vart blåögd oxå...

Allt går att lösa. Är priset rätt och den är i vettigt skick så kanske man flyger ner och kör hem den. Jag skickar ett PM. :tummenupp

Jag skulle också ha skitsvårt att ljuga om något. Sålt en hel del saker till USA och Japan själv och även fast dom aldrig skulle kunna göra något mot mig direkt, så har jag ju en skyldighet att uppge korrekt information om varan. Gör jag inte det så skiter jag ju i eget bo. Man blir ju uthängd som tjuv.

Blåögd var han säkert, men om han var så blåögd. Farsan tyckte "Gubben kan ju inte både vara döv och blind...".

Last edited:
Har åkt karlstad-haparanda och tittat på ett lik(spårade inte,3cm off,stod utan vatten och olja,när vi fyllde så rann det ut)men måste ge fotografen cred,såg bra ut på bild.

Blev en pizza och hem,med km.avg.(min var på rep.så åkte med hyrbil)så gick resan på 4500 men fick se högakustenbron,tyckte ändå inte det var värt det.

Det var nästan så jag ville ta med den ändå med tanke på resvägen och det var nog vad säljaren trodde skulle hända med.

Henrik

Har åkt karlstad-haparanda och tittat på ett lik(spårade inte,3cm off,stod utan vatten och olja,när vi fyllde så rann det ut)men måste ge fotografen cred,såg bra ut på bild.

Blev en pizza och hem,med km.avg.(min var på rep.så åkte med hyrbil)så gick resan på 4500 men fick se högakustenbron,tyckte ändå inte det var värt det.

Det var nästan så jag ville ta med den ändå med tanke på resvägen och det var nog vad säljaren trodde skulle hända med.

Henrik

:huvet

Vad ska man säga? :gnissla

Du fick då i alla fall en pizza. Vi åt en glass på Statoil...

Det är ju en sak om säljaren inte förstår vilket jävla skräpskick hojen är i. Men om man fullt medvetet ljuger om att skicket är kanon och spekulanten åker x antal timmar för att kolla. Så skulle man bli arg på säljaren.. Jag känner mig elak om jag säljer något som är i dåligt skick och köparen inte märker det. Som sagt ärlighet varar längst!

Det är ju en sak om säljaren inte förstår vilket jävla skräpskick hojen är i. Men om man fullt medvetet ljuger om att skicket är kanon och spekulanten åker x antal timmar för att kolla. Så skulle man bli arg på säljaren.. Jag känner mig elak om jag säljer något som är i dåligt skick och köparen inte märker det. Som sagt ärlighet varar längst!

Precis.

Han sa aldrig att den var i kanonskick, men han sa fullgott skick. Det tycker jag är skäl nog att bli förbannad, speciellt då den såg ut som den gjorde... :mad:

Jep och om motorras var nära, så va skulle du med hojen då?:)
Likabra kunnat köpa en motor och bygga en ny hoj från scratch, typ.:P

Precis, står ju bes. utan anm. i annonsen.

kan den då verkligen ha varit SÅÅÅÅ dålig?, eller förväntar ni er att en gammal oljekyld surgixer ska gå mjukt och fint ?

kan den då verkligen ha varit SÅÅÅÅ dålig?, eller förväntar ni er att en gammal oljekyld surgixer ska gå mjukt och fint ?

Nej, man kan inte förvänta sig att en så pass gammal motorcykel ska vara i toppskick. Men om man läser hur TS har gått till väga innan han åkte och kollade så är det ju klart att man blir besviken/arg..

Jag vet inte men jag har inte hört en enda 80-tals hoj, varesig en Kawa Z1000, en Honda CB1100 eller en Suzuki GSX1100 låta som ett tröskverk på tomgång. Alla tre hojar har i princip samma motor och jag har aldrig hört en som låter på det här viset. Dom ska surra fint och gå väldigt mjukt. Denna knackade och levde om och gick extremt ojämnt. Motorn var inte varmast men det gör ju inte att kopplingen och växellådan är hel.

Jag förväntar mig att den ska gå bra, varken mer eller mindre. Prestanda över hela spektrat utan dess like är inte det jag är ute efter, utan bara en bra och pålitlig motor. En rak-4 ska i princip vara skottsäker om du sköter om den. Att få ut lika många mil ur en sån som du får ut ur en bil är inte konstigt, förutsatt att du sköter om den.

Och ja - den var så dålig.

Den kan väl mycket väl vara så risig som det sägs och gått igenom utan anmärkning. Besiktningen skiter väl i om motorn låter illa och rasar runt hörnet. Besiktningen kollar trafiksäkerheten, inte skicket på motorn. Eller har jag missuppfattat allt :confused:

Den kan väl mycket väl vara så risig som det sägs och gått igenom utan anmärkning. Besiktningen skiter väl i om motorn låter illa och rasar runt hörnet. Besiktningen kollar trafiksäkerheten, inte skicket på motorn. Eller har jag missuppfattat allt :confused:

Så länge inte skiten går så risigt och ojämt att den blir trafikfarlig och oljan och vattnet håller sig på insidan är den enligt asb helt ok.

Henrik

Korrekt, så länge motorn inte sprutar olja och lägger en dimma värd militärens rökgranater bakomsig så skiter de i skicket som så.

Bah! För långsam idag igen...!

Last edited:

Yupp, förra gången min 125-scooter skulle bes så hade jag förgasarkrångel och den gick som skit, den dog ibland för att sedan komma till liv igen 5 sek senare. De klagade bara på halvljuset :tummenupp

Jag tycker att länken till annonsen bör tas bort! Att snacka sånt här rent allmänt tycker jag är ok men att hänga ut en viss annons är inte snyggt.

Det är möjligt att just den här hojen är skitdålig men som exempel var det i KTM660 tråden någon som hängde ut en 660 som skulle vara skitusel och inte värd ett ruttet lingon. Två dagar senare så dyker en annan kille upp i tråden och har köpt exakt den hojen och tyckte inte den var dålig alls.

Summa sumarum så har folk ganska olika referenser angående hur skicket på en beggad MC ska vara. Och dessutom kan sånt här smutskastande av en annons göra att en säljare måste dumpa en bra hoj till ett alldeles för lågt pris.

Ren hypotetiskt kan ju någon som vill pruta hårt på en viss MC starta en sådan här smutskastartråd för att hålla undan andra köpare. MC-kretsarna i norrland är ju ganska begränsade trots allt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph