Skinn- eller tygsoffa?

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Ska köpa en ny soffa & har funderingar på att byta ut min nuvarande soffa i tyg mot en skinnsoffa.
Vad är för-/nackdelarna med en skinnsoffa? :va
Jag tänker främst på att slippa alla fläckar som inte går att få bort från tygklädsel men i övrigt?

Har bla. kikat på en "Arild" från IKEA, någon som har en sådan?

Det handlar om en hel del pengar för en student som jag, så råd mottages tacksamt innan jag gör affär.

Skinnsoffa, lätt. Mycket lättare att hålla ren (vad gäller fläckar och sådär), och fan så mycket mer bekväm då man slipper allt vad stickiga tyger och skit heter. Dessutom är det snyggare.

Det finns ju en anledning till att skinnklädsel i bilar är dyrarel än tygklädsel, det är bättre helt enkelt:tummenupp

Jag har tygsoffa och en treåring = icke kompatibelt.

....mig veterligen kan studentliv vara i klass med att ställa soffan på ett dagis så jag hade sagt skinn.

Skippa IKEA först o främst..

Sen åker du till en vettig möbelaffär o köper en i mörkt brett manchestertyg, skönt värre =)

Glöm ej att leta begagnat, det kan man spara stora pengar på utan att nödvändigtvis tappa vare sig skick eller annat.

Skinn, utan tvekan. Och en soffa är inget man byter ut så ofta så då är det dumt att vara dumsnål och köpa billig tygsoffa. Och satsa på en hyffsat neutral färg/stil som du inte tröttnar på, ingen grovmönstrad divan som är uttjatad om en månad.

Tack för bra råd! Särskilt det där med att tänka "tidlöst"..
Har en svart skinnsoffa på G. Bättre begagnat skick. Ska kika på den på fredag.

Apppappapp!

Fläckar efter "aktiviteter" går ALDRIG att få bort ur en skinnsoffa!

Man sitter icke naken i en skinnsoffa, det är obekvämt, klistrigt och dessutom kallt. "Aktiviteter" utföres med fördel på för ändamålet avsedd plats.

Det finns ju en anledning till att skinnklädsel i bilar är dyrarel än tygklädsel, det är bättre helt enkelt:tummenupp

Men ska man ha skin i bilen ska det vara luftkondition i sätena annars är det riktigt otrevligt.
samma i hemmet varmt och äckligt på sommaren. Enda fördelen är att det går snabbt att torka av istället för att man måste plocka av tyget och slänga det i maskinen.
Sen ska det vara hög kvalité på skinnet annars ser det fult ut.

Men ska man ha skin i bilen ska det vara luftkondition i sätena annars är det riktigt otrevligt.
samma i hemmet varmt och äckligt på sommaren. Enda fördelen är att det går snabbt att torka av istället för att man måste plocka av tyget och slänga det i maskinen.
Sen ska det vara hög kvalité på skinnet annars ser det fult ut.

Är det bara jag som aldrig haft problem med skinnklädsel och svett?:va Två stycken som skrivit om det nu men jag känner inte alls igen fenomenet... Jaja, antar att det är olika. Jag personligen anser att det bara finns fördelar med skinn, men det kan ju bevisligen variera då då.

Alla platser är bra platser!

Om jag får välja mellan "här och nu" eller "aldrig" så tar jag självklart "här och nu", men om ett av alternativen är något i stil med "valfri plats och nu" så inte fan väljer jag en soffa:D

Last edited:
Om jag får välja mellan "här och nu" eller "aldrig" så tar jag självklart "här och nu", men om ett av alternativen är något i stil med "valfri plats och nu" så inte fan väljer jag en soffa:D

Det kan ju vara något bra på TV?

Och satsa på en hyffsat neutral färg/stil som du inte tröttnar på, ingen grovmönstrad divan som är uttjatad om en månad.

Så jag också tänkte när jag köpte soffa.
Istället för att köpa en med fast divan, så köpte jag till en stooor fotpall.
Kan vara smidigt om man ska flytta någon gång.

Iofs failade jag på övriga punkter. Både tyg och IKEA. Men inga fläckar än.
Har ni gummimattor på golvet hemma också eller ;)

Jag tycker det kan bli klibbigt i en skinnsoffa. Hålla rent, jo visst. Jag har en dyr tygsoffa från EM i mörkt tyg då och finns inga fläckar på den. Och då har aktiviteter fullbordats där också. Jag personligen skulle nog säga en dyr tyg soffa.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna