Skit i luftburken gsx 750

inzuma

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2016
Ort
Ekerö
Hoj
suzuki gsx 750 inzuma 1999, yamaha wr400f 1999
tja! köpte en gsx 750 99 igår, fin hoj och rolig att köra :D ! Den hadde ingen bakskärm när jag körde hem den och luftfiltret (http://www.wemoto.com/parts/picture/ms-98s465/) sitter precis bakom bakdäcket. Dom sista kilometrarna hem till mig är det grusväg så när jag tog bort luftfiltret för att göra rent det var det grus och sand i botten av det. I luftburken bakom filtret var det lite olja som jag antar kommer från vevhusventilationen, men när jag tog en trasa för att torka ur det så var det brunt smuts i :gråta Antar att filtret släppt igenom lite som fastnat i oljan. Den startar fortfarande lätt och går bra. Kan motorn ha tagit skada och ska man olja dessa luftfilter? Har gjort en tillfällig skärm som skyddar luftfiltret.
 
Last edited:
Hej och grattis till hojköpet! Der är omöjligt att uttala sig om huruvida motorn tagit skada, men risken för att nån misskött den finns ju om det ser ut som du beskriver (finns iofs annars också, i synnerhet gällande en hoj som varit med i sjutton år).

När jag köper hoj så byter jag alltid olja och filter, det tycker jag du skall kosta på dig och din nya pärla också! Kolla oljan när du byter, och fråga säljaren när han bytte senast samt vilken olja han använde - brukar vara en indikation på om hojen är omhändertagen.

Låter också som en god idé att sätta nåt som skyddar mot nytt grussprut. Lycka till:tummenupp
 
Last edited:
Tack! Han som ägde den innan hade gjort ett motorbyte 1v innan jag köpte den (finns "bevis" på hans insta :tummenupp). Så han lär ju ha buskört den lite, den nya motorn ser jävligt fräsh ut så man får ju hoppas att han inte hann köra med den så mycket. Han påstod att han körde med motul helsyntet så det är väll ett bra tecken!
 
Ingen olja i original filter men kolla tätytor noga för där kan de läcka in skit.
 
låter som en bra idé! ska nog plocka in luftburken imorgon. Ska nog checka kompen också. Kan inte hitta hur många bars. Vet nån?
 
finns det några andra tips på vad man kan göra för att se om cylendrarna eller kolvarna tagit skada utan att riva toppen?:va
 
finns det några andra tips på vad man kan göra för att se om cylendrarna eller kolvarna tagit skada utan att riva toppen?:va

Kolla komp och kika i loppet med en fiberkamera är nog det jag kommer på. Fiberkamera känns ändå ganska onödigt när kompet är bra.
 
låter som en bra idé! ska nog plocka in luftburken imorgon. Ska nog checka kompen också. Kan inte hitta hur många bars. Vet nån?

Om det är samma motor och spec som i min säger verkstadshandboken 10-15 kg/cm2. Max diff mellan högsta och lägsta mellan cylindrarna är 2kg/cm2.

Det är sällan kliniskt rent i luftburken. Dels olja från vevhuset som du säger och sen sitter en dränering som det går lite ofiltrerad luft i.
Hittade en Inazuma på Blocket som ska demonteras. Se om du kan ta innerskärmen från den. Då sparar du massa rengöring av svåråtkomliga ställen.
Men som någon nämnde tidigare, byt alla vätskor och filter när du får hem en ny hoj. Gör sånt som du misstänker inte är gjort av tidigare ägare, T.ex inte många som orkar rengöra och smörja upp styrlagrena vart annat år som är rekommenderat. Det fick jag erfara. Införskaffade en 00:a i våras. Tyckte den var lite svårkörd och svår att hantera i framförallt låga farter. Efter en del felsökningar, däckbyte mm så rev jag ner styrlagret. Det SATT FAST! Fettet hade stelnat till stearin.
...men grattis till en trevlig och lättmekad hoj :tummenupp
 
Last edited:
alright alright! Ska checka o smörja lager+länkar o lösa lite skärmar. Tack för svaren hörni :tuttar
 
finns det några andra tips på vad man kan göra för att se om cylendrarna eller kolvarna tagit skada utan att riva toppen?:va

Om det i alla fall satt ett luftfilter i så kan det knappt ha gjort varken till eller ifrån med det du körde och det finns ingen anledning att öppna motorn eller liknande. Gör rent luftburken ordentligt och gasa och var glad.

Om man ser att det finns tendens att det smiter igenom skit i ett filteranlägg är det bara att klistra fast filtret med flänstätning eller t.o.m kontaktlim som en extra säkerhet. Ett skitigt filter betyder oftast inte att det är sämre på att rena luften utan precis tvärtom. Filtret kan du återanvända men sug av det ordenligt från utsidan med en dammsugare så är det nästan som nytt igen.
 
Har antagligen suttit o oroat mig i onödan men blir lätt så när jag köper ny hojj
 
Man blir faktiskt mörkrädd om man fettar in insuget efter filter bara som koll om de fastnar grus i fettet (test av filter). På min KTM 990 åker de igenom lite grusdamm genom org pappfilter. De läcker garanterat inte vid tätytor. Bäst hitintills är skumfilter med olja i. Jag har varit förespråkare för KN filter men inte numera då de far igenom grustag genom dem i mina tester och övriga ober tester världen över.
 
Ja KN filter är för tunna så mycket skit går rakt igenom. Det ser man redan om man tittar genom ett K/N filter. Föredrar också skumfilter med olja.
 
Skriver i denna tråd igen då mitt problem kvarstår. Förut trodde jag att filtret/luftboxen läckte igenom skit men det visar sig komma från vevhusventilationen. Antar att det är sot och torkad olja. Jag har rengjort slangen som sitter mellan vevhusventilationen och luftboxen, den var inte igensatt men hade mycket av samma bruna klumpar som kommer ut i luftburken.
Anslutningen i luftburken för vevhusventilationen går inte direkt ut i resten av luftburken utan verkar ha en egen sluten avdelning i luftburken, förutom en liten springa där skiten tar sig igenom.
Jag har bytt motorolja regelbundet och det gjorde förra ägaren också.
Vad orsakar smutsen från motorn och är det viktigt att åtgärda? det kommer ju trots allt från motorn. Och varför i helvete går vevhusventilationen ut i en nästan sluten avdelning, är den lilla springan (inte mer än 1 mm) tillräcklig för ventilation?
 
Last edited:
Bruna köupar kan vara kondesvatten som nlandat med oöja.
Mesta skiten lär väl komma från den gamla motorn ?
Bytt morot för en vecka sefan.
 
Bruna köupar kan vara kondesvatten som nlandat med oöja.
Mesta skiten lär väl komma från den gamla motorn ?
Bytt morot för en vecka sefan.
Mycket möjligt!

- - - Updated - - -

Sluta noja! :näsblod Ut och kör hojen efter att du kollat att luftburken inte läcker förbi filtret samt att vevhusventilationen sitter som den ska enligt manualen.
Följer nog dit råd
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top