Skoda Octavia 1,9 TDI kombi. Köptips?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har velat lite fram och tillbaka angående vilken bil jag ska, och nu har jag snöat in lite på Skoda Octavia 1,9 TDI kombi eftersom det verkar vara mycket bil för pengarna och den är dessutom snål. Billigare än Passaten med samma motor.
Finns här någon som har erfarenhet av dessa bilar? Pris runt 35000:-. Finns ju 99:or som ligger 10000:- under t.ex. 01:orna, men vad skiljer egentligen? Det är den på 110 hästar och manuell låda jag har fastnat för. Fått för mig att den är något snålare än 90-hästaren och kanske lite roligare också?

Något man ska hålla utkik efter när jag åker och kollar på en sådan bil? Tips?
Ska jag välja en -98 eller -99 eller är det värd de extra pengarna att köpa en -01 eller -02?

En undran till: i annonserna skriver vissa TD och andra TDI. Är det same shit, different name eller skiljer något?

Så ni som har erfarenhet av dessa, skriv på! :)

Last edited:
Åh fan. Vet att en polare hade en Skoda Felicia -01 för ett par år sedan och den skrothögen hade ingen servo. Rostade som fan gjorde den också.

Ska väl vara hyfsat driftsäker. Till nackdelarna hör att inredningen är rätt så plastig och att de kan rosta ganska friskt om jag inte missminner mig.

Det är väl ingen större skillnad i förbrukning på 110hk och 90hk motorerna. Så satsa på 110hk. Den blir lite trevligare vid omkörning och om man ska dra släp och såna saker.

Jag hade en Audi A4 1.9TDi 110hk och den låg på en förbrukning på kring 0,5-0,6 l/mil vid blandad körning utan att man behövde anstränga sig. Om man drog ett tungt släp eller låg och marschade kring 140kmh så drog den ca 0,7 l/mil. Som mest vig landsvägskörning så plågade jag ner den till kring 0,4 l/mil. Det var inga större mekaniska problem med motorn i den bilen så vitt jag kommer ihåg.

Att jämföra Octavia med Passat är inte riktigt rättvist. Octavia bygger på samma bottenplatta som bland annat VW Bora (Jettans efterföljare) och VW Golf IV.

Är det någon som skrivit "TD" så har de missat en bokstav. Octavia har bara funnits med TDI-motor.

Eller ja, i viss mån så har den funnits med SDI-motor. Men om de ens har sålts i Sverige så har den sålts i ett väldigt litet antal. SDI-motorn lär vara ganska soppasnål. Men i och med att den saknar turbo så är den hyfsat slö. En 1,9SDI i Octavian ger bara ca 67hk. Så undvik den om du skulle snubbla över någon sån.

Det är ingen större skillnad på en Octavia mellan 98-99 och 01-02. Det är mest bara lite utseendemässiga skillnader (som kom -00), för båda tillhör samma modellgeneration. Det ska vara om de efter -00 t.ex. har ett något bättre rostskydd eller något sånt som skulle göra det motiverat att köpa en sån. 2004 kom den nya generationen av Octavia.

Åh fan. Vet att en polare hade en Skoda Felicia -01 för ett par år sedan och den skrothögen hade ingen servo. Rostade som fan gjorde den också.

Hmm, där ser man. Det står iallafall "servostyrning" i de flesta Octaviaannonserna från bilhandlare på Blocket. Skulle kanske vara lite uppmärksam på rosten då.

Ska väl vara hyfsat driftsäker. Till nackdelarna hör att inredningen är rätt så plastig och att de kan rosta ganska friskt om jag inte missminner mig.

Det är väl ingen större skillnad i förbrukning på 110hk och 90hk motorerna. Så satsa på 110hk. Den blir lite trevligare vid omkörning och om man ska dra släp och såna saker.

Jag hade en Audi A4 1.9TDi 110hk och den låg på en förbrukning på kring 0,5-0,6 l/mil vid blandad körning utan att man behövde anstränga sig. Om man drog ett tungt släp eller låg och marschade kring 140kmh så drog den ca 0,7 l/mil. Som mest vig landsvägskörning så plågade jag ner den till kring 0,4 l/mil. Det var inga större mekaniska problem med motorn i den bilen så vitt jag kommer ihåg.

Att jämföra Octavia med Passat är inte riktigt rättvist. Octavia bygger på samma bottenplatta som bland annat VW Bora (Jettans efterföljare) och VW Golf IV.

Är det någon som skrivit "TD" så har de missat en bokstav. Octavia har bara funnits med TDI-motor.

Eller ja, i viss mån så har den funnits med SDI-motor. Men om de ens har sålts i Sverige så har den sålts i ett väldigt litet antal. SDI-motorn lär vara ganska soppasnål. Men i och med att den saknar turbo så är den hyfsat slö. En 1,9SDI i Octavian ger bara ca 67hk. Så undvik den om du skulle snubbla över någon sån.

