Skinnställ för moppe-förare?

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date
Egentligen tycker jag att det hackas på fel personer, hur klok i skallen var man själv i den åldern!?

Det finns ju faktiskt sådana här konstiga människor som sätter regler o jäklas och låter en massa, Japp, thats right! föräldrar! Det kanske är så att DOM måste ha klart för sig vilka konsekvenser en ev krasch kan få.

Kan man köpa moppe till knodden för 20tkr kan man nog köpa några vettiga skydd oxå? bara man vet vad det handlar om, fart ÄR FARLIGT!

Inga skydd = inget moppeåkande?

kajlyl skrev:
det vore ju lite löjligt om min lillasyster t.ex. som kör 7km till skolan i 30km/h måste ha skinställ :va
... en olyka skulle inte kunna inträffa för henne....... Men HALLÅ....

:rolleyes:

Rigge skrev:
Nej du har fel, man måste antingen ha körkort, eller förarbevis på EU moped, jag får inte köra EU moped utan att gå kurs med massa glin så jag köpte en 30-moppe :lol

Inte för att vara på dig, men utbildning till EU-moppe har många försäljare vilket innebär att de kan utbilda de som köper EU-moppe. Och vad händer, det går snabbt med utbildningen bara de får sälja en EU-moppe för 20k. Har en polare som jobbar på firma och fick den informationen...

Bara en fråga.
Hade ni använt skinnställ om ni blev tvugna att köra moppe idag?

kaZmur skrev:
Bara en fråga.

Ärligt skulle mitt svar bli NEJ! Om det inte vore för alla moraltanter och försäkringar mm så skulle jag inte använda det på MC iheller. Men om jag ska fortsätta vara ärlig så är det en bra livsförsäkring, oavsett om det är moppe eller MC. Så därför har jag full utrustning på mig.

kaZmur skrev:
Bara en fråga.

tvugna att köra moppe???? det gör jag med glädje! men då ska det vara en gammal rackare :yoparty har en crescent compact som jag sprätter grus med på sommrarna i stugan :hihi

madmagnus skrev:
... har en crescent compact som jag sprätter grus med på sommrarna i stugan :hihi
I stugan? Inte utanför? :D

Sorry, men du bjöd ju på´t!

Edit:
wdac: Dörrhandtaget hänger som trofé i garaget! :hihi
(kanske inte helt allvarligt)

Kör själv moppe eftersom det är nån månad kvar till kortet.
Jag åker med en riktig hjälm för 5-6 tusen och mc-stövlar och handskar.
Men jag skulle nog inte med att åka runt med ett skinnställ.
Visst, det vore säkrare och så men det är nog lite väl..

Men jag fattar inte dom som kör utan hjälm, helt puckat :huvet

Själv anser jag mig även ha en del trafikvett eftersom jag ofta åker med mina bröder på mc och vet hur man borde köra.

Nu tycker jag vi avskaffar moppen och kramas lite istället :clown

Jag skulle aldrig kunnat tänka mig att kört med skinnställ på moppen när jag var 15 och jag lyssnade framförallt inte på mina föräldrar... så varför skulle jag få för mig att 15-åringarna idag skulle göra det.

Dom ska röka, snusa, supa ner sig, ha sex, köra moppe som galningar och göra lite revolution så dom också får lära sig hur livet är. :fakta

edit: Droger kan dom iof låta bli... Men dom kan ju fanimej ta o lära sig att lyssna på rock!

Som kajlyl sade så är ju moppe i laglig fart inte farligare än cykel, men med tanke på hur stor del av dagens mopeder som går 80-120 km/h så borde man tänka om.

Å andra sidan, så växer man ju ofta väldigt mycket i just moppeåldern, och jag tror nog inte att så väldigt många är sugna på att lägga ut pengar på ett nytt läderställ 1-2 ggr/år. Jag vet att man kan sälja det när man vuxit ur det och så, men det är ändå utgifter och extra jobb.

Knepig situation helt enkelt!

DET HÄNDER INTE MIG!

det är den där tanken som vi alla tänker när polarens morsa dör när en gammal klasskamrat blir alkis när .............
när man kör för fort ............

ja jag tror ni fattar!

Rigge skrev:
Nej du har fel, man måste antingen ha körkort, eller förarbevis på EU moped, jag får inte köra EU moped utan att gå kurs med massa glin så jag köpte en 30-moppe :lol

Hmm får man inte köra eu-moppe med mc-kort?

finns ju grymt tjusiga skinnjackor som absolut inte skulle misspryda en 15 årig tjej :tummenupp lite oldschool roadracingstuk :banana

Körde på Lidingöbron med bilen i 100 på mätaren (visar 10% för mycket enligt GPS) och blir på högern (låg i mittenfil eftersom jag inte hunnit byta till höger ännu) omkörd av ett tvåhjuligt fordon som visar sig vara en scooter med skjuts :jisses Försökte hänga på men ville inte att det skulle se ut som om jag jagade dom men uppför gasverksbacken (påväg mot Lilljansskogen) höll dom 70 och sedan släppte jag dom när det blev 30, lite rädd om lappen är man ju trots allt och tro inte att dom släppte av :kocko

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla