Skinnställ - Vinterinfettning - matt nyans

martin1000cc

Gixxxer Power!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
No bike at this time...
Har någon bra tips på ett läderfett eller olja till ett Berik skinnställ? det är väl skit i samma vilket märke man har men ändå...
Såg på en annan tråd att folk använde Biltemas, e de nå bra eller bara billigt skit?

Finns det något fett som stannar matt i nyansen efter infettning eller e det bara en orealistisk önskan? Tips någon?

Billigt och enkelt: Ekol skinnolja. Används främst inom hästbranschen, men rekommenderades till mig av MC-varuhuset. Fungerar utmärkt och är mycket lätt att smörja in med svamp då det har konsistensen som varm motorolja. Gör bara inte misstaget jag gjorde och köp av MC-handlaren. Samma olja kostar mindre än hälften i hästbutikerna.

Har inte testat själv men jag kan nog tänka mig att biltemas är minst lika bra som många andra.

Har använt upp en hel flaska biltemaolja denna säsong (ca 6 inoljningar) och tycker det är helt superbra! 40kr flaskan!

använde även biltemas lädertvål på flaska nu när jag tvätta stället sist, minst lika bra!

Det är Ekol som tillverkar Biltemas läderolja, så det spelar ingen roll vilken av dessa ni köper.

/J

Det är Ekol som tillverkar Biltemas läderolja, så det spelar ingen roll vilken av dessa ni köper.

/J

Biltema har 3 lädervårdsprodukter. En rengörande, en impregnerande och en läderbalsam. Är det nödvändigt att använda allihopa eller vilken ska man använda?

Biltema har 3 lädervårdsprodukter. En rengörande, en impregnerande och en läderbalsam. Är det nödvändigt att använda allihopa eller vilken ska man använda?

Jag har bara tvättat stället med svamp lite tvål och ljummet vatten om det varit smutsigt, sedan smort det torkade stället med fett eller olja.

Jag använde dessa, Funkar hur bra somhelst,
1: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=91378

2: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=91382

Både tvålen o balsamen är färg och luktfria.
Har ett Vit Berik-ställ och jag märkte ingen missfärgning.

Edit: fixade länken.

Såg inlägget i den andra tråden :hihi

Lädertvålen är bara till för rengöring va? Isf kan man byta ut den mot tvål och vatten och sedan ta läderbalsam på det.

Såg inlägget i den andra tråden :hihi

Lädertvålen är bara till för rengöring va? Isf kan man byta ut den mot tvål och vatten och sedan ta läderbalsam på det.

Det kan du göra om du nu tycker 45 spänn e för dyrt.

första gången jag rengjorde mitt ställ använde jag en mild, parfymfri tvål o vatten.

sen gned jag in stället med barnolja, funkade bra det med.

Det kan du göra om du nu tycker 45 spänn e för dyrt.

första gången jag rengjorde mitt ställ använde jag en mild, parfymfri tvål o vatten.

sen gned jag in stället med barnolja, funkade bra det med.

Finns många sätt...

Jag tänkte ta ekol olja och läderbalsam, tror det blir bra

hur viktigt är det egentligen att smörja in stället? Jag köpte nytt skinnställ ny i höstrean och har använt det kanske... 3 gånger. Behöver jag smörja in det ändå nu i vinter för att det inte ska torka?

hur viktigt är det egentligen att smörja in stället? Jag köpte nytt skinnställ ny i höstrean och har använt det kanske... 3 gånger. Behöver jag smörja in det ändå nu i vinter för att det inte ska torka?
Du behöver inte smörja in det alls egentligen.
Dock ökar du livslängden på stället och får smidighet och viss regnavstötning på köpet genom att göra det kontinuerligt.
Gäller egentligen alla prylar du har som är i skinn.

Det är definitivt inte fel att göra det nu. Även om du bara använt det 3 ggr kan det ju ha hängt i butiken i åratal. Men det är definitivt ingen panik att få det gjort. Se det som en kontemplatorisk förberedelse inför sommaren. Det är så underbart att få ta första turen på våren med utrustning och hoj i toppskick. :tummenupp

Förblir skinnet matt med Ekol läderolja?
Om inte, kan någon rekommendera en produkt som ger matt utseende. Finns ju faktiskt inget "billigare" än blankt läder, fult enligt mig :)

Back