Det är ingen större skillnad på en Octavia mellan 98-99 och 01-02. Det är mest bara lite utseendemässiga skillnader (som kom -00), för båda tillhör samma modellgeneration. Det ska vara om de efter -00 t.ex. har ett något bättre rostskydd eller något sånt som skulle göra det motiverat att köpa en sån. 2004 kom den nya generationen av Octavia.

Riktigt utförligt svar. Man tackar :tummenupp Låter som det hade varit perfekt med 110-hästaren. Och kanske en KCR-box på det. Eller från Dieseltrim. Förbrukningen sägs ju inte öka, snarare minska. Så varför inte :)

Att lite överhäng bak kan göra så mycket på storleksintrycket. Chassit ser ju ut att vara i en storleksklass över golfen. Men då är det ju beprövade grejor iallafall. Det är inte fel.

Hehe, så det finns dieselbilar utan turbo som inte är tillverkade på 80-talet? :näsblod

Hittade en -02:a och den är mycket snyggare än de -99:orna jag sett. Snygghet gör iofs ingenting på förbrukningen och driftsäkerheten, men ändå :D Om man nu kan säga att en Skoda är snygg. Ser helt OK ut iallafall.

Verkar ju som detta är ett bra val om man skiter i att den inte står bmw eller nåt på bilen och bara går på att den ska vara billig i drift, billig i inköp, hyfsade reservdelspriser och vettig försäkring. Samt kunna lasta lite. En 110-hästars Octavia 1,9 TDI kombi. Gött. Angående att dieselbilarna är dyra i skatt så sparar jag på det hur jag än gör. Blir 1700 pendlingsmil om året och bara på pendlingen har jag sparat in 2000:- på ett år om jag räknar med skatten i kalkylen. Sen kör jag 1500-2000 mil privat också. Fina tusenlappar att spara och lägga på hojen istället :)

Kolla lådan och koppling efter missljud,min bror har en octavia -98 som andra bil, Enl VAG verkstaden som lagade hans så var det vanligt med lådras på årsmodeller runt 1998-2000.

Kolla lådan och koppling efter missljud,min bror har en octavia -98 som andra bil, Enl VAG verkstaden som lagade hans så var det vanligt med lådras på årsmodeller runt 1998-2000.

Ahaa, gött att veta. Tackar :tummenupp Sånt som kan bli dyrt.

Nu är det stor beslutsvånda här på västkusten... vetefan vad som är vettigt.
Hittat t.ex. Audi A4 Avant 1,9 TDI -97 som gått 29000 mil för 25000:- och kanske lite prut på det.
Har även hittat Skoda Octavia 1,9 TDI -02 som gått 23000 mil för 35000:- och kanske kanske lite prut där också.

Skodan är lättare än Audin (runt 300 kg om jag minns rätt) och verkar därför dra lite mindre sås jämfört med Audin och Passaterna. Att Skodan är byggt på en mindre platta gör mig ingenting eftersom den verkar vara ganska rymlig ändå. Skodan måste ju vara billigare med reservdelar och försäkring också?

Så, Skodan har gått 6000 mil mindre, är 5 år nyare, drar något mindre soppa men kostar 10000:- mer. Är det vettigt att lägga 10000:- extra för Skodan?

Ahaa, gött att veta. Tackar :tummenupp Sånt som kan bli dyrt.

Nu är det stor beslutsvånda här på västkusten... vetefan vad som är vettigt.
Hittat t.ex. Audi A4 Avant 1,9 TDI -97 som gått 29000 mil för 25000:- och kanske lite prut på det.
Har även hittat Skoda Octavia 1,9 TDI -02 som gått 23000 mil för 35000:- och kanske kanske lite prut där också.

Skodan är lättare än Audin (runt 300 kg om jag minns rätt) och verkar därför dra lite mindre sås jämfört med Audin och Passaterna. Att Skodan är byggt på en mindre platta gör mig ingenting eftersom den verkar vara ganska rymlig ändå. Skodan måste ju vara billigare med reservdelar och försäkring också?

Så, Skodan har gått 6000 mil mindre, är 5 år nyare, drar något mindre soppa men kostar 10000:- mer. Är det vettigt att lägga 10000:- extra för Skodan?
Nu kommer jag inte ihåg exakt vilka årsmodeller det gäller... Men på ett par årsmodeller av A4 där innan millennieskiftet så tuggade de i sig ganska så friskt med delar i framvagnen. Länkarmar och grejer som bara höll 4-5000mil mellan bytena.

Hur är det med kamremsbyten på bilarna i fråga? Har för mig att det är vid var 12000e mil på de där motorerna. Alltså ska det ha varit bytt för ett bra tag sedan på Audin och snart vara dags för det på Skodan. Och det kostar sina modiga tusenlappar att lämna in bilen för det. Har för mig att det handlar om ca 10-12000kr på märkesverkstad för den servicen, kanske ett par tusenlappar billigare om man hittar någon annan bra verkstad. Men skulle kamremmen gå av så handlar det om stora pengar innan motorn är i fungerande skick igen (jag hade en Golf 1,9TD 75hk -93 som kamremmen gick av på, enbart motorrenoveraren ville ha 8000kr då, för ca tio år sedan).

Framvagn har alltid varit svag på Audi och Passat ,likadant med klimatanläggningen ,antingen snorkallt eller för varmt.

Så är det bara.

Felicia är en snålbil - man ska vara glad att ratt och hjul följer med som standard :D

Jag har haft en 04:ans Octavia (130hk 1.9 TDI). Var aldrig något problem med den bilen, inte ens en trasig glödlampa under det 1,5 år den fanns i familjens ägo. Dock så var detta runt 05-07 nångång, så den var ju tämligen ny, fast en riktig långmilare med drygt 12000 mil redan när den köptes.

Sexväxlad låda, farthållare och färddator som standard, samt en väl fungerande klimatanläggning. Alla sådana detaljer känns igen i VW- och Audi jag haft senare. Det enda jag inte var nöjd med, var lacken, som kändes lite enkel och billig (en ful nyans av mellanblått), fast den höll ändå bra ytfinish.

Last edited:

5 år är rätt många år på en bil i snö, salt och regn.
Även om det är vettigt rostskydd i Audin så tar de stryk oavsett av tidens tand.

Kolla när remmen är bytt på Skodan, en prissättningsfaktor, helt klart.

Köpte en skoda Octavia 99:a för 2 veckor sedan med 90 hk TDI. går fint men satsa på 110 hk, våran är bra trött. Fördelen med Skoda är att delar och reparationer är billigare en på audi\wv.

Köpte en skoda Octavia 99:a för 2 veckor sedan med 90 hk TDI. går fint men satsa på 110 hk, våran är bra trött. Fördelen med Skoda är att delar och reparationer är billigare en på audi\wv.

Har en 1.9 tdi i jobbet kört ca 15 tusen mil på 3 år med den. Dock är det 4x4 på den. Ligger på ca 6.1 i snitt. Tycker det är en väldigt bekväm bil att köra. Den jag har är en -05 men den gamla modellen. Tror inte det skiljer jättemycket. Ingen rost på den än så länge. Har inte varit några saker som gått i sönder heller.

Är så nöjd att jag privat skaffat en octavia nya modellen och en fabia som andrabil.

/Mheel

Tackar för alla svar :tummenupp Octavian verkar vara en jäkligt bra bil. Kollade förresten på http://www.bilsmart.se på besiktningsstatistik för Passat och A4 och det var ingen munter syn. Octavian klarade sig mycket bättre.

Någon som har erfarenhet av Citroën C5 kombi med 2,0 litersdieseln? De första modellerna, dvs. -01-03? Jag gillar Citroën och de är hemskt rymliga och ganska snåla.

Renault Mégane 1,9 DCi kombi -01-02 då? Den verkar också ganska vettig.

Brorsan har en Octavia Kombi -99, visserligen bensinare men.
Den har jag kuskat med ganska många mil när min bil stått på service (:gnissla)
Tror den har gått cirka 17k mil och enda rosten värd att nämna var på bakluckan, men det är inte direkt jobbigt eller dyrt att byta baklucka om man är skitpetig med utseendet (i en skoda, right...)

Den är inte rolig
Den är inte snygg
Den är inte bekväm, men man överlever.

MEN!
Jag som kör pansartysk till vardags har grinat av lycka varje gång den ska tankas. Brorsan som är en av världens absolut snålaste människor har förvisso fällt en tår när han köpt delar. Men han kan byta bromsar runt om till samma pris som jag byter ena sidan fram.

Hade det inte varit för att jag kör så många mil att jag prioriterar farthållare, lite komfort och förmågan att kunna göra en omkörning på mindre än en kvart så hade jag helt klart investerat i en. Även om de gått upp i pris de senaste åren. Han köpte sin 99a för cirka 25k för 2-3år sedan.

Såja, bil köpt! :banana
Blev en väldigt fräsch silvermetallic Skoda Octavia 1,9 TDi kombi från -99! Gjorde nog ett riktigt bra klipp... de -99:orna som ligger på Blocket har gått 26000 mil och uppåt och några har kamremsbyte i antågande (VAG här i Halmstad vill ha 11500:- för bytet + vattenpumpsbyte) och de kostar runt 30000:-. Den jag köpte ikväll fick ny kamrem och pump vid 19000 mil och den har nu gått "endast" 21900 mil så jag har 9000 mil kvar på rem och pump. Nästan nya sommardäck och nästan nya vinterdäck och jag gav 22000:- :banana :banana Som hittat föffan!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park