Skinnställ för moppe-förare?

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date

Marsipulami

Guest
Det är ett stort dilema och många jagar varandra om att vi MC-förare ska använda skinnställ och ryggskydd. Om vi inte använder detta så framstår vi som några riktiga bovari MC-världen. Men hur är det med moppe-förarna, de förarna som blåser fram i 60-80km/h och oftast med enbart hjälm och något tunnt klädesplagg, och de kör på alla ställen utom på vägen samt saknar självklart körkort (räknar inte det korta test de gör med EU-moppe för att få ett bevis) och trafikvett. Vad gör vi med dessa ynglingar som man faktiskt ser krockar ofta som oftast.

Kommentarer på detta vore intressant....

De är just ynglingar och deras hjärnor tänker inte på "vad händer om" (alltså konsekvenser) utav sitt uppförande. Här i Eskilstuna är det fullt med dessa scootrar som kör som idioter utan hjälm o gärna med 2-3 personer på varje scooter. Önskar ibland dom ett väl inarbetat asfaltseksem... :rolleyes:

Här är en ansvarsfull mopedist!! Skinställ å allt. (iofs va det lite pausåkning mellan åkningarna på riktiga hojen)

Bifogat

• wrcwheelie.jpg
    wrcwheelie.jpg
    64.3 KB · Visningar: 285
Dom kör som galningar genom kungsbacka. Ni som bor där.. Statoilmacken i mitten av kungsbacka.. där genade det igenom 2 moppar i 50-60 kmh utan tillstymmelse till att sakta ner. Hade det kommit en bil så hade dom varit en trevlig kylarprydnad

sharpedge skrev:
... Statoilmacken i mitten av kungsbacka.. där genade det igenom 2 moppar i 50-60 kmh utan tillstymmelse till att sakta ner. ...
Off topic:
När jag åkte taxi till flyget i Milano 1989 så genade taxin mellan pumparna på en mack för att slippa runda macken. Mitt i bland folk som tankade höll han sisådär 50-60 km/h (såvitt jag minns) med en Fiat Regatta diesel. Trodde aldrig att en Regatta kunde gå så fort som den sen gjorde på motorvägen. Han måste ha övertalat den där stackars härken hela morgonen.

Last edited:
Det var en mopedolycka här i Åkersberga förra året där två flickor åkte utan hjälm. Ena flickan (som jag kännde) avled tyvärr påväg in till sjukhuset. Den andra flickan fick allvarliga skador och kommer ha men för livet.
Man va lärde alla moppedister sig utan det? Jo, ingenting, dom kör fortfarande utan hjälmar, och dessutom 2-3st på varje moped.
Men vad ska man göra åt det? Högre straff vid trimmning och om man kör utan hjäm är nog det lättaste. Men det finns ju inga poliser som kan bötfälla. (Iof bra för en annan :rolleyes: ) Ett annat system för hur man tar förarbeviset skulle också sitta på sin platts.

Har också tänkt på det:) då man dagligen blir frånåkt av moppefuckon i stan där 30kmh gäller,ofats t-shirt jeans och hjälm med en 14isbrud bakpå.

Ja ibland börjar man undra :va
Jag har full förståelse för att kidsen själva inte går & köper sig en vettig skyddsutrustning, vem tänkte på sånt när man va 15? Men föräldrar borde veta bättre.

Skinnställ vore givet det bästa. Men iaf något liknande crosskydd för överkroppen, byxor med höft- & knäskydd, stövlar, handskar & en hyffsad hjälm hade varit på sin plats.

Dessutom tycker jag det borde finnas ngn form av obligatorisk utbildning som man måste genomgå. Låt säga en dag med teori & en med praktik. Kanske dom t.o.m kan lära sig att man stannar snabbare med frambromsen än genom att sätta ner fötterna i marken :kocko

Chris Husky skrev:
Dessutom tycker jag det borde finnas ngn form av obligatorisk utbildning som man måste genomgå. Låt säga en dag med teori & en med praktik. Kanske dom t.o.m kan lära sig att man stannar snabbare med frambromsen än genom att sätta ner fötterna i marken :kocko

Det är precis det man måste för att köra EU moped.

Robban_C skrev:
Off topic:
När jag åkte taxi till flyget i Milano 1989 så genade taxin mellan pumparna på en mack för att slippa runda macken. Mitt i bland folk som tankade höll han sisådär 50-60 km/h (såvitt jag minns) med en Fiat Regatta diesel. Trodde aldrig att en Regatta kunde gå så fort som den sen gjorde på motorvägen. Han måste ha övertalat den där stackars härken hela morgonen.
... och du satt säkert som en liten barnunge och mös i baksätet :banana :7peta

Rigge skrev:
Det är precis det man måste för att köra EU moped.

