Skinnställ innan-eller utanför? En fråga om stil

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jorå, till och med jag
har noterat att fler å fler (alla?) räserstjärnor har stället utanför stövarna/handskarna.
Nu undrar jag vad meningen är med detta? Har det nån säkerhetsmässig fördel eller är tanken bara att det ska se fränt ut?

Jag undrar också vad som gäller för gatknutten, blir den stackare som kommer med stället innanför utskrattad? Är det som att komma glidande med ett klart visir?
Eller oskrapade knäpuckar?
Eller nedfällda skjutspinnar?
Eller fegränder kvar på däcken?

För några år sedan snackade jag med en då ca. 20-årig kille om modet som gällde att man då skulle ha
brallorna hängande UNDER arslet!
Jag frågade vad vitsen med det var?
Han sa att "Det är ju snyggt föfan!"
Jag sa sa åt honom att "Haha, fyfaan va du kommer skratta åt dig själv om 15 år! Arslet utanför HOHOO..."

Det kanske är likadant med ställt ute/inne?
Förhoppningsvis (tycker jag) är det bara en snabbt övergående trend.

Eller i absolut värsta fall har jag blivit för gammal för att fatta hur tufft det är att ha stället utanför...

Eeehr, va? :va
Vet inte vad du sett för typer men jag vet i alla fall att mitt ställ och stövlar inte går att ha på något annat sätt än stövlarna utanpå skinnstället.

Om det blir åka av på asfalten i en vurpa så är nog risken mindre att byxbenet åker upp än om du har den "nerstoppad" i stövlarna.

Lär ju ha skapligt luftigt ställ om det ska gå att kränga på utsidan av stövlarna...? Mina brallor går fan inte utanpå stövlarna men kör jag med allroundställ blire bökigt att pressa in,så att säga.

Om folk garvar sitt hängiga arsle av sig så bryr jag mig ännu mindre omet.
Trender e till för att brytas!

Jaintefanvetja...

Det är stället som är sytt så, det är inget man kan välja med sitt befintliga om man inte har riktiga räk-ben.

Dainese har sytt många av sina ställ så i flera år.

Om det blir åka av på asfalten i en vurpa så är nog risken mindre att byxbenet åker upp än om du har den "nerstoppad" i stövlarna.
Det tycker jag med!
Men tom Rossi har stället utanpå! Hur ska det va?

Det tycker jag med!

Rossi åker med Dainese vad jag vet, men jag tycker det ser ut som majoriteten har skinnställ som är gjord för att ha innanför stövlarna, har det själv, lite av en smaksak:)

Det tycker jag med!

Om du har Dainese ställ som är sytt för att var utanpå stövlarna i kombination med Dainese stövlar som är gjorda för att sitta innanför har du krokar i stället att kroka i stövlarna med.

Tanken lär vara att när du glider på asfalten med stövlarna innanför så finns det mindre att haka i som kan orsaka skador.

Dainese racigare stövlar finns i både innanför- och utanförversion.

Dainese Torque in
140.jpg

Dainese Torque out
140.jpg

Bara Dainese vad jag vet som har grejer för stövlarna-innanför-bruk.

Last edited:
Jag har mitt innanför kan dock ha det utanpå med då jag kör med motardställ som är lite slappare än vanliga.

Jag har utanpå eftersom att det är helt omöjligt att få i stället i stövlarna och sedan stänga dem. Har lite för fläskiga vader. :(

Jag har utanpå eftersom att det är helt omöjligt att få i stället i stövlarna och sedan stänga dem. Har lite för fläskiga vader. :(

:va:va
Så fläskiga vader så du måste ha stället utanför stövlarna???
Då måste du var strl46 själv och ha ett ställ i strl56 om du ska ha en chans att få stället utanför stövlarna om dessa inte är av märket Daines och gjorda för denna kombon.....

Eller så åker du med Tyg-kläder och inte skinn.....

Last edited:
:va:va
Så fläskiga vader så du måste ha stället utanför stövlarna???
Då måste du var strl46 själv och ha ett ställ i strl56 om du ska ha en chans att få stället utanför stövlarna om dessa inte är av märket Daines och gjorda för denna kombon.....

Eller så åker du med Tyg-kläder och inte skin.....

Har inga problem med mitt ställ. :) Sedan är nog byxorna ett par storlekar för stora egentligen...
Skorna är 47or, och utställda på max utan att köra med stället i dem. Jag kan få ner ett par vanliga byxor, men då är det riktigt tajt.

stället utanför stöveln är ju skönt när det regnar och många stövlar sitter ju klart skönare om man inte har ett ställ innanför.

Men hur många raceställ är sådana egentligen? 90% av raceställen är ju för att stoppa ner byxan i stöveln...

Däremot många touringbyxor går ju utanför stöveln just för regnets och bekvämlighetens skull.

Mode?! Sånt går ju i vågor...

Men du skall nog inte lyssna på mig. Jag kör ju med brillor innanför visiret och det är tydligen big NoNo från korvkioskposörerna.

Stålmannen, fantomen och alla andra tuffa killar har kortkalsongerna utanpå långkalsongerna.
Svaret på frågan ovan är alltså given och tråden kan stängas nu.

Logiken besvarar även den eviga frågan om tröjan ovanpå skinstället eller under skinnstället.

Jag säger
Skinnställ innanför stövlarna
Allvädersbyxor utanför stövlarna
Regnställ utanför stövlarna

Alternativt, gör som du vill så gråter du inte.

Stålmannen, fantomen och alla andra tuffa killar har kortkalsongerna utanpå långkalsongerna.
Svaret på frågan ovan är alltså given och tråden kan stängas nu.

Logiken besvarar även den eviga frågan om tröjan ovanpå skinstället eller under skinnstället.

Så man ska klä sig ut och in?
Regnställ innerst (helst ett som inte andas, inte ventilerat)
Sen Skinnställ
eventuell långärmad tröja
t-shirt och kalsonger

:confused:

Eftersom det blir för jobbigt att ta av sig regnstället om det inte regnar så tar man av sig kalsongerna istället om det inte regnar? :rolleyes:

Alla riktlinjer angående hur skyddsutrustningen ska bäras (enligt de senaste rönen) finns att läsa i tråden " att köra med dubbla skinnställ". En mycket bra och informativ tråd.:fakta

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti