Skinnställ - Vinterinfettning - matt nyans

Använd lädertvål, fukta en svamp och gnugga på tvålen. Sen är det bara börja gnida! Rengör vårdar och den räcker läääänge! Funkar bra på mitt matta ställ, blir inte blankt.

Tackar, det finns Ekol lädertvål i hästbutiker, ska kolla upp det.
Vet du om det ger ett hyfsat skydd ifall man råkar ut för en regnskur?

Kan varmt rekommendera Gliptones produkter. Efter att ha läst om dem på div bilforum där folk lovordade produkterna började jag först använda dem till läderklädseln i bilen (det är samma produkter som bl.a. Rolls Royce och Ferrari använder sig av) med fantastiskt resultat. Blir den där riktigt matta känslan som när lädret är helt nytt och gör lädret mjukt och smidigt. Dessutom doftar det riktigt gott av nytt läder efteråt.

Till skinnstället använder jag deras speciella conditioner med impregnering och resultatet är även där helt fantastiskt bra.

Tyvärr är produkterna lite svåra att få tag på. Jag köpte först av en bilsadelmakare i Partille och sedan via gliptonebutiken.se som dessvärre verkar vara nedlagd, men det går att beställa från flera webbutiker i England, även om frakten blir lite dyrare då.

Se http://www.liquidleather.com/car-shop.html

De produkter du behöver till skinnstället är GT12 Gentle Cleaner samt GT13 Conditioner & Waterproofer. Vill man använda det till bilen eller skinnsoffan hemma ersätter man bara GT13 med GT11 som är samma produkt utan impregneringsmedel.

Tackar, det finns Ekol lädertvål i hästbutiker, ska kolla upp det.
Vet du om det ger ett hyfsat skydd ifall man råkar ut för en regnskur?

Ja absolut, efter tvätt torkar du av resterna, och kvar blir en lite fet vattenavstötande yta! Har själv fått tippset om att använda lädertvål av hästfolk.

Kollade min det är Ekol lädertvål, kostar inte heller många kronor jämfört med andra dyra produkter!

Last edited:
Smorde in hela hela skinnstället, bootsen och handskarna idag, tog väl 1 timme, pust vad jobbigt det var men jag smorde in det med mink läderolja eller nåt, bryr mig egentligen inte om det står biltema, bästa läderputs och bla bla, så länge skinnstället drar nytta av det så tar jag vad som helst :) Ska iallafall låta stället hänga och dra i sig fettet för nu är den matt och sen när första hojturen kommer så putsar jag bort det fett som kladdar :tummenupp

Enligt tråden är det annars Ekol som gör Biltemas läderolja samt tvål. Hästfolket påstår även att oljan gör lädret matt men vi får se, i annat fall finns det där supermedlet CFr snackar om.

Aquaman: jo, jag tror det mesta funkar men putsa den inte blank bara :)

Verkar som det kan bli ett dyrt lapptäcke det där... Bra sätt för mc butiken att säkra upp framtid beställningar på ställ nu när kraschstatistiken ligger i idé :tummenupp

Använd inte Ekol läderolja, sömmarna kan ruttna.

http://www.laget.se/KSNH/1774-gastbok-sida-2.html

Lädret blir jättemjukt och följsamt av och alla tränsen ser verkligen nya ut, det går inte ens att jämföra med EKOL! Ekol ska ni akta er för, det förstör sömmarna.

http://lojsaneriksson.blogg.se/2011/february/bristande-uppdatering.html

Jag har någon gång också hört att det fräter upp sömmarna.... i såväl sadlar som träns och selar. Det är bra för lädret men inte för sömmarna. Vet inte hur stor sanningshalt det är i det men jag har iaf hört det någon gång av någon.

Enligt sadelmakare kan sömmar lossna om man har använt Ekol. Hon berättade om en undersökning som gjorts om det och det visade sig att Ekol i kombination med svett gör att sömmarna börjar ruttna.

http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-567301.html

Rekommenderas till dig som har tålamod och vill få ett bra resultat. Ska inte användas på sömmar.

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=820357

Här finns läderolja till utrustningen, läderolja används med fördel på läder där det inte är sömmar.

http://www.emmi.se/ladervard/laderolja-c-166-1.aspx

Tänk på att aldrig använda mineralolja (typ Ekol olja), det fräter på läder och framförallt på sömmar.

http://www.houseofcharisma.com/Skoetselraad.html

Update: Tvivlar på att Ekol skulle vara dåligt då det specifikt är en produkt för hästprylar, dessutom använder livgardet det till sitt läder. Ekol känner till ryktet och det finns inga bevis/undersökningar för påståendet att det skulle vara dåligt för sömmar. Jag tror vi kan använda Ekol utan att oroa oss då försvaret testade flera produkter och kom fram till att Ekol var bäst. Jag har själv läst testet där de bla. testade lädrets dragstyrka efter behandling.

Intressant, kanske stämmer det men det beror nog på vad och hur det används. En tjej hade använt ekololja i 26 år utan problem, en annan 15 resp. 20 år. Misstänker att det även har använts länge till mc-ställ utan problem.

Taget från mc-bodens sida: FOA (försvaret) gjorde ett omfattande test för några år sen och kom fram till det vi redan vet, EKOL läderolja är en höjdare. Häll en skvätt på ditt skinnplagg eller din läderpryl, smeta sedan ut det med en liten svamp eller luddfri trasa, låt det "torka" in några timmar. EKOL fettar in, mjukgjör, rengör och är vattenfrånstötande.Min kompis Lasse använder EKOL till sätena i sina Rolls "Det finns inget bättre".

Man kanske inte bör dränka stället i olja men om det är sömmar som ruttnar/fräter så kan man ju undra vad dem är gjorda av. Hur som helst verkar det känt att det inte är bra för en del sadlar. En tjej sade dock att Ekol glycerintvål är bra. Jag ska höra vad Ekol säger om påståendet.

Last edited:
hur viktigt är det egentligen att smörja in stället? Jag köpte nytt skinnställ ny i höstrean och har använt det kanske... 3 gånger. Behöver jag smörja in det ändå nu i vinter för att det inte ska torka?

Det är helrätt att smörja in stället under vintern, det ökar både livslängden på stället och styrkan i skinnet. Brukar smörja in mitt ställ när jag ställer av hojen och ännu en gång ca 1 månad innan på ställningen

Jag har Ekols Läderbalsam, undrar om man kan värma upp den i mikron så att den blir lite mer flytande så att det blir lättare att stryka på. Eller är det en dålig idé?

Värm den i vattenbad i såfall. Inte i micron.

Kör själv Ekol läderolja, mycket bra. (Helsyntet, esterbaserad RR superinvecklad. Köps dyrt på 20L dunk)

Vad är det för material i sömmarna på ett skinnställ?

Borde väl tåla olja o vara oruttnande?

Jag har Ekols Läderbalsam, undrar om man kan värma upp den i mikron så att den blir lite mer flytande så att det blir lättare att stryka på. Eller är det en dålig idé?

Tror det funkar bra, gjorde så med vax/fett i lumpen fast med tändare men det var för att få extra bra glans.

Vad är det för material i sömmarna på ett skinnställ?

Borde väl tåla olja o vara oruttnande?

Jag tror man kan använda oljan utan några problem. Varför använder Livgardet annars denna produkt plus att försvaret kom fram till att Ekol var bäst.

Det är säkert bra med dessa specialbalsam, grön eller gulsåpa fungerar oxå utmärkt, tänk på att svampa av med rent vatten när du är nöjd med rengöringsproceduren.
Absolut bästa återfettningen sker på ett ganska fuktigt skinnställ, då får skinnet chans att suga in fettet. Så går man tillväga efter garvning det är omöjligt att få in på djupet annars, vill man vara extra seriös så fortsätt att bearbeta och massera ditt ställ till det börja kännas torrt.

Gosa med ditt ställ :tuttar

För att få en matt och väldigt vattenavstötande yta så ta 80% av din favoritsmörj produkt och blanda i 20% bivax under uppvärmning, går att använda både varmt o kallt, fukta stället med vatten först förståss.

Recept som detta har använts av sjöfarare och andra i 1000 tals år, gärna med lite trätjära luktar och gör gött.

Alltid HojSugen :banana:banana

Det finns ju hundra av dessa trådar märker jag när jag söker, men jag valde den här att ställe min fråga i.

Nån som har testat Effax läderbalsam? En brun burk.
Jag köpte den på en hästbutik men har inte börjat smörja ännu.
Vidare undrar jag hur man bör smörja på perforerade områden på stället? Jag kommer ju täppta till hålen om jag bara smetar över där. :3freak
Sedan, som någon nämnde tidigare i tråden, ska jag smörja röven på stället eller kommer jag bara kleta ner sadeln och halka runt resten av säsongen? :va

Oljan eller vad du nu använder ska ju torka in i lädret så det ska och kommer inte vara kladdigt ifall du inte mättar lädret med otroligt mycket olja.

Tack Bennyfax, men hyr gör jag med perforereringen?
Någon här måste ju smörjt sitt perforerade läder... om ni förstår vad jag menar? ;)

Tack Bennyfax, men hyr gör jag med perforereringen?
Någon här måste ju smörjt sitt perforerade läder... om ni förstår vad jag menar? ;)

Smörj som vanligt bara, jag har en extremt perforerad vit jacka för riktigt varma dagar och jag har bara gnuggat det som vanligt, den ser ut som ny, det kan dock bero på den Svenska sommaren :gråta

Allvädersjackan får jobba desto mer, men till sommaren då j*vlar! :D

Smörj som vanligt bara, jag har en extremt perforerad vit jacka för riktigt varma dagar och jag har bara gnuggat det som vanligt, den ser ut som ny, det kan dock bero på den Svenska sommaren :gråta

Allvädersjackan får jobba desto mer, men till sommaren då j*vlar! :D

Men mitt smörjmedel är liksom inte vattnigt, det är som tjockt hårvax.
Jag är rädd att det ska klumpa sig i hålen.

Back