Skinnställ - rätt eller fel till kåplös hoj?

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date
Instämmer i kören och säger skinnställ, kör själv delat då det är skönt att kunna ta av sig jackan om man stannar för en kopp kaffe eller en glass. Jag satsade även lite mer på stövlarna den här gången, ville ha ett par med mer skydd för fotleden, jobbigt att få foten mosad under hojen. Förhörde mig även lite mer kring handskarna då det gick hål i fingrarna på de gamla då håg vurpade... Har blivit tvungen att köra i regn några få gånger, och har konstaterat att stället håller för lite småregn. Funkar utmärkt att ta regnställ över också om man medvetet ger sig ut i regnet, eller skidjackan om det är kallt ;)
 
Jag har både och.
Det går i mer värmande tröjor o annat i textilstället men när jag kör med det har jag en "crossväst" under så att inga skydd glider om jag går omkull.

Men jag känner mig säkrare när skinnjackan är på istället.
 
Köpte 2-delat skinnställ idag hos Lelles MC.
Kostade egentligen 10 000 kr men var sänkt till 6 000 kr nu under rean, skulle rekommendera att åka dit och testa några olika där :tummenupp
 
Har nu varit och provat ett Dainese Laguna Seca helställ - när jag efter mycket om och men lyckats ta mig i det satt det visserligen tok-tight, men som om det vore ditmålat och med alla skydd på rätt ställe. Kändes klockrent även om jag förstår synpunkterna om att man blir lite lätt osmidig när man inte sitter på cykeln. Efter att det töjt sig lite tror jag det blir helt kanon. Lutar starkt åt att det blir ett sånt - skall bara hitta ett ställe som säljer det till bra pris...
 
Helt klart att du ska ha ett skinnställ :) (jag har iofs både och men använder nästan enbart skinnstället, mycket skönare, bättre fäste mot hojen m.m. :))
 
Skinn , helst klart ! Och tvådelat ! I och med att det ska sitta riktigt tajt så gör det samtidigt att det blir skitjobbigt att ta på sig ett sånt helställ. Så , tvådelat och så litet så det bli svårt att andas . Det töjer sig, jag lovar .
 
Jag kör tvådelat skinn för inspirerad körning.
Skinnjacka och kevlarjeans vid bra väder (pendling) och skinjacka och goretexbralla vid pissväder.
Alltid skinnhandskar, Halvarsson Buckler ryggskydd och Daytona Goretexstövlar oavsett övrig utrustning
 
Skinn blir det ju, helt klart. Och som ni kanske märker har jag snöat in på det här med helställ. Ser en massa argument för detta och söker väl snarare någon slags bekräftelse på att jag tänker rätt :-)

För att vända på frågan en aning, är det någon av er som köpt ett helt race-ställ och som senare ångrat detta och önskat att ni köpt ett delat ställ?
 
Skinn blir det ju, helt klart. Och som ni kanske märker har jag snöat in på det här med helställ. Ser en massa argument för detta och söker väl snarare någon slags bekräftelse på att jag tänker rätt :-)

För att vända på frågan en aning, är det någon av er som köpt ett helt race-ställ och som senare ångrat detta och önskat att ni köpt ett delat ställ?

Jag köpte först ett delat, dragkedjan som håller ihop över och underdel pajjade när jag drog på mig stället över ett lite tjockare underställ. ( :rolleyes: ) Blev lite fundersam på hur bra det egentligen skulle hållaihop när det verkligen behövs efter det.

Det plus att jag aldrig faktiskt delade på stället någon gång under säsongen fick mig att köpa ett helställ istället.

Använder jackan som pendlarkläder tillsammans med ett par kevlar-jeans.
 
Äntligen en fråga som jag vet svaret på! (efter 7 år på sporthoj...)

Skinn!

Jag har båda delar pga offroadkörning. Vid offroadkörning har jag Cordura (Dainese + Yoko) och vurpar då och då och det håller inte ett skvatt skrapades upp vid första kasningen på grus.

Annars alltid Dainese delat
 
Det viktigaste är naturligtvis säkerheten -och vad du gillar.

I min värld är ett kvalitetsställ av skinn (helt eller delat, jag kör själv med Arlen Ness helställ efter många år med Dainese) att föredra alla dagar. Hittills har jag inte blivit övertygad om att textilställ kan matcha skinnet vad gäller passform och säkerhet. Dessutom är de ruggigt fula:gnissla

...vilket leder oss in på det estetiska. Åker du sporthoj, naken och fullsmetad med kåpor, så är det skinn som gäller. Punkt

:)
 
Även jag håller med om skinn.
När det gäller helt ställ eller delat skulle jag välja hel. Har sett delade ställ som spruckit i dragkedjan vid tre tillfällen (i och för sig på bana) och då har mage och rygg fått sig en hel del skrapmärken. Har i och för sig sett en hel del vurpor med delade ställ där kedjan håll också men om du frågar mig skulle jag valt helställ.
 
Inga problem att få skydden att sitta där de ska givet att du inte köper för stor storlek. Tycker många som åker med skinn generellt sett väljer för stor storlek. De ska sitta astight, speciellt när det är nytt eftersom stället töjer sig med tiden.

Själv har jag tryckt in mina 180 cm och 80 kg i ett Dainese st 48...och det sitter dessutom bekväm (om man gillar sjukt tight, vilket jag gör) :tuttar

Tipset m a o är helt klart skinn och så liten storlek som möjligt. (du ska behöva andas ut all luft ur lungorna för att få upp dragkedjan på jackan över bröstet)
 
Har vurpat 2 gånger:rolleyes: i mitt två delade skinnställ. Inga problem alls och då var det ett skinnställ för 3000 så att dem delar sig är nog sällsynt.:tummenupp
 
Skinn har du ju förstått så det behöver ju inte argumenteras om mera... Men jag föredrar helt klart delat ställ. Lättare att ta på sig, iaf för mig så alltid tar på byxor först och sen jacka och sen knäpper ihop dem. Och som sagt innan, skinnställ i garderoben gör ju ingen nytta.. Dessutom är det mycket bekvämare så om man åker iväg någon stans ser man inte ut som en jätte bebis ;)..
Säkerheten har jag fått beskriver för mig att ett delat kvalitets ställ håller i princip lika bra som ett helställ. Sen går det ju klart att diskutera, men det ska iaf inte vara någon större skillnad. (Diskuterade detta med en erfaren handlare i en butik, minns inte vad den heter men jag tror(!) att den ligger typ i kalmar..)

Jag ser ingen anledning till helställ utanför banan iaf! (textil hör hemma utanför vägen!:))
 
Var och kollade lite mer idag och det slutade med att jag köpte ett helställ. Testade lite olika varianter och de 2-delade kändes inte riktigt klockrena. Nog för att helstället krävde mycket möda för att få på sig, framför allt att lyckas stänga dragkedjan, men den 2-delade varianten av samma ställ kändes faktiskt krångligare och tog längre tid att få på sig. Kändes bökigt att hålla på och koppla ihop jacka/byxa med dragkedjan så jag förmodar att man ändå bara orkar ta av sig jackan för lite längre stopp och då kan man ju lika gärna byta om helt.

Dessutom satt inte de 2-delade lika bra. Lyckades inte hitta någon storlek där jag kunde få alla delar av stället att sitta tight och utan att skydden rörde sig. Det helställ jag köpte kändes dock klockrent - har nog aldrig haft något klädesplagg som suttit så perfekt - visst, det är extremt tight nu i början, men det ger sig...

Nej, för mig vann det hela skinnstället matchen. Någon gång i framtiden kanske jag kompletterar med ett extra textilställ att använda vid dålig väderlek och för kortare turer i stan m.m.
 
Och när man har kört i några år och olika hojar inser man att alla varianter har sina fördelar och inget egentligen är fel förutom fransar, (någonstans måste man dra gränsen).

Det är plånkan som sätter stopp. Helt ventilerat skinställ, goretexställ och delat skinnställ finns. Handskar med skydd och hopsydda ring-lillfingrar, goretex och trefinger handskar finns. Sidi racestövlar och Dainese goretex stövlar finns också. Ryggskydd är givetsvis ett måste. Hur man sen blandar klädseln beror på vilken hoj, vilket väder och i vilket syfte man kör.
 
Jag köpte tvådelat och har ångrat mig sen dess, nästa blir ett helställ. Jag har aldrig använt mig av delbarhetsfunktionen.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top