Det är iofs sant. Men jag har för mig att det endast gäller när man köper en ny moppe, och att säljaren håller i de kurserna. :va Fast jag kan förståss fått det helt om bakfoten.

Chris Husky skrev:
Det är iofs sant. Men jag har för mig att det endast gäller när man köper en ny moppe, och att säljaren håller i de kurserna. :va Fast jag kan förståss fått det helt om bakfoten.

Nej du har fel, man måste antingen ha körkort, eller förarbevis på EU moped, jag får inte köra EU moped utan att gå kurs med massa glin så jag köpte en 30-moppe :lol

twinner skrev:
Har också tänkt på det:) då man dagligen blir frånåkt av moppefuckon i stan där 30kmh gäller,ofats t-shirt jeans och hjälm med en 14isbrud bakpå.

Med risk för "gubbsjukevarning" visst e de "vackert" med 14isbrudar på moppe, man spår en kraftig återväxt i dom större(tung mc) leden.. Det MÅSTE väcka ha begär...

Tänkte faktiskt precis det när jag körde till jobbet i morse, jag fick syn på en sporthoj i backspeglen som jag inte kände igen, den såg smal ut så jag gissa på nån TZR eller likanande, han körde om o jag la mig bakom o upptäkte att de va en EU-moppe wannabe sporthoj modell.. den blåste på friskt i 80km/h på maxvarv. Med en 15åring i hjälm, jeans och vindjacka!
Det är ju trots allt en stor skillnad på att åka omkull i 30-40km/h och i 80km/h, tror det är svårt att motivera en lag, då den isf nästan skulle förutsätta att alla trimmar sina mopeder.. det vore ju lite löjligt om min lillasyster t.ex. som kör 7km till skolan i 30km/h måste ha skinställ :va

moppedister är ju odödliga visste ni inte det? ;)

sharpedge skrev:
... och du satt säkert som en liten barnunge och mös i baksätet :banana :7peta
Mös? Nja, hade svårt att känna förtroende för denna "chaffis".
Satt faktiskt i framsätet med Ullis i baksätet. Jag satt och trampade hejvilt i golvet på den bromspedal som inte finns på högersidan när han i en hastighet bra långt över hundra märlor (har ett svagt minne av 140) kom ikapp en Volvo 245:a på motorvägen. Närmre och närmre utan att han släppte med högerdojjan. "Nu MÅSTE han bromsa, annars räcker inte avståndet" tänkte jag men inte faan släppte han. När vi var mindre än en billängd från sossecontainern (jag var övertygad om att jag skulle få skyffla kol i källaren härnäst) tog han höger ut på en avfart mot en annan highway, fortfarande utan att släppa högerdojjan.

Kaptenen på flyget var antagligen gammal avdankad stridsflygare, han flög igen 40 av dom 50 minuter vi var försenade på väg hem (brutal start och brutal tokdykning vid landning med mer) men det var ändå ingenting mot italienaren bakom ratten!

Robban_C skrev:
Mös? Nja, hade svårt att känna förtroende för denna "chaffis".
Satt faktiskt i framsätet med Ullis i baksätet. Jag satt och trampade hejvilt i golvet på den bromspedal som inte finns på högersidan när han i en hastighet bra långt över hundra märlor (har ett svagt minne av 140) kom ikapp en Volvo 245:a på motorvägen. Närmre och närmre utan att han släppte med högerdojjan. "Nu MÅSTE han bromsa, annars räcker inte avståndet" tänkte jag men inte faan släppte han. När vi var mindre än en billängd från sossecontainern (jag var övertygad om att jag skulle få skyffla kol i källaren härnäst) tog han höger ut på en avfart mot en annan highway, fortfarande utan att släppa högerdojjan.

Kaptenen på flyget var antagligen gammal avdankad stridsflygare, han flög igen 40 av dom 50 minuter vi var försenade på väg hem (brutal start och brutal tokdykning vid landning med mer) men det var ändå ingenting mot italienaren bakom ratten!
sicken pärs .. ajja, nagelmärken i instrumentbrädan där du satt sen?? :D

Tonåringar kan bara lära sig på ett sätt, det hårda sättet.
Enda gången de möjligen börjar tänka efter är om de själv eller möjligtvis deras bästa kompis råkar ut för något. :fatta!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti